symbol | jezyk |
1/4916 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem seminarium jest zapoznanie
studentów z technikami kompozytorskimi i stylami muzycznymi XX i XXI wieku,
zarówno historycznymi, typowymi, jak i indywidualnymi, na podstawie:
- literatury
muzycznej (analizy słuchowej z partyturą),
- piśmiennictwa – wskazanych pozycji literatury, w tym autorefleksji kompozytorów,
- analizy technik kompozytorskich
poszczególnych dzieł muzycznych pod kątem potrzeb poszczególnych specjalności
(dyrygenta, kompozytora i teoretyka muzyki).
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
--- |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
--- |
bibliografia podstawowa |
- Zbigniew Skowron, Teoria i estetyka awangardy muzycznej
drugiej połowy XX wieku, Warszawa 1989, s. 24-40.
- Maciej Gołąb, Spór o granice
poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003, s. 170-171.
- Józef M. Chomiński, Technika sonorystyczna jako przedmiot
systematycznego szkolenia, w:
„Muzyka” 1961, nr 3.
- Zbigniew Skowron, Nowa muzyka amerykańska, Kraków 1995.
- Luigi Rognoni, Wiedeńska szkoła muzyczna. Ekspresjonizm i dodekafonia, „Res Facta”
3, Kraków 1978.
- Gunther Schuller, Rozmowa z Varèse’em, w:
„Res Facta” 1, Kraków 1967.
- Maria Piotrowska, Neoklasycyzm w muzyce XX wieku, Warszawa 1982.
- Zofia Helman, Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku, Kraków 1985.
- Maciej Gołąb, Dodekafonia, Bydgoszcz 1987, s. 83-136.
- Bogusław Schaeffer, Nowa muzyka, Kraków, s. 48-60.
- Włodzimierz Kotoński, Muzyka elektroniczna, Kraków 1989.
- materiały informacyjne i wydawnictwa IRCAM.
- Jadwiga Paja, Przegląd ujęć teoretycznych dotyczących
aleatoryzmu, ZN nr 24 AM Gdańsk, s. 237-251.
- Witold Lutosławski, O roli elementu przypadku w technice
komponowania, "Res Facta" nr 1, Kraków 1967.
- Teresa Błaszkiewicz. Aleatoryzm w twórczości W. Lutosławskiego. Pr.
Spec. 3 AM Gdańsk (rozdz. II i V).
- Ewa Synowiec, Teatr instrumentalny B. Schaeffera, Pr.
Spec. 30, AM Gdańsk, 1983 (rozdz. I i II).
- Tadeusz Pawłowski, Happening, Warszawa
1982 (wstęp, rozdz. II).
- Piotr Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1984.
- Joanna Miklaszewska, Minimalizm w muzyce polskiej, Kraków
2003.
- Tonny Thorne, Słownik pojęć kultury postmodernistycznej, Warszawa 1995.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Alicja Jarzębska, Z dziejów myśli o muzyce. Wybrane zagadnienia teorii i analizy muzyki tonalnej i posttonalnej, Kraków
2002.
- Krzysztof Baculewski, Historia muzyki polskiej, t. VII, Współczesność, cz. 1.: 1939-1974, Warszawa 1996.
- Jadwiga Paja-Stach, Dzieła otwarte w twórczości kompozytorów XX
wieku, Kraków 1992.
- Słowniki, informatory i
encyklopedie muzyczne, artykuły i rozprawy w monografiach i czasopismach
naukowych.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- wymienia i definiuje techniki kompozytorskie i style muzyczne XX i XXI wieku (K_W01, K_W03, K_W04, K_W06, K_W10, K_W11) - rozróżnia i wyjaśnia specyfikę poszczególnych technik kompozytorskich i stylów muzycznych XX i XXI wieku (K_W01, K_W03, K_W04, K_W10) - rozpoznaje typy i właściwości technik kompozytorskich i stylów muzycznych XX i XXI wieku w poszczególnych utworach muzycznych różnych gatunków (K_W01, K_W03, K_W04) - tłumaczy związki pomiędzy elementami technik kompozytorskich i stylów muzycznych XX i XX wieku w kontekście historycznym (K_W05, K_W07, K_W09) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- porównuje poszczególne techniki kompozytorskie i ich elementy oraz wyprowadza wnioski dotyczące ich wzajemnych relacji (K_U02, K_U03, K_U04) - porządkuje i klasyfikuje cechy dzieł muzycznych, projektów artystycznych i form artystycznego wyrazu pod kątem technik kompozytorskich (twórczych) w nich wykorzystanych (K_U03, K_U04, K_U08) - rozpoznaje słuchowo i na podstawie oglądu partytur poszczególne techniki kompozytorskie i środki wyrazu artystycznego i potrafi opisać ich cechy charakterystyczne (K_U02, K_U04, K_U05, K_U06) - potrafi wskazać przykłady zastosowania poszczególnych technik kompozytorskich w utworach muzycznych i intermedialnych kreacjach twórczych (K_U01, K_U04, K_U05) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- pracuje samodzielnie nad powierzonymi zadaniami podlegającymi indywidualnej ocenie i wykazuje odpowiedzialność za organizację procesu uczenia się (K_K01, K_K02) - przestrzega poczynionych ustaleń w zakresie wyznaczonych zadań i angażuje się w ich wykonanie (K_K01, K_K02, K_K04) - dyskutuje i zachowuje krytycyzm z wyrażaniu opinii (K_K06, K_K07 ) - wykazuje kreatywność w świadomym integrowaniu zdobytej wiedzy (K_K02, K_K09) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 3.0 | seminarium | egzamin | dr hab. Renata Skupin, | 1/4916/13407 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Koncepcje awangardowe w muzyce
XX wieku (wg Z. Skowrona)
- Ideologie i praktyki muzycznej
moderny (wg M. Gołąba)
- Postawa kompozytorów wobec materiału dźwiękowego. Poszukiwanie
nowych brzmień: Debussy i recherche sur le timbre, Arte dei rumori włoskich
futurystów, Klangfarbenmelodie, spatial music Verese’a, techniki
sonorystyczne (sonoryzm)
- Neoklasycyzm, folkloryzm
- Dodekafonia. Koncepcja uniwersalna techniki dodekafonicznej.
Dodekafonia w ujęciu Schönberga,
Berga i Weberna. Serializm i dtrukturalizm interwałowy
- Muzyka elektroniczna
- Aleatoryzm, muzyka graficzna
- Teatr instrumentalny
- Happening,
fluxus, performance art
- Postmodernizm w muzyce. Minimal
music (w ujęciu m.in. Johna Cage’a, Mortona Feldmana, Earle Browna, La
Monte Younga i Terry Riley’a, Steve’a Reicha, Philipa Glassa i Arvo Pärta)
- Indywidualne techniki
kompozytorskie i poetyki muzyczne w wybranych aspektach i kontekstach – według
propozycji prowadzącego i studentów: np. G. Ligetiego, G. Scelsiego, K.
Stockhausena, I. Xenakisa, itd.
Do podstawowych efektów kształcenia należą:
- zdobycie
wiedzy teoretycznej w zakresie treści programowych,
- umiejętność
rozpoznania i określania cech technik kompozytorskich i stylów muzycznych
(indywidualnych i typowych) dzieł muzyki XX i XXI wieku.
|
metody dydaktyczne |
Studenci
przygotowują się do zajęć samodzielnie, na podstawie określonej przez prowadzącego
pozycji literatury związanej z tematami poszczególnych seminariów oraz w
oparciu o własne analizy technik kompozytorskich poszczególnych utworów.
Referują cząstkowe zagadnienia i uczestniczą w dyskusji, podsumowywanej przez
prowadzącego zajęcia.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia
przedmiotu jest:
- obecność na zajęciach i aktywny w nich udział,
- zaliczenie wszystkich seminariów, ćwiczeń i testów słuchowych.
- egzamin pisemny.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 3.0 | seminarium | egzamin | dr hab. Renata Skupin, | 1/4916/13440 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Koncepcje awangardowe w muzyce
XX wieku (wg Z. Skowrona)
- Ideologie i praktyki muzycznej
moderny (wg M. Gołąba)
- Postawa kompozytorów wobec materiału dźwiękowego. Poszukiwanie
nowych brzmień: Debussy i recherche sur le timbre, Arte dei rumori włoskich
futurystów, Klangfarbenmelodie, spatial music Verese’a, techniki
sonorystyczne (sonoryzm)
- Neoklasycyzm, folkloryzm
- Dodekafonia. Koncepcja uniwersalna techniki dodekafonicznej.
Dodekafonia w ujęciu Schönberga,
Berga i Weberna. Serializm i dtrukturalizm interwałowy
- Muzyka elektroniczna
- Aleatoryzm, muzyka graficzna
- Teatr instrumentalny
- Happening,
fluxus, performance art
- Postmodernizm w muzyce. Minimal
music (w ujęciu m.in. Johna Cage’a, Mortona Feldmana, Earle Browna, La
Monte Younga i Terry Riley’a, Steve’a Reicha, Philipa Glassa i Arvo Pärta)
- Indywidualne techniki
kompozytorskie i poetyki muzyczne w wybranych aspektach i kontekstach – według
propozycji prowadzącego i studentów: np. G. Ligetiego, G. Scelsiego, K.
Stockhausena, I. Xenakisa, itd.
Do podstawowych efektów kształcenia należą:
- zdobycie
wiedzy teoretycznej w zakresie treści programowych,
- umiejętność
rozpoznania i określania cech technik kompozytorskich i stylów muzycznych
(indywidualnych i typowych) dzieł muzyki XX i XXI wieku.
|
metody dydaktyczne |
Studenci
przygotowują się do zajęć samodzielnie, na podstawie określonej przez prowadzącego
pozycji literatury związanej z tematami poszczególnych seminariów oraz w
oparciu o własne analizy technik kompozytorskich poszczególnych utworów.
Referują cząstkowe zagadnienia i uczestniczą w dyskusji, podsumowywanej przez
prowadzącego zajęcia. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia
przedmiotu jest:
- obecność na zajęciach i aktywny w nich udział,
- zaliczenie wszystkich seminariów, ćwiczeń i testów słuchowych,
- egzamin pisemny.
|