Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia muzyki

symboljezyk
1/4932polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Charakterystyka przedmiotu:

Przedmiot Psychologia muzyki stanowić ma rozszerzenie i pogłębienie, o aspekty związane z muzyką, zagadnień przedstawionych w trakcie kursu Psychologii. Poruszone tematy dotyczyć będą związków między muzyką a językiem, emocjonalnych aspektów muzyki, jej roli w regulacji nastroju, psychoterapii oraz wspieraniu rozwoju a także wykorzystaniu muzyki w marketingu i reklamie. Studenci  zapoznają się także z mózgowymi podstawami odbioru wrażeń muzycznych oraz ze zmianami neuroanatomicznymi zachodzącymi podczas treningu muzycznego. Przedstawione zostaną także zagadnienia związane ze specyfiką nauczania w szkolnictwie muzycznym.

Założenia i cele przedmiotu:

  • zrozumienie mechanizmów percepcji znaczenia i emocji w muzyce,
  • poznanie psychologicznych podstaw preferencji muzycznych,
  • poznanie związków muzyki z językiem,
  • zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu muzykoterapii,
  • zastosowanie muzyki i edukacji muzycznej w procesach wspierania rozwoju,
  • poznanie wpływu muzyki na człowieka poprzez muzyczne środowisko przestrzeni publicznej
  • zrozumienie specyfiki pracy w szkolnictwie muzycznym (m.in. trema, praca z uczniem wybitnie zdolnym)
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Ukończenie kursu z psychologii podczas realizacji studiów licencjackich.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Muzykoterapia,
  • Umiejętności terapeutyczne w arteterapii,
  • Zastosowanie zajęć muzycznych w terapii i rewalidacji osób niepełnosprawnych.
bibliografia podstawowa
  1. Manturzewska M., Kotarska H. (1990) Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa: WSiP
  2. Jankowski W., Kamińska B., Miśkiewicz A. (red.) (2000) Człowiek – muzyka – psychologia. Warszawa: AMFC
  3. Sloboda J. A. (2008) Wykłady z psychologii muzyki. Warszawa: UMFC
  4. Sloboda J.A. (2002). Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina
bibliografia uzupełniająca
  1. W. Jankowski, B. Kamińska i A. Miśkiewicz (red.), Czowiek - muzyka -psychologia. Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina,
  2. M. Bogdanowicz, I. Poćwierz-Marciniak (2006) Zdolności muzyczne a zdolności językowe. W: L. Kataryńczuk-Mania, I. Kowalkowska (red) Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy. Zielona Góra: UZ
  3. M. Kierzkowski, I. Poćwierz-Marciniak (2011) Słuchanie muzyki a inteligencja, czyli wariacje na temat „Efektu Mozarta”. W: Sztuka – kultura – edukacja. Rocznik naukowy Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku
  4. Schellenberg, G. (2001). Music and nonmusical abilities. Annals New York Academy of Sciences, 930, 355-371.
  5. Schellenberg, E.G. (2004). Musci lessons enhance IQ. Psychological Science, 15, 511-514.
  6. Schellenberg, E.G., Hallam, S. (2005). Music listening and cognitive abilities in 10-and 11- year-olds: The Blur Effect. Annals New York Academy of Sciences, 1060, 202-209.
  7. Schellenberg, E., G. (2006.) Long-term positive associations between music lessons and IQ.  Journal of Educational Psychology, 98, 457-468.
efekty kształcenia - wiedza

- student zna sposoby badań mózgowych podstaw produkcji i percepcji muzyki (K_W08)
- student wie, w jaki sposób muzyka wpływa na regulację nastroju oraz jakie relacje zachodzą pomiędzy muzyką a językiem (K_W08)
- student wie jak odnaleźć wartościowe informacje na temat relacji człowiek - muzyka (K_W12)
- student wie, w jaki sposób konstruować programy, uwzględniając percepcyjne i psychologiczne właściwości człowieka jako odbiorcy dzieła muzycznego (K_W13)
- student zna etapy rozwoju muzycznego człowieka; wie, czym jest pamięć muzyczna i jak stymulować jej rozwój; wie, jak pracować z uczniem doznającym tremy, w sytuacji występu publicznego (K_W14)

efekty kształcenia - umiejętności

- student potrafi wyjaśnić rolę muzyki w rozwoju dziecka (K_U11)
- student potrafi wypowiedzieć się na temat związków zachodzących pomiędzy muzyką a językiem (K_U11)
- potrafi wymienić czynniki świadczące o społecznej roli muzyki oraz jej wpływie na tożsamość człowieka (K_U11)
- student potrafi poradzić sobie z tremą (K_U16)
- student umie podjąć czynności zaradcze zmierzające do przeformułowania negatywnych myśli pojawiających się podczas występu publicznego (K_U16)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student rozumie zmiany zachodzące w relacji człowiek - muzyka, odbywające się na przestrzeni całego życia (K_K01)
- student zna mechanizmy psychologiczne wpływające na lepsze funkcjonowanie pamięci muzycznej i potrafi zastosować je w praktyce (K_K08)
- student wykorzystuje mechanizmy psychologiczne podczas pracy z uczniem, jego rodzicami oraz w trakcie występów publicznych (K_K08)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładzaliczeniemgr Eliza Ludkiewicz, 1/4932/13436
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Psychologia muzyki jako dziedzina nauki. Nurty badań w psychologii muzyki. Psychologia muzyki w Polsce.
  • Muzyka a język.
  • Neuroanatomiczne podstawy odbioru wrażeń muzycznych.
  • Wpływ słuchania muzyki na funkcje poznawcze i regulację nastroju.
  • Czynne uprawianie muzyki a rozwój poznawczy i zmiany mózgowe.
  • Rozwój muzyczny człowieka. Muzyka w rozwoju dziecka.
  • Preferencje muzyczne.
  • Muzykoterapia - podstawowe zagadnienia.
  • Społeczny aspekt muzyki. Wykorzystanie muzyki w marketingu i reklamie.
  • Pamięć muzyczna - jej funkcjonowanie i rozwój.
  • Trema oraz sposoby radzenia sobie w sytuacji występu publicznego.
  • Psychologiczne aspekty pedagogiki instrumentalnej.
  • Kiedy mózg słyszy inaczej – anomalie w funkcjonowaniu mózgu a muzyka.

Efektem kształcenia będzie poznanie podstawowych zagadnień psychologicznych związanych z percepcją muzyki, zdolnościami muzycznymi i ich rozwojem oraz wpływem muzyki na człowieka. Ponadto studenci będą mieli możliwość rozwoju kompetencji osobistych, niezbędnych w procesie edukacji muzycznej.

metody dydaktyczne

Wykład (z zastosowaniem prezentacji multimedialnej), dyskusja, metoda problemowa, studia przypadków.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach, egzamin pisemny.

wykonanie: www.ansta.pl