Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka kształcenia słuchu

symboljezyk
1/4926polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w zakresie nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia
  • poznanie i ocena programów nauczania
  • przegląd stosowanych metod nauczania w ujęciu historycznym i współczesnym
  • nauka prowadzenia lekcji szkolnej i oceny pracy ucznia
  • przygotowanie do korzystania z materiałów dydaktycznych
  • konstrukcja autorskich programów nauczania
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • ukończony kurs kształcenia słuchu w wymiarze minimum 4 semestrów
  • umiejętność gry na fortepianie
  • znajomość praktyczna harmonii funkcyjnej
  • znajomość literatury muzycznej przydatnej do dyktand muzycznych
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • ukończone kursy przedmiotów: Zasady muzyki, Harmonia, Ćwiczenia harmoniczne, Historia muzyki z literaturą
  • znajomość zasad prawidłowej emisji głosu
  • umiejętność improwizacji fortepianowej
bibliografia podstawowa
  1. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP Warszawa 1990.
  2. Smoczyńska-Nachtmann U., Rozśpiewane przedszkole.WSiP Warszawa 1982.
  3. Ćwiklińska-Rogozińska M., Dyktanda elementarne I - V, Triangiel Warszawa 2005.
  4. Dobrowolska-Marucha D., Dyktanda muzyczne. PWM Kraków 2003.
  5. Anczykowska-Wysocka W., Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem. Prace specjalne 62 AM Gdańsk 2004.
  6. Kozłowska-Lewna A., Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Prace specjalne 68, AM Gdańsk 2006.
  7. Kowalska-Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego - od tonalności do atonalności. AM Gdańsk 2000.
  8. Anczykowska-Wysocka W., Dopierała D., Głowski E., Kowalska-Pińczak A., Szyszko R., Świercz T.: Przestrzenie wyobraźni muzycznej. Od tonalności po atonalność. Kształcenie słuchu. Metoda (świadomość) notacja pod. red. A. Kowalskiej-Pińczak
bibliografia uzupełniająca
  1. Smoczyńska - Nachtmann U., Chrzanowska R., Śpiewam, słucham, gram - podręcznik dla uczniów I klasy szkoły muzycznej I stopnia. WSiP Warszawa 1995.
  2. Michniewicz B.M., Kształcenie słuchu na wesoło. Ćwiczenia i dyktanda muzyczne dla klas 1-3 szkoły podstawowej I stopnia. CEA Warszawa 2000.
  3. Wacholc M., Solfeż elementarny. Podręcznik dla klas I, II, III. Triangiel Warszawa 2000.
  4. Wacholc M., Solfeż elementarny. Podręcznik dla klasy IV, V, VI. Triangiel Warszawa 2001.
  5. Kanony. Antologia pod. red. Wł. Sołtysika, WSiP Warszawa 1998 i inne
efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę z zakresu psychologii muzyki i podstaw pedagogiki (K_W06)
- posiada wiedzę o metodach stosowanych w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia (K_W17)
- posiada wiedzę w zakresie postępowania metodycznego w różnych sytuacjach praktyki szkolnej (K_W17)
- posiada wiedzę wzorów improwizacji fortepianowej niezbędnej do praktyki prowadzenia lekcji kształcenia słuchu od fortepianu (K_W16)

efekty kształcenia - umiejętności

- posiada umiejętność opanowania stresu podczas prowadzenia praktyki lekcji szkolnej (K_U16)
- wykazuje umiejętność właściwego wyboru interesującej dzieci i młodzież literatury muzycznej do praktyki zajęć z kształcenia słuchu (K_U16)
- potrafi utworzyć autorski program nauczania w oparciu o wiedzę psychologiczną i pedagogiczną (K_U15)
- potrafi przeprowadzić bez zastrzeżeń lekcję szkolną w zakresie przedmiotu kształcenie słuchu (K_U15)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia własnego słuchu muzycznego (K_K01)
- zachowuje umiejętność adaptowania się do zmiennych warunków pracy w szkolnictwie muzycznym (K_K05)
- wykazuje inwencję i twórczą postawę w pracy z dziećmi i młodzieżą (K_K04)
- potrafi kontrolować emocje i zachować właściwą dla przyszłego nauczyciela postawę (K_K08)
- operuje w praktyce szkolnej poprawnym językiem i prawidłową terminologią muzyczną (K_K09)
- potrafi zaprezentować własne koncepcje edukacji muzycznej (K_K02)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładzaliczenieprof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, 1/4926/13423
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • analiza programu nauczania kształcenia słuchu dla szkół muzycznych I i II stopnia { Dziennik Ustaw Nr 138, poz. 1164 s. 8831 oraz s.8864}
  • przegląd poglądów na rozwój słuchu muzycznego i charakterystyka jego parametrów
  • analiza literatury metodycznej do nauczania muzyki w przedszkolu
  • metody badania słuchu dziecka w wieku przedszkolnym i klasyfikacja testów przydatności do edukacji muzycznej
  • prowadzenie wybranych elementów lekcji szkolnej
  • metody testowania i ocena poziomu słuchu w klasach szkoły muzycznej I stopnia
  • nauka improwizacji ćwiczeń słuchowych
  • nauka improwizacji harmonicznej do zadań słuchowo - pamięciowych
  • efektem kształcenia powinna być nabyta umiejętność przeprowadzenia lekcji szkolnej w klasach szkoły muzycznej I stopnia oraz właściwy wybór zadań testowych i dyktand dla wybranej klasy.
  • praktyka realizacji fragmentów lekcji kształcenia słuchu na grupie symulacyjnej w klasach IV-VI oraz w klasach szkoły muzycznej II stopnia
  • konstrukcja wzorcowego konspektu lekcyjnego
  • analiza zbiorów dyktand i materiałów pomocniczych do nauki kształcenia słuchu
  • wybór literatury muzycznej do notacji różnego  rodzaju dyktand
  • wskazania metodyczne do nauki KS w szkole muzycznej I i II stopnia
  • konstrukcja wraz z propozycja punktacji testów i tematów egzaminacyjnych na etapach końcowych edukacji szkolnej I i II stopnia
metody dydaktyczne
  • obserwacja zajęć w szkole muzycznej I stopnia oraz obserwacja ćwiczeń realizowanych przez pedagoga przedmiotu
  • realizacja badań słuchu w formie czynnej i testami
  • praktyka improwizacji melodyczno-harmonicznej przy fortepianie
  • realizacja zajęć lekcyjnych - praktyka na grupie studenckiej
  • metoda cyfrowa J.J. Rousseau
  • metoda autorska - dźwięków prowadzących A. Kowalskiej-Pińczak
  • obserwacja lekcji szkolnych - hospitacja
  • praktyka prowadzenia lekcji szkolnej
  • praca w domu - komponowanie testów, dyktand, wybór zadań słuchowych z literatury muzycznej
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • frekwencja nie mniejsza niż 80 %
  • przeprowadzenie hospitacji zajęć w szkolnictwie muzycznym I stopnia (3 lekcje)
  • zaliczenie wskazanych ćwiczeń improwizacyjnych
  • przeprowadzenie zajęć muzyczno-ruchowych na grupie przedszkolnej
  • konstrukcja testu badania słuchu muzycznego w grupie 6-latków
  • hospitacja 2 zajęć lekcyjnych w szkole muzycznej II stopnia
  • zaliczenie wskazanych prac seminaryjnych
wykonanie: www.ansta.pl