Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia II etapu edukacyjnego i szkół ponadpodstawowych

symboljezyk
1/4911polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zajęcia dadzą możliwość zdobycia wiedzy na temat psychologii rozwojowej, wychowawczej oraz zaburzeń rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem okresu rozwojowego przypadającego na II etap edukacyjny i szkół ponadpodstawowych. Ponadto wykłady poszerzone będą o praktyczne wskazówki radzenia sobie w sytuacjach trudnych w przyszłej pracy pedagogicznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Ukończenie przedmiotu psychologia ogólna i psychologia I etapu edukacyjnego
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Psychologia muzyki
bibliografia podstawowa
  1. Birch A., Malim T. (1999) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa, PWN.
  2. Brophy J. (2002) Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa, PWNH.
  3. Turner J.S., Helms D.B. (1999) Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP.
bibliografia uzupełniająca
  1. A. Faber, E. Mazlish (1998) Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Poznań, Media Rodzina of Poznań.
efekty kształcenia - wiedza

- student zna podstawową terminologię związaną z psychologią rozwojową (K_W06)
- rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się (K_W06)
- charakteryzuje rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny młodzieży w okresie III i IV etapu edukacyjnego (K_W06)
- zna psychologiczne podstawy wychowania i kształcenia (K_W06)
- posiada wiedzę na temat zaburzeń rozwoju w okresie adolescencji (K_W06)
- zna potrzeby edukacyjne młodzieży z zaburzeniami rozwoju (K_W06)

efekty kształcenia - umiejętności

- porównuje poszczególne koncepcje rozwoju człowieka pod kątem największej przydatności w przyszłej pracy zawodowej (K_U08)
- analizuje poszczególne aspekty rozwoju młodzieży (K_U20)
- interpretuje zachowania adolescenta w kontekście uwarunkowań bio-psycho-społecznych (K_U20)
- wykorzystuje zdobytą wiedzę w nawiązaniu kontaktu z młodzieżą (K_U20)
- rozpoznaje prawdopodobne przyczyny trudności edukacyjnych młodzieży w okresie III i IV etapu edukacyjnego (K_U20)
- projektuje strategie stymulujące rozwój młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych (K_U20)
- posługuje się fachową terminologią z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii kształcenia (K_U20)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- nawiązuje współpracę w grupie (K_K04)
- potrafi nawiązać kontakt z młodzieżą (K_K04)
- w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania i posiada umiejętności krytycznej oceny własnych działań twórczych (K_K07)
- jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych (K_K08)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładzaliczeniemgr Eliza Ludkiewicz, 1/4911/13402
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Przypomnienie i usystematyzowanie terminów z zakresu psychologii rozwojowej oraz koncepcji rozwoju człowieka.
  2. Rozwój młodzieży w II etapie edukacyjnym i szkół ponadpodstawowych - rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy, moralny.
  3. Rozwój tożsamości w okresie adolescencji oraz czynniki zaburzające ten proces.
  4. Problemy i trudności w okresie adolescencji - bunt młodzieńczy, depresja i próby samobójcze, zaburzenia odżywiania, problemy seksualne, uzależnienia, problemy w rodzinie.
  5. Trudności w uczeniu się i sposoby wpierania rozwoju młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  6. Relacje nauczyciel-nastolatek
  7. Osobowość nauczyciela, cechy nauczyciela, stres nauczyciela.
metody dydaktyczne
  • Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność); egzamin pisemny.
wykonanie: www.ansta.pl