Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Propedeutyka kompozycji
symbol | jezyk |
1/4923 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem nauczania propedeutyki kompozycji jest
zapoznanie studenta z podstawowymi elementami warsztatu kompozytorskiego
poprzez tworzenie własnych utworów oraz ich krytyczną analizę w czasie zajęć. Założeniem
przedmiotu jest zainicjowanie samodzielnej działalności twórczej studenta. Efektem
nauczania tego przedmiotu jest wypracowanie przez studenta samodzielnych prac
kompozytorskich reprezentujących dziedziny twórczości kompozytorskiej powiązane
z praktyką dyrygencką, w szczególności muzykę zespołową. Dodatkowym efektem
nauczania jest pogłębienie wiedzy i umiejętności w dziedzinie instrumentacji i
notacji orkiestrowej. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- umiejętność gry na fortepianie w stopniu co
najmniej podstawowym
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- uczestnictwo w koncertach i festiwalach muzyki
współczesnej
|
bibliografia podstawowa |
- Krzysztof Baculewski: Polska muzyka współczesna;
- Paweł Strzelecki: Nowy romantyzm w twórczości kompozytorów polskich;
- Anna Nowak: Współczesny koncert polski;
- Ewa Kowalska-Zając: XX-wieczny kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów polskich – przemiany, nurty, idee.
|
bibliografia uzupełniająca |
- |
efekty kształcenia - wiedza |
- student potrafi scharakteryzować twórczość muzyczną XX i XXI wieku w aspekcie stylistycznym i gatunkowym (K_W11) - rozumie i wyjaśnia procesy rozwojowe zachodzące w muzyce XX wieku (K_W11) - objaśnia podstawowe elementy warsztatu kompozytorskiego (K_W04) - rozumie i objaśnia własny proces twórczy w odniesieniu do zastanej twórczości muzycznej (K_W02, K_W04) - ocenia i krytykuje dzieła i wykonania muzyki XX i XXI wieku (K_W13) - prowadzi samodzielne wnioskowania w oparciu o analizę partytur (K_W04) - korzysta ze źródeł literaturowych, także w językach obcych (angielski, rosyjski, niemiecki) (K_W12) - rozumie i wyjaśnia sposoby zastosowania w kompozycji nowszych technologii (K_W16) - orientuje się w ekonomicznym i prawnym aspekcie zawodu kompozytora (K_W14) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie kompozycji (K_U01) - jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej kompozytora (K_U02) - opanował warsztat techniczny w zakresie twórczości kompozytorskiej (K_U11) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) - posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów (K_K01) - realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikające z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji (K_K02) - posiada umiejętność krytycznej oceny utworu muzycznego (K_K07) |
Semestry
Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Andrzej Dziadek, | 1/4923/13420 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- wskazanie na specyfikę procesu komponowania
- uświadomienie potrzeby nabycia wiedzy o procesach rządzących twórczością muzyczną
- przekazanie wiedzy o faktach historycznych dotyczących muzyki XX i XXI wieku
- przygotowanie do działalności w charakterze kompozytora
- wykształcenie umiejętności tworzenia form muzycznych
- pogłębienie umiejętności formułowania tez naukowych w oparciu o wiedzę zaczerpniętą ze źródeł literaturowych polsko- i obcojęzycznych
- wykształcenie świadomości konieczności podejmowania samokształcenia i dokonywania samodzielnego wyboru źródeł wiedzy
- przegląd wybranych partytur kompozytorów polskich, klasyków muzyki XX wieku oraz kompozytorów współczesnych (m.in. W. Lutosławski, K. Penderecki, H.M. Górecki, W. Kilar, O. Messiaen, J. Cage, L. Berio, L. Nono, K. Stockhausen, G. Ligeti, F. Burt, G. Scelsi, A. Sznitke, A. Pärt
- wybrane pozycje prezentowane na aktualnie realizowanych festiwalach muzyki współczesnej: „Warszawska Jesień”, „Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich”, „Musica Polonica Nova”, „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej”, Festiwal „Laboratorium”, „Poznańska Wiosna Muzyczna” i in.)
|
metody dydaktyczne |
- |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Poszczególne semestry zajęć kończą się zaliczeniem
z oceną - na podstawie
przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji.
Ilość utworów będących przedmiotem zaliczenia jest uzależniona od wielkości
aparatu wykonawczego i czasu trwania. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Andrzej Dziadek, | 1/4923/13435 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- wskazanie na specyfikę procesu komponowania
- uświadomienie potrzeby nabycia wiedzy o procesach rządzących twórczością muzyczną
- przekazanie wiedzy o faktach historycznych dotyczących muzyki XX i XXI wieku
- przygotowanie do działalności w charakterze kompozytora
- wykształcenie umiejętności tworzenia form muzycznych
- pogłębienie umiejętności formułowania tez naukowych w oparciu o wiedzę zaczerpniętą ze źródeł literaturowych polsko- i obcojęzycznych
- wykształcenie świadomości konieczności podejmowania samokształcenia i dokonywania samodzielnego wyboru źródeł wiedzy
- Przegląd wybranych partytur kompozytorów polskich, klasyków muzyki XX wieku oraz kompozytorów współczesnych (m.in. W. Lutosławski, K. Penderecki, H.M. Górecki, W. Kilar, O. Messiaen, J. Cage, L. Berio, L. Nono, K. Stockhausen, G. Ligeti, F. Burt, G. Scelsi, A. Sznitke, A. Pärt
- wybrane pozycje prezentowane na aktualnie realizowanych festiwalach muzyki współczesnej: „Warszawska Jesień”, „Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich”, „Musica Polonica Nova”, „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej”, Festiwal „Laboratorium”, „Poznańska Wiosna Muzyczna” i in.)
|
metody dydaktyczne |
- |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Poszczególne semestry zajęć kończą się zaliczeniem z oceną - na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem zaliczenia jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. |