Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Seminarium muzyki dawnej

symboljezyk
1/4912polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy na temat kultury muzycznej Gdańska w okresie od drugiej połowy XVI do końca XVIII wieku, w szczególności wiadomości o twórcach działających w mieście i repertuarze muzycznym, który tu powstawał i był wykonywany.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Ukończenie kursu historii muzyki.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Kwerendy biblioteczne w celu poznania z autopsji potencjalnych źródeł transkrypcji i edycji utworów.
bibliografia podstawowa
  1. H. Rauschning, Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig, Danzig 1931.
  2. Muzyka w Gdańsku wczoraj i dziś, t. 1-2, Gdańsk 1988, 1992.
  3. Musica Baltica, t. 1-3, Gdańsk  2000, 2004, 2010.
bibliografia uzupełniająca
  1. A. Leszczyńska, Tropem Franciscusa de Rivulo. Nowe wątki i hipotezy, „Polski Rocznik Muzykologiczny” V 2006.
  2. A. Leszczyńska, Początki niemieckiej polifonii religijnej w Królewcu, Gdańsku i Rydze, „Muzyka” 2007/4.
  3. A. Leszczyńska, Późnorenesansowe fragmenty mszalne z dawnej biblioteki elbląskiego kościoła Mariackiego, w: Źródła muzyczne. Krytyka – analiza – interpretacja, red. Ludwik Bielawski, J. Katarzyna Dadak-Kozicka, Warszawa 1999.
  4. A. Leszczyńska, Technika parodii w twórczości renesansowych kompozytorów kręgu gdańskiego, „Polski Rocznik Muzykologiczny” IV 2005.
  5. A. Leszczyńska, „Johannes Wanning – kapelmistrz kościoła Mariackiego w Gdańsku”, „Muzyka” 1999/3.
  6. D. Popinigis „Muzyka Andrzeja Hakenbergera”, Gdańsk 1997.
  7. B. Przybyszewska-Jarmińska „Kacper Förster Junior”, Warszawa 1997.
  8. K. Neschke „Johann Balthasar Freislich” Oschersleben 2000, lub hasło encyklopedyczne (Grove, MGG)
  9. B. Długońska „ Johann Daniel Pucklitz i jego utwory”, w: Żródła muzyczne. Krytyka-analiza-interpretacja”, Warszawa 1999.
  10. A.M. Szadejko „Styl i interpratacja w utworach organowych Friedricha Christiana Mohrheima i Johanna Gottfrieda Müthela”, Gdańsk 2010.
  11. D. Popinigis „Z Gdańska do Kromieryża, czyli o Heinrichu Döbelu i jego muzyce skrzypcowej”, w: Europejski repertuar muzyczny na ziemiach polskich, Warszawa 2003.
  12. J. M. Michalak, „Johann Jeremias Du Grain i jego rodzina”, w: Od Förstera do Frühlinga. Przyczynki do dziejów życia muzycznego i teatralnego dawnego Gdańska”, Gdańsk 2009.
efekty kształcenia - wiedza

- student poznaje repertuar muzyczny tworzony i wykonywany w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku (K_W01, K_W03, K_W07, K_W09)
- zdobywa wiedzę na temat różnych aspektów kultury muzycznej dawnego Gdańska (K_W05, K_W06, K_W07)
- poznaje historyczne edycje nutowe muzyki dawnej oraz współczesne zasady tworzenia edycji krytycznych (K_W01, K_W05, K_W06, K_W09)
- posiada wiedzę na temat piśmiennictwa dotyczącego muzyki i kultury muzycznej dawnego Gdańska (K_W05, K_W06, K_W07)

efekty kształcenia - umiejętności

- student posiada umiejętność krytycznej analizy repertuaru tworzonego w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku (K_U03)
- student potrafi umieścić repertuar tworzony w Gdańsku w kontekście repertuaru europejskiego (K_U03)
- student posiada umiejętność tworzenia wypowiedzi ustnej, pisemnej i multimedialnej z zakresu treści programowych realizowanego przedmiotu (K_U09, K_U12, K_U15)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student rozumie potrzebę poznania dziedzictwa muzycznego dawnego Gdańska (K_K01, K_K02)
- student rozumie potrzebę popularyzowania dziedzictwa muzycznego dawnego Gdańska (K_K01, K_K02)
- jest kompetentny do podjęcia współpracy w projektach mających na celu wykonanie muzyki dawnego Gdańska (K_K02, K_K03)
- potrafi wskazać repertuar do wykorzystania w praktyce wykonawczej (K_K02, K_K03)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0seminariumzaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 1/4912/13403
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Student poznaje:

  • organizację życia muzycznego Gdańska w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku
  • muzykę wokalną i wokalno-instrumentalną tworzoną w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku
  • muzykę instrumentalną tworzoną w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku
  • europejski repertuar muzyczny obecny w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku
metody dydaktyczne
  • Seminarium obejmuje wykłady prowadzącego zajęcia, prezentacje studentów zagadnień wskazanych przez prowadzącego oraz aktywne słuchanie muzyki.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Warunkiem zaliczenia seminarium jest wysoka frekwencja studenta na zajęciach, jego aktywność oraz przedstawiona praca seminaryjna.
wykonanie: www.ansta.pl