symbol | jezyk |
---|---|
1/4939 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest powtórzenie oraz uzupełnienie wiadomości dotyczących różnych stylów muzycznych oraz kształcenie aktywnego, analitycznego słuchania muzyki ukierunkowanego na charakterystykę stylistyczną dzieł w oparciu o wiedzę z zakresu historii muzyki i innych dziedzin kształcenia muzycznego. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
--- | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą głównych kierunków stylistycznych, technik kompozytorskich, gatunków i form muzycznych typowych dla poszczególnych epok historycznych i stylów indywidualnych wybitnych twórców XIX i XX wieku oraz zna literaturę muzyczną będąca egzemplifikacją w/w zagadnień (K_W01, K_W03) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- umiejętnie wykorzystuje warsztat naukowy pozwalający na analizę i interpretację stylów muzycznych i pokrewnych dyscyplin humanistycznych (K_U02, K_U11) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- zna zakres posiadanej wiedzy i umiejętności oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dokształcania się i profesjonalnego doskonalenia w dziedzinie poznawania problematyki stylów muzycznych (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 3.0 | seminarium | zaliczenie | dr hab. Danuta Popinigis, | 1/4939/13452 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Pojęcie stylu muzycznego, różnorodność stylów ze względu na rozmaite kryteria ich wyodrębnienia; analiza stylistyczna na różnych poziomach: pojedynczego dzieła, twórczości kompozytora, kierunku, szkoły, epoki – normy, konwencje, strategie w zakresie poszczególnych elementów dzieła, gatunków, idei estetycznych oraz ekspresji; geneza i rozwój zjawisk stylistycznych, rola tradycji i awangardy, „międzystylowość”. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dyskusja ze studentami po wysłuchaniu przykładów muzycznych (kierowana przez prowadzącego zajęcia), prowadząca do określenia cech stylistycznych; wykład uzupełniający wiedzę studentów; omawianie wybranych zagadnień z literatury przedmiotu; prezentacja referatów przygotowanych przez studentów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 3.0 | seminarium | zaliczenie | dr hab. Violetta Kostka, | 1/4939/13453 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
kontynuacja zagadnień omawianych w I semestrze | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
analogicznie do I semestru | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
analogicznie do I semestru, jedynie inny temat referatu (zgodny z zagadnieniami omawianymi na zajęciach, dostosowany do potrzeb i zainteresowań studentów) |