symbol | jezyk |
1/4932 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Charakterystyka przedmiotu:
Przedmiot Psychologia muzyki stanowić ma
rozszerzenie i pogłębienie, o aspekty związane z muzyką, zagadnień
przedstawionych w trakcie kursu Psychologii. Poruszone tematy
dotyczyć będą związków między muzyką a językiem, emocjonalnych aspektów muzyki,
jej roli w regulacji nastroju, psychoterapii oraz wspieraniu rozwoju a także
wykorzystaniu muzyki w marketingu i reklamie. Studenci zapoznają się
także z mózgowymi podstawami odbioru wrażeń muzycznych oraz ze zmianami
neuroanatomicznymi zachodzącymi podczas treningu muzycznego. Przedstawione
zostaną także zagadnienia związane ze specyfiką nauczania w szkolnictwie
muzycznym.
Założenia i cele
przedmiotu:
- zrozumienie mechanizmów percepcji znaczenia i
emocji w muzyce,
- poznanie psychologicznych podstaw preferencji muzycznych,
- poznanie związków muzyki z językiem,
- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu
muzykoterapii,
- zastosowanie muzyki i edukacji muzycznej w
procesach wspierania rozwoju,
- poznanie wpływu muzyki na człowieka poprzez
muzyczne środowisko przestrzeni publicznej
- zrozumienie specyfiki pracy w szkolnictwie
muzycznym (m.in. trema, praca z uczniem wybitnie zdolnym)
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- Ukończenie kursu z psychologii podczas realizacji studiów licencjackich.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- Muzykoterapia,
- Umiejętności terapeutyczne w arteterapii,
- Zastosowanie zajęć muzycznych w terapii i rewalidacji osób niepełnosprawnych.
|
bibliografia podstawowa |
- Manturzewska M., Kotarska H. (1990) Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa: WSiP
- Jankowski W., Kamińska B., Miśkiewicz A. (red.) (2000) Człowiek – muzyka – psychologia. Warszawa: AMFC
- Sloboda J. A. (2008) Wykłady z psychologii muzyki. Warszawa: UMFC
- Sloboda
J.A. (2002). Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki,
Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina
|
bibliografia uzupełniająca |
- W.
Jankowski, B. Kamińska i
A. Miśkiewicz
(red.), Czowiek - muzyka -psychologia. Warszawa: Akademia Muzyczna
im. F. Chopina,
- M.
Bogdanowicz, I. Poćwierz-Marciniak (2006) Zdolności muzyczne a
zdolności językowe. W: L. Kataryńczuk-Mania, I. Kowalkowska (red)
Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy. Zielona Góra: UZ
- M.
Kierzkowski, I. Poćwierz-Marciniak (2011) Słuchanie muzyki a
inteligencja, czyli wariacje na temat „Efektu Mozarta”. W: Sztuka –
kultura – edukacja. Rocznik naukowy Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w
Gdańsku
- Schellenberg, G. (2001). Music and nonmusical
abilities. Annals New York Academy of Sciences, 930, 355-371.
- Schellenberg, E.G. (2004). Musci lessons enhance
IQ. Psychological Science, 15, 511-514.
- Schellenberg, E.G., Hallam, S. (2005). Music
listening and cognitive abilities in 10-and 11- year-olds: The Blur
Effect. Annals New York Academy of Sciences, 1060,
202-209.
- Schellenberg, E., G. (2006.) Long-term positive
associations between music lessons and IQ. Journal
of Educational Psychology, 98, 457-468.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student zna sposoby badań mózgowych podstaw produkcji i percepcji muzyki (K_W08) - student wie, w jaki sposób muzyka wpływa na regulację nastroju oraz jakie relacje zachodzą pomiędzy muzyką a językiem (K_W08) - student wie jak odnaleźć wartościowe informacje na temat relacji człowiek - muzyka (K_W12) - student wie, w jaki sposób konstruować programy, uwzględniając percepcyjne i psychologiczne właściwości człowieka jako odbiorcy dzieła muzycznego (K_W13) - student zna etapy rozwoju muzycznego człowieka; wie, czym jest pamięć muzyczna i jak stymulować jej rozwój; wie, jak pracować z uczniem doznającym tremy, w sytuacji występu publicznego (K_W14) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- student potrafi wyjaśnić rolę muzyki w rozwoju dziecka (K_U11) - student potrafi wypowiedzieć się na temat związków zachodzących pomiędzy muzyką a językiem (K_U11) - potrafi wymienić czynniki świadczące o społecznej roli muzyki oraz jej wpływie na tożsamość człowieka (K_U11) - student potrafi poradzić sobie z tremą (K_U16) - student umie podjąć czynności zaradcze zmierzające do przeformułowania negatywnych myśli pojawiających się podczas występu publicznego (K_U16) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- student rozumie zmiany zachodzące w relacji człowiek - muzyka, odbywające się na przestrzeni całego życia (K_K01) - student zna mechanizmy psychologiczne wpływające na lepsze funkcjonowanie pamięci muzycznej i potrafi zastosować je w praktyce (K_K08) - student wykorzystuje mechanizmy psychologiczne podczas pracy z uczniem, jego rodzicami oraz w trakcie występów publicznych (K_K08) |