symbol | jezyk |
1/4912 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem
przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy na temat kultury muzycznej
Gdańska w okresie od drugiej połowy XVI do końca XVIII wieku, w szczególności wiadomości
o twórcach działających w mieście i repertuarze muzycznym, który tu powstawał i
był wykonywany. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- Ukończenie kursu historii muzyki.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- Kwerendy biblioteczne w celu poznania z autopsji potencjalnych źródeł transkrypcji i edycji utworów.
|
bibliografia podstawowa |
- H. Rauschning, Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig, Danzig 1931.
- Muzyka w Gdańsku wczoraj i dziś, t. 1-2, Gdańsk 1988, 1992.
- Musica Baltica, t. 1-3, Gdańsk 2000, 2004, 2010.
|
bibliografia uzupełniająca |
- A. Leszczyńska, Tropem Franciscusa de Rivulo. Nowe wątki i hipotezy, „Polski Rocznik Muzykologiczny” V 2006.
- A. Leszczyńska, Początki niemieckiej polifonii religijnej w Królewcu, Gdańsku i Rydze, „Muzyka” 2007/4.
- A. Leszczyńska, Późnorenesansowe fragmenty mszalne z dawnej biblioteki elbląskiego kościoła Mariackiego, w: Źródła muzyczne. Krytyka – analiza – interpretacja, red. Ludwik Bielawski, J. Katarzyna Dadak-Kozicka, Warszawa 1999.
- A. Leszczyńska, Technika parodii w twórczości renesansowych kompozytorów kręgu gdańskiego, „Polski Rocznik Muzykologiczny” IV 2005.
- A. Leszczyńska, „Johannes Wanning – kapelmistrz kościoła Mariackiego w Gdańsku”, „Muzyka” 1999/3.
- D. Popinigis „Muzyka Andrzeja Hakenbergera”, Gdańsk 1997.
- B. Przybyszewska-Jarmińska „Kacper Förster Junior”, Warszawa 1997.
- K. Neschke „Johann Balthasar Freislich” Oschersleben 2000, lub hasło encyklopedyczne (Grove, MGG)
- B. Długońska „ Johann Daniel Pucklitz i jego utwory”, w: Żródła muzyczne. Krytyka-analiza-interpretacja”, Warszawa 1999.
- A.M. Szadejko „Styl i interpratacja w utworach organowych Friedricha Christiana Mohrheima i Johanna Gottfrieda Müthela”, Gdańsk 2010.
- D. Popinigis „Z Gdańska do Kromieryża, czyli o Heinrichu Döbelu i jego muzyce skrzypcowej”, w: Europejski repertuar muzyczny na ziemiach polskich, Warszawa 2003.
- J. M. Michalak, „Johann Jeremias Du Grain i jego rodzina”, w: Od Förstera do Frühlinga. Przyczynki do dziejów życia muzycznego i teatralnego dawnego Gdańska”, Gdańsk 2009.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student poznaje repertuar muzyczny tworzony i wykonywany w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku (K_W01, K_W03, K_W07, K_W09) - zdobywa wiedzę na temat różnych aspektów kultury muzycznej dawnego Gdańska (K_W05, K_W06, K_W07) - poznaje historyczne edycje nutowe muzyki dawnej oraz współczesne zasady tworzenia edycji krytycznych (K_W01, K_W05, K_W06, K_W09) - posiada wiedzę na temat piśmiennictwa dotyczącego muzyki i kultury muzycznej dawnego Gdańska (K_W05, K_W06, K_W07) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- student posiada umiejętność krytycznej analizy repertuaru tworzonego w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku (K_U03) - student potrafi umieścić repertuar tworzony w Gdańsku w kontekście repertuaru europejskiego (K_U03) - student posiada umiejętność tworzenia wypowiedzi ustnej, pisemnej i multimedialnej z zakresu treści programowych realizowanego przedmiotu (K_U09, K_U12, K_U15) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- student rozumie potrzebę poznania dziedzictwa muzycznego dawnego Gdańska (K_K01, K_K02) - student rozumie potrzebę popularyzowania dziedzictwa muzycznego dawnego Gdańska (K_K01, K_K02) - jest kompetentny do podjęcia współpracy w projektach mających na celu wykonanie muzyki dawnego Gdańska (K_K02, K_K03) - potrafi wskazać repertuar do wykorzystania w praktyce wykonawczej (K_K02, K_K03) |