Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Psychologia II etapu edukacyjnego i szkół ponadpodstawowych
symbol | jezyk |
1/4911 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Zajęcia dadzą możliwość zdobycia wiedzy na temat psychologii rozwojowej, wychowawczej oraz zaburzeń rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem okresu rozwojowego przypadającego na II etap edukacyjny i szkół ponadpodstawowych. Ponadto wykłady poszerzone będą o praktyczne wskazówki radzenia sobie w sytuacjach trudnych w przyszłej pracy pedagogicznej. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- Ukończenie przedmiotu psychologia ogólna i psychologia I etapu edukacyjnego
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
|
bibliografia podstawowa |
- Birch A., Malim T. (1999) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa, PWN.
- Brophy J. (2002) Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa, PWNH.
- Turner J.S., Helms D.B. (1999) Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP.
|
bibliografia uzupełniająca |
- A. Faber, E. Mazlish (1998) Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Poznań, Media Rodzina of Poznań.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student zna podstawową terminologię związaną z psychologią rozwojową (K_W06) - rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się (K_W06) - charakteryzuje rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny młodzieży w okresie III i IV etapu edukacyjnego (K_W06) - zna psychologiczne podstawy wychowania i kształcenia (K_W06) - posiada wiedzę na temat zaburzeń rozwoju w okresie adolescencji (K_W06) - zna potrzeby edukacyjne młodzieży z zaburzeniami rozwoju (K_W06) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- porównuje poszczególne koncepcje rozwoju człowieka pod kątem największej przydatności w przyszłej pracy zawodowej (K_U08) - analizuje poszczególne aspekty rozwoju młodzieży (K_U20) - interpretuje zachowania adolescenta w kontekście uwarunkowań bio-psycho-społecznych (K_U20) - wykorzystuje zdobytą wiedzę w nawiązaniu kontaktu z młodzieżą (K_U20) - rozpoznaje prawdopodobne przyczyny trudności edukacyjnych młodzieży w okresie III i IV etapu edukacyjnego (K_U20) - projektuje strategie stymulujące rozwój młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych (K_U20) - posługuje się fachową terminologią z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii kształcenia (K_U20) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- nawiązuje współpracę w grupie (K_K04) - potrafi nawiązać kontakt z młodzieżą (K_K04) - w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania i posiada umiejętności krytycznej oceny własnych działań twórczych (K_K07) - jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych (K_K08) |
Semestry
Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | mgr Eliza Ludkiewicz, | 1/4911/13402 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Przypomnienie i usystematyzowanie terminów z zakresu psychologii rozwojowej oraz koncepcji rozwoju człowieka.
- Rozwój młodzieży w II etapie edukacyjnym i szkół ponadpodstawowych - rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy, moralny.
- Rozwój tożsamości w okresie adolescencji oraz czynniki zaburzające ten proces.
- Problemy i trudności w okresie adolescencji - bunt młodzieńczy, depresja i próby samobójcze, zaburzenia odżywiania, problemy seksualne, uzależnienia, problemy w rodzinie.
- Trudności w uczeniu się i sposoby wpierania rozwoju młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Relacje nauczyciel-nastolatek
- Osobowość nauczyciela, cechy nauczyciela, stres nauczyciela.
|
metody dydaktyczne |
- Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność); egzamin pisemny.
|