symbol | jezyk |
---|---|
1/4966 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot ma na celu jak najwszechstronniejsze przygotowanie studenta do samodzielnego wykonywania zawodu kompozytora muzyki teatralnej i filmowej, a także teoretyczne i praktyczne wprowadzenie go w inne, pokrewne formy twórczości, takie jak:widowisko plenerowe, słuchowisko radiowe, reklama telewizyjna i radiowa, muzyka do gier komputerowych. Zakres problematyki dotyczący przedmiotu zajęć oscyluje wokół następujących zagadnień:
Dla uzyskania wysokiej jakości rezultatów pracy ze studentem przewidziane są różnorodne formy zajęć, mające na celu doskonalenie jego warsztatu kompozytorskiego i zapewniające rozwój jego twórczej indywidualności, kreatywności, wrażliwości , poczucia estetyki oraz poziomu erudycji; m. in.:
Zawarte poniżej treści programowe, przyporządkowane do kolejnych semestrów, posiadają charakter bardzo ogólny, aczkolwiek wskazują na pewien zakres ukierunkowania działań pedagogicznych. Program nauczania powinien być dostosowany do indywidualnych możliwości i zainteresowań studentów. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
| |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada gruntowną znajomość literatury muzycznej związanej z przedmiotem zajęć (K_W01) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- potrafi samodzielnie zrealizować własne koncepcje artystyczne na gruncie muzyki teatralnej i filmowej, świadomie bazując na wiedzy dotyczącej elmentów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych (K_U01, K_U02) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- dąży do permanentnego doskonalenia własnych umiejętności oraz do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, inspirując i organizując proces uczenia się innych osób (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Marek Czerniewicz, | 1/4966/13485 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:
Zadanie kompozytorskie: skomponować cykl kilku utworów do spektaklu plenerowego opartego na wybranym scenariuszu (np. nawiązującym do polskiej legendy czy baśni ) ,które operowały będą odpowiednimi środkami ilustracyjnymi w zależności od specyfiki akcji (np. bitwa, uczta, orszak królewski,scena taneczna) mieszcząc się w ustalonych wcześniej ramach czasowych Do powstałych utworów student powinien wkomponować odgłosy przyrody i efekty dźwiękowe (np. śpiew ptaków, szum wiatru, odgłos deszczu, szczęk broni itp.)
Prezentowane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości. Materiały do analizy - partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | dr Marek Czerniewicz, | 1/4966/13508 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:
Zadanie: skomponować muzykę do wybranego filmu animowanego dobierając odpowiednie środki muzyczne i odpowiednio synchronizując muzykę z obrazem.
Wprowadzane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości. Materiały do analizy - partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Marek Czerniewicz, | 1/4966/13521 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:
Zadanie: zbudować całościową wizję muzyczną spektaklu teatralnego (kierując się wskazówkami dramatopisarza i wskazując własne rozwiązania) i przeprowadzić jej realizację (skomponowanie cyklu utworów do wybranego dramatu np. Szekspira, Ionesco, Witkacego, Mrożka, Różewicza )
Wprowadzane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości. Materiały do analizy - partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | dr Marek Czerniewicz, | 1/4966/13522 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:
Zadanie: skomponować muzykę do filmu dokumentalnego (naukowego) lub fabularnego i zmontować ją z obrazem. [Jeżeli nie posiadamy wersji filmu bez muzyki, można usunąć ścieżkę dźwiękową w wybranych miejscach (np. napisy początkowe i końcowe) lub próbować stworzyć muzykę w momentach, w których się wcześniej nie pojawiła.]
Wprowadzane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości. Materiały do analizy - partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. |