Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrumentoznawstwo praktyczne

symboljezyk
1/4949
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot instrumentoznawstwo praktyczne ma za zadanie pogłębić wiedzę studentów zdobytą w czasie studiów I stopnia w zakresie budowy instrumentów akustycznych oraz ich technicznych możliwości gry. Problematyka ta dotyczy przede wszystkim skal i rejestrów poszczególnych instrumentów w powiązaniu z:

  • dynamiką,
  • artykulacją,
  • możliwościami wydobycia dźwięku.

Nadrzędnym celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności świadomego posługiwania się wiedzą teoretyczną w odniesieniu do instrumentowania utworów w obsadach:

  • na jeden instrument jedno- i wielogłosowy,
  • kameralnych (duety, tria, kwartety),
  • orkiestrowych (orkiestry kameralnej i symfonicznej).

Założenia programowe przedmiotu mają charakter dwutorowy: z jednej strony studenci, w oparciu o wnikliwe analizy literatury muzycznej, mają za zadanie przekształcić fakturę fragmentu wybranego utworu, "przeinstrumentować" ją - w oparciu o wiedzę w zakresie instrumentacji, stylu epoki bądź kompozytora oraz możliwych implikacji z niej wynikających. Z drugiej zaś strony studenci przygotowują próbki instrumentacyjne, z przeznaczeniem do wykonania przez zaproszonych instrumentalistów (a'vista podczas zajęć).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Od studentów wymaga się znajomości:

  • podstaw instrumentacji, 
  • stylów muzycznych, 
  • tendencji kompozytorskich i nurtów stylistycznych danej epoki.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa
  1. Guzowski Kazimierz, Podstawowe zagadnienia instrumentacji, Gdańsk 2005.
  2. Guzowski Kazimierz, Definicje, materiały niepublikowane.
  3. Pawłowski Józef, Podstawy instrumentacji, cz. 1-2, Kraków 1961.
bibliografia uzupełniająca
  1. Berlioz Hektor, Strauss Ryszard, Instrumentationslehre, t. 1-2, Leipzig 1904.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada gruntowną znajomość literatury muzycznej w kontekście instrumentoznawstwa (K_W01)
- posiada głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność do integrowania nabytej wiedzy (K_W10)
- posiada gruntowną wiedzę dotyczącą budowy instrumentów i ich specyfiki brzmienia (K_W11)
- poprzez indywidualną pracę poszerza wiedzę dotyczącą improwizacji i nowych technik wykonawczych oraz kompozytorskich (K_W12)

efekty kształcenia - umiejętności

- poprzez indywidualną pracę utrzymuje i poszerza swoje zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji twórczych (K_U01)
- posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów (K_U02)
- posiada umiejętność tworzenia rozbudowanych prezentacji słownych (także o charakterze multimedialnym) na tematy dotyczące zarówno własnej specjalizacji, jak i szerokiej problematyki z obszaru sztuki, wykazując zdolność formułowania własnych sądów i wyciągania trafnych wniosków (K_U06)
- posiada umiejętność improwizowania w oparciu o znajomość technik wykonawczych i kompozytorskich (K_U09)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób (K_K01)
- potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą w procesie ustawicznego samokształcenia (K_K04)
- posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz umie poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej (K_K06)
- prezentuje skomplikowane i specjalistyczne zadania i projekty w przystępnej formie, w sposób zrozumiały dla osób niemających doświadczenia w pracy nad projektami artystycznymi (K_K08)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0ćwiczeniazaliczenie bez ocenydr Tadeusz Dixa, 1/4949/13468
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Instrumenty smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas):

  • przekształcanie faktury wybranych utworów kameralnych, z uwzględnieniem skal, rejestrów, dynamiki, artykulacji, możliwości wydobycia dźwięku, efektów kolorystycznych,
  • wybór fragmentów utworów spośród proponowanych przez prowadzącego przedmiot (vide materiały nutowe) oraz ich twórcze opracowanie instrumentacyjne,
  • prezentacja wykonanych ćwiczeń - realizacja przez zaproszonego instrumentalistę (a'vista podczas zajęć).

2. Instrumenty dęte drewniane (flet, flet piccolo, obój, rożek angielski, klarnet, klarnet basowy, fagot, kontrafagot):

  • przekształcanie faktury wybranych utworów kameralnych, z uwzględnieniem skal, rejestrów, dynamiki, artykulacji, możliwości wydobycia dźwięku, efektów kolorystycznych,
  • wybór fragmentów utworów spośród proponowanych przez prowadzącego przedmiot (vide materiały nutowe) oraz ich twórcze opracowanie instrumentacyjne,
  • prezentacja wykonanych ćwiczeń - realizacja przez zaproszonego instrumentalistę (a'vista podczas zajęć).

Materiały nutowe:

  • B. Bartók: Kwartety smyczkowe I-VI; Koncert na orkiestrę; Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę; Dwa obrazy na orkiestrę.
  • J. Brahms: Kwartety smyczkowe I-III, Symfonie II i IV.
  • B. Britten: Wariacje i Fuga nt. Purcella.
  • P. Czajkowski: VI Symfonia.
  • C. Debussy: Kwartet smyczkowy g-moll; Obrazy na fortepian; La Mer - 3 szkice symfoniczne.
  • W. Lutosławski: Koncert na orkiestrę; IV Symfonia.
  • M. Musorgski-M. Ravel: Obrazki z wystawy.
  • M. Ravel: Kwartet smyczkowy F-dur; II Koncert fortepianowy.
  • A. Webern: Symfonia op. 21.
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia - grupy do 5 osób
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie przedmiotu i ocenę składają się:

  • wysoka frekwencja,
  • systematyka w działaniu,
  • twórcza inicjatywa (w ramach przygotowywanych ćwiczeń),
  • biegłość w zakresie instrumentacji,
  • rzetelność i uczciwość.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0ćwiczeniazaliczenie bez ocenydr Tadeusz Dixa, 1/4949/13491
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Instrumenty smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas):

  • przekształcanie faktury wybranych utworów kameralnych, z uwzględnieniem skal, rejestrów, dynamiki, artykulacji, możliwości wydobycia dźwięku, efektów kolorystycznych,
  • wybór fragmentów utworów spośród proponowanych przez prowadzącego przedmiot (vide materiały nutowe) oraz ich twórcze opracowanie instrumentacyjne,
  • prezentacja wykonanych ćwiczeń - realizacja przez zaproszonego instrumentalistę (a'vista podczas zajęć).

2. Instrumenty dęte drewniane (flet, flet piccolo, obój, rożek angielski, klarnet, klarnet basowy, fagot, kontrafagot):

  • przekształcanie faktury wybranych utworów kameralnych, z uwzględnieniem skal, rejestrów, dynamiki, artykulacji, możliwości wydobycia dźwięku, efektów kolorystycznych,
  • wybór fragmentów utworów spośród proponowanych przez prowadzącego przedmiot (vide materiały nutowe) oraz ich twórcze opracowanie instrumentacyjne,
  • prezentacja wykonanych ćwiczeń - realizacja przez zaproszonego instrumentalistę (a'vista podczas zajęć).

Materiały nutowe:

  • B. Bartók: Kwartety smyczkowe I-VIKoncert na orkiestręMuzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestęDwa obrazy na orkiestrę.
  • J. Brahms: Kwartety smyczkowe I-IIISymfonie II i IV.
  • B. Britten: Wariacje i Fuga nt. Purcella.
  • P. Czajkowski: VI Symfonia.
  • C. Debussy: Kwartet smyczkowy g-mollObrazy na fortepian; La Mer - 3 szkice symfoniczne.
  • W. Lutosławski: Koncert na orkiestręIV Symfonia.
  • M. Musorgski-M. Ravel: Obrazki z wystawy.
  • M. Ravel: Kwartet smyczkowy F-durII Koncert fortepianowy.
  • A. Webern: Symfonia op. 21.
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia - grupy do 5 osób
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie przedmiotu i ocenę składają się:

  • wysoka frekwencja,
  • systematyka w działaniu,
  • twórcza inicjatywa (w ramach przygotowywanych ćwiczeń),
  • biegłość w zakresie instrumentacji,
  • rzetelność i uczciwość.
wykonanie: www.ansta.pl