Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kompozycja muzyki teatralnej i filmowej

symboljezyk
1/4966
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot ma na celu jak najwszechstronniejsze przygotowanie studenta do samodzielnego wykonywania zawodu kompozytora muzyki teatralnej i filmowej, a także teoretyczne i praktyczne wprowadzenie go w inne, pokrewne formy twórczości, takie jak:widowisko plenerowe, słuchowisko radiowe, reklama telewizyjna i  radiowa, muzyka do gier komputerowych.

Zakres problematyki dotyczący przedmiotu zajęć oscyluje wokół następujących zagadnień:

  • swobodne operowanie w kompozycji , w zależności od potrzeb, różnorodnymi środkami stylistycznymi (m.in. style historyczne, muzyka współczesna, jazzowa, rozrywkowa, etniczna, taneczna) i aparatami wykonawczymi (muzyka solowa, kameralna, orkiestrowa, wokalno-instrumentalna, elektroakustyczna, instrumentarium wirtualne),
  • właściwy dobór relacji między obrazem (i/lub słowem) a muzyką,
  • synchronizacja muzyki z obrazem,
  • rygorystyczność ram czasowych kompozycji filmowej,
  • praca kompozytora w rozumieniu producenta muzycznego-zapoznanie studenta z edytorami audio i MIDI, i najczęściej wykorzystywanym w muzyce filmowej instrumentarium wirtualnym,
  • pogłębianie wiedzy dotyczącej filmu oraz teatru (specyfika pracy na planie filmowym i w teatrze; historia filmu; najwybitniejsi reżyserzy, kompozytorzy, operatorzy, aktorzy; wybitne dzieła filmowe i teatralne; interpretacja znaczeń poszczególnych scen i ogólnego przesłania wybranego dzieła teatralnego i filmowego).

 Dla uzyskania wysokiej jakości rezultatów pracy ze studentem przewidziane są różnorodne formy zajęć, mające na celu doskonalenie jego warsztatu kompozytorskiego i zapewniające rozwój jego twórczej indywidualności, kreatywności, wrażliwości , poczucia estetyki oraz poziomu erudycji; m. in.:

  • analiza i ocena samodzielnych prac studenckich prezentowanych w formie: partytury, dźwiękowej  symulacji komputerowej i pliku video,
  • analiza słuchowa połączona z oglądem partytury wybranych kompozycji związanych z tematyką zajęć,
  • analiza wybranych scen filmowych i teatralnych pod kątem specyfiki użytej w nich muzyki, a także od strony współdziałania obrazu /słowa i muzyki,
  • zapoznanie studenta z literaturą dotyczącą przedmiotu (artykuły i książki rzeczoznawców, wywiady z najwybitniejszymi kompozytorami) połączone z dyskusją,
  • prezentacje samodzielnych analiz dokonanych przez studenta, dotyczących  różnych aspektów wybranego dzieła teatralnego i filmowego (muzyka, reżyseria, scenariusz, kostiumy, scenografia, gra aktorska itp.).

Zawarte poniżej treści programowe, przyporządkowane do kolejnych semestrów, posiadają charakter bardzo ogólny, aczkolwiek wskazują  na pewien zakres ukierunkowania  działań pedagogicznych. Program nauczania powinien być dostosowany do indywidualnych możliwości i zainteresowań studentów.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • gra na fortepianie co najmniej w stopniu podstawowym
  • dobra orientacja w literaturze muzycznej oraz w sztuce filmowej i teatralnej

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych (koncerty, festiwale)
  • obecność na pokazach filmowych i spektaklach teatralnych
bibliografia podstawowa
  1. Autorzy kina europejskiego, red. Grażyna Stachówna, Joanna Wojnicka, Kraków 2003.
  2. Haltof Marek, Kino polskie, Gdańsk 2004.
  3. Płażewksi Jerzy, Historia filmu 1895-2005, Warszawa 2008.
  4. Płażewski Jerzy, Język filmu, Warszawa 2008.
  5. Wciąż szukam tamtej trąbki. Rozmowy z Zygmuntem Koniecznym, Kraków 2007.
bibliografia uzupełniająca
  1. Kieślowski Krzysztof, O sobie, Kraków 1997.
  2. Kotlarz Piotr, Sztuka dramaturgii, Gdańsk 2004.
  3. Stachówna Grażyna, Roman Polański i jego filmy, Warszawa-Łódź 1994.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada gruntowną znajomość literatury muzycznej związanej z przedmiotem zajęć (K_W01)
- definiuje i szczegółowo charakteryzuje elementy warsztatu kompozytorskiego (K_W04)
- dokładnie omawia style muzyczne i związane z nimi techniki kompozytorskie (K_W08)
- opisuje zagadnienia dotyczące instrumentoznawstwa, poszczególnych instrumentów oraz specyfik ich połączeń (K_W11)

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi samodzielnie zrealizować własne koncepcje artystyczne na gruncie muzyki teatralnej i filmowej, świadomie bazując na wiedzy dotyczącej elmentów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych (K_U01, K_U02)
- opierając się na umiejętnościach nabytych podczas studiów pierwszego stopnia, komponuje utwory związane z przedmiotem zajęć, wykorzystując szeroki wachlarz środków stylistycznych i różnorodne aparaty wykonawcze (łącznie ze środkami elektronicznymi) (K_U04)
- swobodnie wypowiada się na temat koncepcji i interpretacji wybranego dzieła teatralnego lub filmowego oraz w kwestii funkcjonowania w nich poszczególnych elementów (scenariusz, gra aktorska, scenografia, kostiumy, efekty dźwiękowe, oświetlenie, montaż w filmie i.in.) (K_U06)
- wykorzystując wiedzę związaną z różnorodnymi technikami kompozytorskimi, improwizuje na fortepianie utwory pod określone sceny filmowe (K_U09)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- dąży do permanentnego doskonalenia własnych umiejętności oraz do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, inspirując i organizując proces uczenia się innych osób (K_K01)
- podejmuje lub organizuje i planuje projekty artystyczne w obrębie sztuki muzycznej, a także na gruncie działań interdysyplinarnych, współpracując z przedstawicielami innych dziedzin sztuki i nauki (K_K02, K_K03)
- na podstawie umiejętności nabytych w trakcie studiów oraz w wyniku permanentnego procesu samokształcenia, świadomie planuje i organizuje ścieżkę własnej kariery zawodowej (K_K04, K_K07)
- wykazuje zdolność wyrażania oceny własnej pracy, ale także konstruktywnej krytyki w stosunku do rezultatów działań artystycznych innych osób (K_K06)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.004.0ćwiczeniazaliczeniedr Marek Czerniewicz, 1/4966/13485
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:

  • spektakle plenerowe i uliczne,
  • widowiska typu światło i dźwięk,
  • ogląd partytur oraz analiza słuchowa utworów, a także  innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć (nagrania widowisk, wybrane sceny z danych spektakli, artykuły, wywiady z twórcami),
  • pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy.

Zadanie kompozytorskie: skomponować cykl kilku utworów do spektaklu plenerowego opartego na wybranym scenariuszu (np. nawiązującym do polskiej legendy czy baśni ) ,które operowały będą  odpowiednimi środkami ilustracyjnymi w zależności od specyfiki akcji (np. bitwa, uczta, orszak królewski,scena taneczna) mieszcząc się w ustalonych wcześniej ramach czasowych

Do powstałych utworów student powinien wkomponować odgłosy przyrody i efekty dźwiękowe (np. śpiew ptaków, szum wiatru, odgłos deszczu, szczęk broni itp.)

 

Prezentowane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości.

Materiały do analizy - partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu nutowego, nagrania bądź symulacji lub/i pliku video),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki, związku/relacji ze słowem/obrazem),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł  związanych z przedmiotem zajęć (np. muzyka , film, spektakl teatralny),
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych i artystycznych studenta; zapoznanie studenta z nowościami na gruncie filmu i teatru.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.004.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, 1/4966/13508
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:

  • muzyka w filmach animowanych (od kreskówek dla dzieci po filmy eksperymentalne),
  • muzyka w grach komputerowych,
  • ogląd partytur oraz analiza słuchowa utworów, a także  innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć (filmy animowane, wybrane sceny, artykuły, wywiady z twórcami),
  • pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy).

Zadanie: skomponować muzykę do wybranego filmu animowanego

dobierając odpowiednie środki muzyczne i odpowiednio  synchronizując muzykę z obrazem.

 

Wprowadzane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości.

Materiały do analizy - partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu nutowego, nagrania bądź symulacji lub/i pliku video),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki, związku/relacji ze słowem/obrazem),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł  związanych z przedmiotem zajęć (np. muzyka , film, spektakl teatralny),
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych i artystycznych studenta; zapoznanie studenta z nowościami na gruncie filmu i teatru.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.004.0ćwiczeniazaliczeniedr Marek Czerniewicz, 1/4966/13521
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:

  • spektakle teatralne-analiza strony muzycznej wybranych przedstawień i całościowej koncepcji reżyserskiej,
  • ogląd partytur oraz analiza słuchowa utworów, a także  innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć,
  • pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy).

Zadanie: zbudować całościową wizję muzyczną spektaklu teatralnego (kierując się wskazówkami dramatopisarza i wskazując własne rozwiązania) i przeprowadzić jej realizację (skomponowanie cyklu utworów do wybranego dramatu np. Szekspira, Ionesco, Witkacego, Mrożka, Różewicza )

 

Wprowadzane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości.

Materiały do analizy - partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu nutowego, nagrania bądź symulacji lub/i pliku video),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki, związku/relacji ze słowem/obrazem),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł  związanych z przedmiotem zajęć (np. muzyka , film, spektakl teatralny),
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych i artystycznych studenta; zapoznanie studenta z nowościami na gruncie filmu i teatru. 
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.004.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, 1/4966/13522
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:

  • filmy dokumentalne i naukowe,
  • ogląd partytur oraz analiza słuchowa utworów, a także  innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć (filmów, scen, artykułów, wywiadów),
  • pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy).

Zadanie: skomponować muzykę do filmu dokumentalnego (naukowego) lub fabularnego i zmontować ją z obrazem.

[Jeżeli nie posiadamy wersji filmu bez muzyki, można usunąć ścieżkę dźwiękową w wybranych miejscach (np. napisy początkowe i końcowe) lub próbować stworzyć muzykę w momentach, w których się wcześniej  nie pojawiła.]

 

Wprowadzane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości.

Materiały do analizy - partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu nutowego, nagrania bądź symulacji lub/i pliku video),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki, związku/relacji ze słowem/obrazem),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł  związanych z przedmiotem zajęć (np. muzyka , film, spektakl teatralny),
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych i artystycznych studenta; zapoznanie studenta z nowościami na gruncie filmu i teatru.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.

wykonanie: www.ansta.pl