symbol | jezyk |
1/4926 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w zakresie nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia
- poznanie i ocena programów nauczania
- przegląd stosowanych metod nauczania w ujęciu historycznym i współczesnym
- nauka prowadzenia lekcji szkolnej i oceny pracy ucznia
- przygotowanie do korzystania z materiałów dydaktycznych
- konstrukcja autorskich programów nauczania
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- ukończony kurs kształcenia słuchu w wymiarze minimum 4 semestrów
- umiejętność gry na fortepianie
- znajomość praktyczna harmonii funkcyjnej
- znajomość literatury muzycznej przydatnej do dyktand muzycznych
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- ukończone kursy przedmiotów: Zasady muzyki, Harmonia, Ćwiczenia harmoniczne, Historia muzyki z literaturą
- znajomość zasad prawidłowej emisji głosu
- umiejętność improwizacji fortepianowej
|
bibliografia podstawowa |
- Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP Warszawa 1990.
- Smoczyńska-Nachtmann U., Rozśpiewane przedszkole.WSiP Warszawa 1982.
- Ćwiklińska-Rogozińska M., Dyktanda elementarne I - V, Triangiel Warszawa 2005.
- Dobrowolska-Marucha D., Dyktanda muzyczne. PWM Kraków 2003.
- Anczykowska-Wysocka W., Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem. Prace specjalne 62 AM Gdańsk 2004.
- Kozłowska-Lewna A., Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Prace specjalne 68, AM Gdańsk 2006.
- Kowalska-Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego - od tonalności do atonalności. AM Gdańsk 2000.
- Anczykowska-Wysocka W., Dopierała D., Głowski E., Kowalska-Pińczak A., Szyszko R., Świercz T.: Przestrzenie wyobraźni muzycznej. Od tonalności po atonalność. Kształcenie słuchu. Metoda (świadomość) notacja pod. red. A. Kowalskiej-Pińczak
|
bibliografia uzupełniająca |
- Smoczyńska - Nachtmann U., Chrzanowska R., Śpiewam, słucham, gram - podręcznik dla uczniów I klasy szkoły muzycznej I stopnia. WSiP Warszawa 1995.
- Michniewicz B.M., Kształcenie słuchu na wesoło. Ćwiczenia i dyktanda muzyczne dla klas 1-3 szkoły podstawowej I stopnia. CEA Warszawa 2000.
- Wacholc M., Solfeż elementarny. Podręcznik dla klas I, II, III. Triangiel Warszawa 2000.
- Wacholc M., Solfeż elementarny. Podręcznik dla klasy IV, V, VI. Triangiel Warszawa 2001.
- Kanony. Antologia pod. red. Wł. Sołtysika, WSiP Warszawa 1998 i inne
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada wiedzę z zakresu psychologii muzyki i podstaw pedagogiki (K_W06) - posiada wiedzę o metodach stosowanych w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia (K_W17) - posiada wiedzę w zakresie postępowania metodycznego w różnych sytuacjach praktyki szkolnej (K_W17) - posiada wiedzę wzorów improwizacji fortepianowej niezbędnej do praktyki prowadzenia lekcji kształcenia słuchu od fortepianu (K_W16) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- posiada umiejętność opanowania stresu podczas prowadzenia praktyki lekcji szkolnej (K_U16) - wykazuje umiejętność właściwego wyboru interesującej dzieci i młodzież literatury muzycznej do praktyki zajęć z kształcenia słuchu (K_U16) - potrafi utworzyć autorski program nauczania w oparciu o wiedzę psychologiczną i pedagogiczną (K_U15) - potrafi przeprowadzić bez zastrzeżeń lekcję szkolną w zakresie przedmiotu kształcenie słuchu (K_U15) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia własnego słuchu muzycznego (K_K01) - zachowuje umiejętność adaptowania się do zmiennych warunków pracy w szkolnictwie muzycznym (K_K05) - wykazuje inwencję i twórczą postawę w pracy z dziećmi i młodzieżą (K_K04) - potrafi kontrolować emocje i zachować właściwą dla przyszłego nauczyciela postawę (K_K08) - operuje w praktyce szkolnej poprawnym językiem i prawidłową terminologią muzyczną (K_K09) - potrafi zaprezentować własne koncepcje edukacji muzycznej (K_K02) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, | 1/4926/13423 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- analiza programu nauczania kształcenia słuchu dla szkół muzycznych I i II stopnia { Dziennik Ustaw Nr 138, poz. 1164 s. 8831 oraz s.8864}
- przegląd poglądów na rozwój słuchu muzycznego i charakterystyka jego parametrów
- analiza literatury metodycznej do nauczania muzyki w przedszkolu
- metody badania słuchu dziecka w wieku przedszkolnym i klasyfikacja testów przydatności do edukacji muzycznej
- prowadzenie wybranych elementów lekcji szkolnej
- metody testowania i ocena poziomu słuchu w klasach szkoły muzycznej I stopnia
- nauka improwizacji ćwiczeń słuchowych
- nauka improwizacji harmonicznej do zadań słuchowo - pamięciowych
- efektem kształcenia powinna być nabyta umiejętność przeprowadzenia lekcji szkolnej w klasach szkoły muzycznej I stopnia oraz właściwy wybór zadań testowych i dyktand dla wybranej klasy.
- praktyka realizacji fragmentów lekcji kształcenia słuchu na grupie symulacyjnej w klasach IV-VI oraz w klasach szkoły muzycznej II stopnia
- konstrukcja wzorcowego konspektu lekcyjnego
- analiza zbiorów dyktand i materiałów pomocniczych do nauki kształcenia słuchu
- wybór literatury muzycznej do notacji różnego rodzaju dyktand
- wskazania metodyczne do nauki KS w szkole muzycznej I i II stopnia
- konstrukcja wraz z propozycja punktacji testów i tematów egzaminacyjnych na etapach końcowych edukacji szkolnej I i II stopnia
|
metody dydaktyczne |
- obserwacja zajęć w szkole muzycznej I stopnia oraz obserwacja ćwiczeń realizowanych przez pedagoga przedmiotu
- realizacja badań słuchu w formie czynnej i testami
- praktyka improwizacji melodyczno-harmonicznej przy fortepianie
- realizacja zajęć lekcyjnych - praktyka na grupie studenckiej
- metoda cyfrowa J.J. Rousseau
- metoda autorska - dźwięków prowadzących A. Kowalskiej-Pińczak
- obserwacja lekcji szkolnych - hospitacja
- praktyka prowadzenia lekcji szkolnej
- praca w domu - komponowanie testów, dyktand, wybór zadań słuchowych z literatury muzycznej
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- frekwencja nie mniejsza niż 80 %
- przeprowadzenie hospitacji zajęć w szkolnictwie muzycznym I stopnia (3 lekcje)
- zaliczenie wskazanych ćwiczeń improwizacyjnych
- przeprowadzenie zajęć muzyczno-ruchowych na grupie przedszkolnej
- konstrukcja testu badania słuchu muzycznego w grupie 6-latków
- hospitacja 2 zajęć lekcyjnych w szkole muzycznej II stopnia
- zaliczenie wskazanych prac seminaryjnych
|