Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Pedagogika II etapu edukacyjnego i szkół ponadpodstawowych

symboljezyk
1/4934polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zajęcia z pedagogiki II etapu edukacyjnego oraz szkół ponadpodstawowych sprzyjają pogłębionej refleksji nad rozwojem ucznia na kolejnych etapach edukacyjnych. Celem przedmiotu jest zaprezentowanie studentom problemów pedagogicznych występujących w kształceniu i wychowaniu na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych. Szczególny nacisk położony jest na znajomość rozwoju fizycznego i psychicznego ucznia, a także problemów związanych z rozwojem zainteresowań i ambicji zawodowych. Zaakcentowana jest kwestia rozwoju społeczno-emocjonalnego i moralnego. Pedagogika II etapu edukacyjnego oraz szkół ponadpodstawowych ujawnia fakty z zakresu form aktywności młodzieży, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, a także bezpieczeństwa uczniów w szkole oraz współpracy szkoły ze środowiskiem.

TREŚCI PROGRAMOWE:

  • Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości.
  • Formy aktywności młodzieży.
  • Kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie
  • Progi edukacyjne. Wybory edukacyjne i zawodowe. Motywacja.
  • Poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Nauczyciel jako doradca.
  • Rynek edukacyjny i rynek pracy.
  • Praca opiekuńczo - wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych.
  • Zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania.
  • Bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem.
  • Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów.

ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU

  • Student poznaje sylwetkę rozwojową ucznia.
  • Student poznaje specyfikę pracy pedagoga na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstaowych.
  • Student rozpoznaje różnicę pracy pedagoga na I etapie edukacyjnym od pracy pedagogicznej na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych.
  • Student poznaje sens wysiłku nauczyciela i jego rolę w odnalezieniu przez ucznia właściwej drogi życiowej tak w sferze zawodowej, intelektualnej jak i interpersonalnej i moralnej.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Konieczne są wiadomości z pedagogiki I etapu edukacyjnego.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Pedagogika,
  • historia wychowania.
bibliografia podstawowa
  1. Cichoń W., Wartości - człowiek - wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków 1996.
  2. Cole R., Inteligencja moralna dzieci, Poznań 1999.
  3. Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok 2004.
  4. Czerny J., Zarys pedagogiki aksjologicznej, Katowice 1998.
  5. Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
  6. Denek K., Edukacja. Dziś - jutro, Leszno - Poznań - Żary 2006.
  7. Denek K., Ku dobrej edukacji, Toruń - Leszno 2005.
  8. Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty, Poznań 2011.
  9. Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań - Toruń 1994.
  10. Frączek Z., Edukacja aksjologiczna wobec potrzeb współczesności, Rzeszów 2002.
  11. Furmanek W., Człowiek, społeczeństwo, wychowanie, Rzeszów 1995.
  12. Gajda J., Edukacja zorientowana na XXI wiek, Lublin 2000.
  13. Górniewicz J. (red.), Dylematy współczesnej edukacji, Toruń 2007.
  14. Hiszpańska B., Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994.
  15. Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996.
  16. Karpińska A., (red.), Edukacyjne tendencje XXI wieku, Białystok 2005.
  17. Matusewicz Cz., Psychologia wartości, Warszawa - Poznań 1975.
  18. Ogrodzka-Mazur E., Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo, Katowice 2007.
  19. Ostrowska U., Aspekty aksjologiczne w edukacji, Olsztyn 2000.
  20. Ostrowska u., Doświadczenie wartości edukacyjnych w szkole wyższej, Bydgoszcz 1998.
  21. Piwowarski R., (red.), Dziecko, sukcesy i porażki, Warszawa 2007.
  22. Szymański M.J., Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, Warszawa 2000.
  23. Wilk T., Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych, Kraków 2003.
  24. Wojcieszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002.
  25. Woronowicz W., Edukacja refleksyjna, Słupsk 2000.
  26. Woronowicz W., Podmiotowość, dialog, wartości i refleksje w edukacji, Koszalin 1998.
bibliografia uzupełniająca
  1. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. I i II, Warszawa 2003.
  2. Marynowicz - Hetka E., Pedagogika społeczna, Warszawa 2006.
  3. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej II RP, Warszawa 2009.
efekty kształcenia - wiedza

- student dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (K_W12)
- student operuje i wykorzystać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej (K_W12)
- student planuje i kieruje procesami kształcenia i wychowania (K_W17)
- student wspiera samodzielność uczniów w zdobywaniu wiedzy oraz inspiruje do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (K_W17)
- student posługuje się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności (K_W17)

efekty kształcenia - umiejętności

- student inspiruje i zachęca uczniów do realizacji życiowych zadań (K_U20)
- student wspiera samodzielność uczniów w zdobywaniu wiedzy oraz inspiruje do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (K_U20)
- student organizuje pracę z uczniami, indywidualizuje zadania i dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (K_U20)
- student umiejętnie współpracuje z zespołem wychowawczym, klasą, grupą uczniów (K_U20)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (K_K05)
- student rozumie znaczenie profesjonalizmu w wykonywanym zawodzie (K_K05)
- student docenia potrzebę refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K05)
- student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy zawodowej (K_K05)
- student jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły (K_K04)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładegzamindr Adriana Barska, 1/4934/13442
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości.
  • Formy aktywności młodzieży.
  • Kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie
  • Progi edukacyjne. Wybory edukacyjne i zawodowe. Motywacja.
  • Poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Nauczyciel jako doradca.
  • Rynek edukacyjny i rynek pracy.
  • Praca opiekuńczo - wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych.
  • Zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania.
  • Bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem.
  • Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów.

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

  • Student posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju ucznia, jego socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych. Posiada też umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, a także doradztwa zawodowego. Student jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela.
metody dydaktyczne

Zajęcia mają charakter wykładów. W ramach zajęć stosowane są metody:

  • Podające (wykład, objaśnienia)
  • Eksponujące (pokaz, ekspozycja)
  • Problemowe (metody aktywizujące, dyskusje i debaty, metody rozwijające twórcze myślenie)
  • Metody stymulujące aktywność intelektualną studenta.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny lub kolokwium z wykładanej problematyki uzupełnionej wiadomościami z podanej wcześniej literatury przedmiotu.

wykonanie: www.ansta.pl