Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Seminarium muzyki polskiej XX i XXI w.

symboljezyk
1/4913polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem, podobnie jak na studiach licencjackich, jest poznanie dokonań twórczych polskich kompozytorów. Tym razem problematyka zajęć skupia się przede wszystkim na trzech głównych zagadnieniach: dorobek kompozytorski twórców Pomorza, „Warszawska Jesień”, dokonania polskich kompozytorów najmłodszej generacji. To ostatnie zagadnienie widziane jest przede wszystkim w perspektywie utworów tej generacji, jakie zostały przedstawione na „Warszawskiej Jesieni”.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Zajęcia zakładają znajomość problematyki, jaka była poruszana w trakcie studiów licencjackich.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Uczestnictwo w wykłady z cyklu „Spotkanie z kompozytorem”.
bibliografia podstawowa
  1. Książka: Kompozytorzy polscy 1918-2000. T I: Eseje. T II: Biogramy. Red. Marek Podhajski, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Gdańsk – Warszawa 2005;
  2. Polish Collection of the Warsaw Autumn. Zbiór ten obejmuje 10 płyt oraz dołączony do nich obszerny folder; Kronika dźwiękowa Warszawskiej Jesieni 1956-2006;
  3. Warszawska Jesień w zwierciadle polskiej krytyki muzycznej. Antologia tekstów z lat 1956-2006.
  4. Wybór tekstów: Krzysztof Droba, 50. Warszawska Jesień, Warszawa 2007;
  5. Nowa dekada. Związek Kompozytorów Polskich 1995-2005. Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Warszawa 2006;
  6. wskazane przez pedagoga programy „Warszawskiej Jesieni”;
  7. Kompozytorzy gdańscy. Red. Janusz Krassowski, GTPS, Gdańsk 1980;
  8. M. Pietrzykowska: Konrad Pałubicki. Człowiek i twórca. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2009;
  9. A. Szarapka: Władysław Walentynowicz, twórca, pedagog i organizator życia muzycznego. Praca doktorska obroniona na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, maszynopis dostępny w Bibliotece Głównej AM w Gdańsku.
bibliografia uzupełniająca

---

efekty kształcenia - wiedza

- posiada gruntowną znajomość literatury muzycznej polskiej XX i XXI wieku (K_W03)
- posiada znajomość elementów struktury dzieła muzycznego (K_W04)
- posiada wiedzę dotyczącą współczesnej kultury muzycznej (K_W11)

efekty kształcenia - umiejętności

- posiada umiejętność rozpoznawania modeli formalnych utworów (K_U03)
- posiada pogłębioną umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania, tworzenia i odtwarzania muzyki w zakresie studiowanej specjalności (K_U15)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
- umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki, poddając krytycznej ocenie własne działania twórcze (K_K07)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0seminariumzaliczenieprof. Marek Podhajski, 1/4913/13404
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kompozytorzy Pomorza:

  • 1. Generacja - Seniorzy: Władysław Walentynowicz, Konrad Pałubicki, Henryk Hubertus Jabłoński
  • 2. Generacja - wychowankowie 1. Generacji: Henryk Czyżewski, Eugeniusz Głowski, Kazimierz  Guzowski, Janusz Hajdun, Zbigniew Pniewski. Spoza tej generacji: Ewa Synowiec z klasy B. Schaeffera i  jej wychowanek -  Fryderyk Stankiewicz
  • 3. Generacja - wychowankowie 2. Generacji. Z klasy Eugeniusza Głowskiego: Krzysztof Olczak, Zbigniew Zuchowicz, Marek Czerniewicz. Z klasy K. Guzowskiego - Radosław Łuczkowski
  • 4. Generacja - Agata Krawczyk z klasy K. Olczaka.
  • 5. Inni, twórcy nie związani z Akademią, działający w różnych miastach Pomorza
metody dydaktyczne

Formami stosowanych zajęć są: wykłady, autoprezentacje, prezentacje prac seminaryjnych. Wykłady dotyczą przede wszystkim kompozytorów 1. Generacji oraz innych, działających poza Trójmiastem. Autoprezentacje dominują w semestrze 1. Obejmują głównie twórców będących pracownikami Akademii, albo też innych, którzy zechcą spotkać się ze studentami i przedstawić im swój dorobek. Prace seminaryjne przedstawiane są w formie pisemnej, w semestrze 2. Mogą być związane tematycznie bądź z twórcami Pomorza,  bądź też z kompozytorami najmłodszej generacji, których utwory były prezentowane na „Warszawskiej Jesieni”. Tematyka takiej pracy dotyczy dorobku wybranego przez studenta współczesnego kompozytora polskiego. Winna obejmować notę biograficzną (pożądany wywiad z kompozytorem), charakterystykę twórczości (periodyzacja, cechy techniki kompozytorskiej), bliższe omówienie wyróżniającego się w tej twórczości utworu lub grupy utworów. Prezentacja pracy obejmuje także przedstawienie nagrania omawianego utworu (lub utworów) i jego partytury. Jest poprzedzona krótką charakterystyką cech konstrukcyjnych i ekspresyjnych danej kompozycji. Całość pracy podlega ocenie i jest podstawowym warunkiem zaliczenia semestru. Sprawdziany. Przewiduje się po dwa sprawdziany w ciągu semestru 1 i 2. Dotyczą głównych zagadnień poruszanych w poszczególnych semestrach.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia semestru jest obecność studenta na wszystkich wykładach (jeden może być niezaliczony), uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich sprawdzianów i przedstawienie pracy seminaryjnej, która uzyskała pozytywną ocenę. Aktywność studenta na zajęciach, uzyskane przez niego oceny ze sprawdzianów i pracy seminaryjnej są podstawą do określenia oceny zaliczajacej semestr. Nie stosuje się na zakończenie semestru  kolokwium zaliczającego, ani egzaminu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0seminariumzaliczenieprof. Marek Podhajski, 1/4913/13438
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

„Warszawska Jesień”:

  • historia Festiwalu
  • antologia tekstów krytycznych (wybór)
  • nowa dekada kompozytorów polskich
  • kompozytorzy najmłodszej generacji, których utwory znajdują się na płytach  Polish Collection of the  Warsaw Autumn ,
  • prezentacja wybranych twórców i ich utworów z ostatniego Festiwalu
metody dydaktyczne

Formami stosowanych zajęć są: wykłady, autoprezentacje, prezentacje prac seminaryjnych. Wykłady dotyczą przede wszystkim kompozytorów 1. Generacji oraz innych, działających poza Trójmiastem. Autoprezentacje dominują w semestrze 1. Obejmują głównie twórców będących pracownikami Akademii, albo też innych, którzy zechcą spotkać się ze studentami i przedstawić im swój dorobek. Prace seminaryjne przedstawiane są w formie pisemnej, w semestrze 2. Mogą być związane tematycznie bądź z twórcami Pomorza,  bądź też z kompozytorami najmłodszej generacji, których utwory były prezentowane na „Warszawskiej Jesieni”. Tematyka takiej pracy dotyczy dorobku wybranego przez studenta współczesnego kompozytora polskiego. Winna obejmować notę biograficzną (pożądany wywiad z kompozytorem), charakterystykę twórczości (periodyzacja, cechy techniki kompozytorskiej), bliższe omówienie wyróżniającego się w tej twórczości utworu lub grupy utworów. Prezentacja pracy obejmuje także przedstawienie nagrania omawianego utworu (lub utworów) i jego partytury. Jest poprzedzona krótką charakterystyką cech konstrukcyjnych i ekspresyjnych danej kompozycji. Całość pracy podlega ocenie i jest podstawowym warunkiem zaliczenia semestru. Sprawdziany. Przewiduje się po dwa sprawdziany w ciągu semestru 1 i 2. Dotyczą głównych zagadnień poruszanych w poszczególnych semestrach.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia semestru jest obecność studenta na wszystkich wykładach (jeden może być niezaliczony), uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich sprawdzianów i przedstawienie pracy seminaryjnej, która uzyskała pozytywną ocenę. Aktywność studenta na zajęciach, uzyskane przez niego oceny ze sprawdzianów i pracy seminaryjnej są podstawą do określenia oceny zaliczającej semestr. Nie stosuje się na zakończenie semestru  kolokwium zaliczającego, ani egzaminu.

wykonanie: www.ansta.pl