Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka historii muzyki i literatury muzycznej

symboljezyk
1/4935polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do pracy pedagogicznej w zakresie nauczania historii muzyki i literatury muzycznej w szkole muzycznej II stopnia.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Ukończony kurs historii muzyki i literatury muzycznej w zakresie studiów licencjackich.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Hospitowanie lekcji historii muzyki i literatury muzycznej prowadzonych w szkołach muzycznych II stopnia.
bibliografia podstawowa
  1. Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki, t. 1-3, Kraków 2005-2010
  2. Małgorzata Kowalska, ABC historii muzyki, Kraków 2001
  3. Piotr Orawski, Lekcje muzyki, t. 1-6, Kraków 2010-2015
bibliografia uzupełniająca
  1. Bolesław Niemierko „Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki”, Warszawa 2007.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę o systemach nauczania przedmiotu historia muzyki i literatura muzyczna w szkolnictwie muzycznym II stopnia (K_W06)
- zna metody wykorzystywane w nauczaniu historii muzyki i literatury muzycznej (K_W10)
- posiada wiedzę o różnorodnych mediach (podręcznikach, nagraniach, materiałach nutowych, Internecie) niezbędnych dla procesu skutecznego nauczania historii muzyki i literatury muzycznej (K_W12)

efekty kształcenia - umiejętności

- posiada umiejętność konstruowania programów nauczania przedmiotu historia muzyki i literatura muzyczna (K_U15)
- posiada umiejętność przygotowania konspektu lekcji historii muzyki i literatury muzycznej (K_U15)
- posiada umiejętność przeprowadzenia lekcji historii muzyki i literatury muzycznej (K_U16)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę dokształcania się i potrafi inspirować oraz organizować proces kształcenia uczniów (K_K01)
- wykorzystuje mechanizmy psychologiczne skuteczne w nauczaniu historii muzyki i literatury muzycznej (K_K08)
- prezentuje historię muzyki i literaturę muzyczną w zrozumiały i przystępy dla uczniów sposób (K_K09)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 1/4935/13446
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Systemy nauczania przedmiotu historia muzyki i literatura muzyczna w szkolnictwie muzycznym II stopnia.
  • Analiza podstaw programowych oraz programów autorskich z zakresu historii muzyki i literatury muzycznej.
  • Analiza wymogów oraz trybu egzaminu dyplomowego oraz egzaminu maturalnego z historii muzyki; przygotowanie pytań i arkuszy egzaminacyjnych.
  • Analiza podręczników do historii muzyki.
  • Metody nauczania historii muzyki i literatury muzycznej.
  • Metody sprawdzania wiedzy uczniów z zakresu historii muzyki i literatury muzycznej.
  • Przygotowanie przez studentów programów nauczania historii muzyki i literatury muzycznej.
  • Przygotowanie przez studentów konspektu lekcji.
  • Przygotowanie i poprowadzenie przez studentów lekcji próbnych.
metody dydaktyczne
  • Wykład, dyskusje, ćwiczenia przygotowujące studentów do prowadzenia lekcji historii muzyki i literatury muzycznej w szkolnictwie muzycznym II stopnia.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział studenta w zajęciach oraz wykonywania zadań zleconych przez prowadzącego w tym przygotowanie i poprowadzenie lekcji z historii muzyki na wybrany temat.
wykonanie: www.ansta.pl