Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Metodyka historii muzyki i literatury muzycznej
symbol | jezyk |
1/4935 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem
przedmiotu jest przygotowanie studenta do pracy pedagogicznej w zakresie
nauczania historii muzyki i literatury muzycznej w szkole muzycznej II stopnia. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- Ukończony
kurs historii muzyki i literatury muzycznej w zakresie studiów licencjackich.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- Hospitowanie lekcji historii muzyki i literatury muzycznej prowadzonych
w szkołach muzycznych II stopnia.
|
bibliografia podstawowa |
- Danuta Gwizdalanka, Historia
muzyki, t. 1-3, Kraków 2005-2010
- Małgorzata Kowalska, ABC
historii muzyki, Kraków 2001
- Piotr Orawski, Lekcje muzyki, t. 1-6, Kraków 2010-2015
|
bibliografia uzupełniająca |
- Bolesław Niemierko „Kształcenie szkolne. Podręcznik
skutecznej dydaktyki”, Warszawa 2007.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada wiedzę o systemach nauczania przedmiotu historia muzyki i literatura muzyczna w szkolnictwie muzycznym II stopnia (K_W06) - zna metody wykorzystywane w nauczaniu historii muzyki i literatury muzycznej (K_W10) - posiada wiedzę o różnorodnych mediach (podręcznikach, nagraniach, materiałach nutowych, Internecie) niezbędnych dla procesu skutecznego nauczania historii muzyki i literatury muzycznej (K_W12) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- posiada umiejętność konstruowania programów nauczania przedmiotu historia muzyki i literatura muzyczna (K_U15) - posiada umiejętność przygotowania konspektu lekcji historii muzyki i literatury muzycznej (K_U15) - posiada umiejętność przeprowadzenia lekcji historii muzyki i literatury muzycznej (K_U16) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- rozumie potrzebę dokształcania się i potrafi inspirować oraz organizować proces kształcenia uczniów (K_K01) - wykorzystuje mechanizmy psychologiczne skuteczne w nauczaniu historii muzyki i literatury muzycznej (K_K08) - prezentuje historię muzyki i literaturę muzyczną w zrozumiały i przystępy dla uczniów sposób (K_K09) |
Semestry
Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Danuta Popinigis, | 1/4935/13446 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Systemy nauczania przedmiotu historia muzyki i
literatura muzyczna w szkolnictwie muzycznym II stopnia.
- Analiza podstaw programowych oraz programów
autorskich z zakresu historii muzyki i literatury muzycznej.
- Analiza wymogów oraz trybu egzaminu
dyplomowego oraz egzaminu maturalnego z historii muzyki; przygotowanie pytań i arkuszy
egzaminacyjnych.
- Analiza podręczników do historii muzyki.
- Metody nauczania historii muzyki i literatury
muzycznej.
- Metody sprawdzania wiedzy uczniów z zakresu
historii muzyki i literatury muzycznej.
- Przygotowanie przez studentów programów
nauczania historii muzyki i literatury muzycznej.
- Przygotowanie przez studentów konspektu
lekcji.
- Przygotowanie i poprowadzenie przez studentów
lekcji próbnych.
|
metody dydaktyczne |
- Wykład, dyskusje, ćwiczenia przygotowujące
studentów do prowadzenia lekcji historii muzyki i literatury muzycznej w
szkolnictwie muzycznym II stopnia.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywny
udział studenta w zajęciach oraz wykonywania zadań zleconych przez prowadzącego
w tym przygotowanie i poprowadzenie lekcji z historii muzyki na wybrany temat.
|