Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka form muzycznych

symboljezyk
1/4925polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • W szkołach muzycznych II stopnia formy muzyczne należą do tzw. bloku przedmiotów z zakresu teorii muzyki i mogą być wybrane jako jeden z przedmiotów egzaminu dyplomowego.
  • Kurs form trwa w tych szkołach dwa lata i jest podzielony na cztery semestry po 2 godziny tygodniowo (tzw. podwójna jednostka lekcyjna = pjl) w każdym z nich. Na pierwsze trzy semestry przypada przeciętnie po 18 pjl. Czwarty semestr jest znacznie krótszy i trwa od 6 do 8 tygodni, ze względu na egzaminy końcowe i maturalne.
  • MKiDN odstąpiło od „odgórnie” zadekretowanych programów nauczania. W Centrum Edukacji Artystycznej opracowano i zatwierdzono w sierpniu 2002 roku podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego. Nauczyciele prowadzący ten przedmiot opracowują więc programy indywidualnie.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Znajomość pojęć i terminów z zakresu wiedzy i analizy wybranych form muzycznych, w szczególności: jednoczęściowych form muzyki instrumentalnej, ronda, wariacji, fugi, formy sonatowej, koncertu. klasycznego i romantycznego
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Hospitowanie zajęć z form muzycznych prowadzonych w szkołach muzycznych II stopnia.
bibliografia podstawowa
  1. M. Podhajski: Formy muzyczne. PWN, 1991.
  2. J. M. Chomiński: Formy muzyczne. T. 2, PWM 1987.
  3. M. Podhajski: Cechy formy sonatowej. Muzyka fortepianowa II, Prace Specjalne 12, PWSM, Gdańsk 1977.
  4. M. Podhajski: Zasady analizy relacji przeciwstawności w formie sonatowej. Muzyka fortepianowa IV, Prace Specjalne 25, PWSM, Gdańsk 1981.
  5. M. Tomaszewski: Interpretacja integralna dzieła muzycznego. AM, Kraków 2000.
  6. A. Jarzębska: Z dziejów myśli o muzyce. Musica Iagellonica, Kraków 2002.
bibliografia uzupełniająca
  1. R. Bukowski: Metodyka nauczania form muzycznych. PWM 1968.
  2. D. Wójcik: ABC form muzycznych. Muzyka Iagellonica, wydanie II poprawione, Kraków 1997.
  3. E. Mizerska-Golonek, J. Targosz: Wprowadzenie do analizy formy sonatowej. AM w Krakowie, Kraków 1987.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada szczegółową wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji dotyczących studiowanej specjalności (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet), ich analizowanie i interpretowanie we właściwy sposób (K_W05, K_W12)
- posiada głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność do integrowania nabytej wiedzy (K_W14)
- wykazuje się głębokim zrozumieniem i opanowaniem teorii pedagogiki, dającym kwalifikacje do nauczania w zakresie swej specjalności na wszystkich poziomach edukacji muzycznej (K_W17)

efekty kształcenia - umiejętności

- w sposób odpowiedzialny podchodzi do występów publicznych (K_U16)
- posiada umiejętność praktycznego zastosowania pogłębionej wiedzy dotyczącej szerokich aspektów pedagogiki, dającą kwalifikacje do nauczania (K_U20)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób (K_K01)
- jest w pełni kompetentnym i samodzielnym teoretykiem muzyki, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w ramach szeroko pojętych działań kulturotwórczych (K_K02)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0wykładzaliczenieprof. Marek Podhajski, 1/4925/13422
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe koncentrują się wokół problematyki nauczania form muzycznych, z którymi przede wszystkim stykają się uczniowie szkół muzycznych II stopnia - instrumentaliści - na lekcjach z przedmiotu głównego. Są to następujące formy: miniatury instrumentalne, fugi, sonaty, koncerty. Głównie bowiem te właśnie formy wykorzystywane są w utworach składających się na program nauczania przedmiotu głównego.

Utwory muzyczne (wybór): 

  • 10 mazurków Chopina;
  • 10 fug z Das wohltemperierte Klavier J. S. Bacha;
  • wybrane sonaty W. A. Mozarta i Beethovena (2+6);
  • koncerty Mozarta (A fortepianowy, KV 488; A skrzypcowy, KV 219; c fortepianowy KV 491, A klarnetowy, KV 622) – porównanie budowy ekspozycji orkiestry i solisty;
  • koncerty skrzypcowe Beethovena i Brahmsa; koncerty fortepianowe Schumanna (a moll), Griega (a moll), Liszta (Es dur);
  • koncert nowszy (skrzypcowe: Szymanowskiego – I i Panufnika; fortepianowe: Lutosławskiego i P. Szymańskiego).
metody dydaktyczne

Proces dydaktyczny obejmuje następujące ogniwa:

  • wykłady przypominające zasady  analizy utworów utrzymanych w formach, wokół których koncentrować się będą zajęcia z metodyki,
  • sprawdzenie umiejętności analizy określonych utworów. Temu celowi służą cztery sprawdziany. Każdy z nich obejmuje grupę utworów, wskazanych przez prowadzącego zajęcia, należących do jednego z następujących gatunków: miniatury instrumentalne, fugi, sonaty, koncerty,
  • wykład omawiający założenia metodyczne związane z prowadzeniem lekcji z form muzycznych,
  • seminaria. Na tego rodzaju zajęciach studenci przedstawiają:
    • analizę utworu, który będzie przedmiotem lekcji z form muzycznych,
    • sformułowania zestawu pytań do uczniów, naprowadzających ich do uchwycenia zasadniczych własności omawianej formy – od ogólnej charakterystyki tej formy do spraw szczegółowych,
    • podsumowania fragmentów przedstawionych rozważań analitycznych,
    • pytania pomocnicze skierowane do uczniów, ułatwiających im powtórzenie podsumowania przedstawionego przez nauczyciela,
    • rekapitulacja przez nauczyciela przeprowadzonych na lekcji dociekań analitycznych. 
    • Wystąpienie studenta jest uzupełniane i komentowane przez prowadzącego przedmiot. Podlega także ocenie.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie przez studenta zaliczeń z wszystkich 4 sprawdzianów i pozytywnych ocen ze seminariów, na których przedstawiał analizy określonych utworów (minimum 2 wystąpienia).  Nie stosuje się na zakończenie semestru odrębnego kolokwium zaliczającego, ani egzaminu.

wykonanie: www.ansta.pl