Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Style muzyczne

symboljezyk
1/4939polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest powtórzenie oraz uzupełnienie wiadomości dotyczących różnych stylów muzycznych oraz kształcenie aktywnego, analitycznego słuchania muzyki ukierunkowanego na charakterystykę stylistyczną dzieł w oparciu o wiedzę z zakresu historii muzyki i innych dziedzin kształcenia muzycznego.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Zaliczony kurs historii muzyki i literatury muzycznej.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

---

bibliografia podstawowa
  1. Fubini E., Historia estetyki muzycznej, przekł. Z. Skowron, Kraków 1997.
  2. Helman Z., Pojęcie stylu a muzyka XX wieku, ”Rocznik Muzykologiczny”, Warszawa 2006.
  3. Lissa Z., Styl muzyczny, w: Wstęp do muzykologii, Warszawa 1974.
  4. Łobaczewska S., Style muzyczne, Kraków 1960, 1962.
  5. Meyer L.B., Emocje i znaczenie w muzyce, przekł. A. Buchner i K. Berger, Kraków 1974.
  6. Meyer L.B., Style and Music: Theory, History and Ideology, Philadelphia 1989.
  7. Pascal R.J., hasło Style, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London 2001.
  8. Dmytrzak L., Aria barokowa. Matthesonowska koncepcja formy i zagadnienia retoryki, Warszawa 2001.
  9. Dürr A., Kantaty Jana Sebastiana Bacha, Lublin 2004.
  10. Teksty kantat Jana Sebastiana Bacha w polskim przekładzie Arminy Teske i Andrzeja Teske, Lublin 2004.
  11. Jarociński S., Ideologie romantyczne, Kraków 1979.
  12. Jarzębska A., Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX wieku, Wrocław 2004.
  13. Jasińska D., Styl brillant a muzyka Chopina, Poznań 1995.
  14. Kramer J., O genezie muzycznego postmodernizmu, przeł. Dorota Macierewicz, „Muzyka” 2000 nr 3.
  15. Lisecki W., Cierpienie i radość w kantatach J.S. Bacha (I); Radość i cierpienie w kantatach J.S. Bacha (II), „Canor” 1994 nr 1, 2.
  16. Lisecki W., Vademecum muzycznej ars oratoria, „Canor” 1993 nr 3.
  17. Mądry A., Styl galant i rokoko; Empfindsamer Stil; Idee preromantyczne w okresie
  18. Sturm und Drang, w: A. Mądry, C.P.E.Bach. Estetyka – stylistyka – dzieło, Poznań 2003.
  19. Piotrowska M., Neoklasycyzm w muzyce XX wieku, Warszawa 1982.
  20. Shearman J., Manieryzm, przekł. M. Skibniewska, Warszawa 1970.
  21. Szweykowski Z.M., Manieryzm w muzyce, w: Musica moderna w ujęciu Marka Scacchiego, Kraków 1977.
  22. Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 2005.
  23. Wesołowski F., Barokowa teoria afektów w praktyce muzycznej, Zeszyty Naukowe 63, Akademia Muzyczna Wrocław 1994.
bibliografia uzupełniająca
  1. Baran B., Postmodernizm i końce wieku, Kraków 2003.
  2. Białostocki J., Manieryzm: triumf i zmierzch pojęcia, w: Sztuka i myśl humanistyczna, Warszawa 1966.
  3. Bristiger M., Pojęcie manieryzmu w muzyce, „Pagine” 1974.
  4. Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą głównych kierunków stylistycznych, technik kompozytorskich, gatunków i form muzycznych typowych dla poszczególnych epok historycznych i stylów indywidualnych wybitnych twórców XIX i XX wieku oraz zna literaturę muzyczną będąca egzemplifikacją w/w zagadnień (K_W01, K_W03)
- ma wiedzę umożliwiającą zdobywanie informacji z zakresu stylów muzycznych i stylów innych dziedzin sztuki, ich analizowania i interpretowania (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet) (K_W05, K_W06, K_W12, K_W13)
- rozumie powiązania istniejące pomiędzy stylami w muzyce a innymi dziedzinami kultury i sztuki (K_W08)
- rozumie wzajemne relacje między teoretyczną wiedzą związaną ze stylami muzycznymi a praktycznym zastosowaniem tej wiedzy w analizie i interpretacji słuchanych i wykonywanych dzieł muzycznych (K_W14)

efekty kształcenia - umiejętności

- umiejętnie wykorzystuje warsztat naukowy pozwalający na analizę i interpretację stylów muzycznych i pokrewnych dyscyplin humanistycznych (K_U02, K_U11)
- potrafi tworzyć prace pisemne oraz prezentacje ustne (także o charakterze multimedialnym) z zakresu stylów muzycznych z uwzględnieniem kontekstu kulturowego, odznaczające się właściwą konstrukcją oraz umiejętnością analizy i syntezy przedstawianego materiału (K_U12, K_U15)
- rozpoznaje utwory reprezentujące różne techniki i style historyczne i indywidualne (K_U14)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- zna zakres posiadanej wiedzy i umiejętności oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dokształcania się i profesjonalnego doskonalenia w dziedzinie poznawania problematyki stylów muzycznych (K_K01)
- potrafi publicznie prezentować opinie i ich uzasadnienie odnośnie dzieł muzycznych w aspekcie historyczno-stylistycznym (K_K08)
- uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym, starając się wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu stylów muzycznych (K_K07)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0seminariumzaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 1/4939/13452
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Pojęcie stylu muzycznego, różnorodność stylów ze względu na rozmaite kryteria ich wyodrębnienia; analiza stylistyczna na różnych poziomach: pojedynczego dzieła, twórczości kompozytora, kierunku, szkoły, epoki – normy, konwencje, strategie w zakresie poszczególnych elementów dzieła, gatunków, idei estetycznych oraz ekspresji; geneza i rozwój zjawisk stylistycznych, rola tradycji i awangardy, „międzystylowość”.

metody dydaktyczne

Dyskusja ze studentami po wysłuchaniu przykładów muzycznych (kierowana przez prowadzącego zajęcia), prowadząca do określenia cech stylistycznych; wykład uzupełniający wiedzę studentów; omawianie wybranych zagadnień z literatury przedmiotu; prezentacja referatów przygotowanych przez studentów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • przedstawienie w formie pisemnej wygłoszonego na zajęciach referatu (analiza retoryczna fragmentów kantat J.S.Bacha, reprezentujących kategorię gaudium i dolor)
  • sprawdzian teoretyczny (znajomość zagadnień omawianych na zajęciach)
  • sprawdzian słuchowy (próba analizy stylistycznej utworów)
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.003.0seminariumzaliczeniedr hab. Violetta Kostka, 1/4939/13453
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

kontynuacja zagadnień omawianych w I semestrze

metody dydaktyczne

analogicznie do I semestru

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

analogicznie do I semestru, jedynie inny temat referatu (zgodny z zagadnieniami omawianymi na zajęciach, dostosowany do potrzeb i zainteresowań studentów)

wykonanie: www.ansta.pl