Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kontrapunkt

symboljezyk
1/4909polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • poznanie techniki polifonicznej w zakresie fugi jedno- i wielotematowej, instrumentalnej i wokalnej,
  • nabycie umiejętności tworzenia różnorodnych form fugi na różne składy wykonawcze w fakturze 3- i 4-głosowej,
  • opanowanie umiejętności analizy różnych form fugi.

Podstawowym celem przedmiotu Fuga na Wydziale I jest wykształcenie u studentów dyrygentury umiejętności praktyki kontrapunktycznej w zakresie formy fugi. Uczący się powinni swobodnie poruszać się w jej problematyce w aspekcie analitycznym, teoretycznym, jak i praktycznym. Zespół tych umiejętności będzie szczególnie przydatny w ich przyszłej pracy zawodowej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Od studentów wymaga się przede wszystkim systematyki działania, postępowania celowego i świadomego w odniesieniu do danego problemu kontrapunktycznego. Wymaga się więc wysokiej frekwencji w ramach każdego semestru. Wynika to głównie z konieczności kontroli przez prowadzącego przedmiot postępów studenta, co jest podstawą do sprawiedliwej i obiektywnej oceny jego pracy.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

---

bibliografia podstawowa
  1. Kucharski L.: Fugi organowe J. S. Bacha (W:) Zeszyty naukowe XXI-XXII, AM Gdańsk 1983;
  2. Kucharski L.: Rozwój formy fugi u Bacha na przykładzie jego dzieł organowych (W:) Arcana musicale, AM Łódź 1999;
  3. Podhajski M.: Formy muzyczne (wykład 11, 12), PWN 1991;
  4. Sikorski K.: Kontrapunkt t. III, PWM 1957.
bibliografia uzupełniająca
  1. Chomiński J.: Historia harmonii i kontrapunktu t. I-III, PWM 1960-1990;
  2. Poszowski A.: Harmonia systemu tonalnego dur-moll, AM Gdańsk 2001;
  3. Szlagowska D.: Muzyka baroku, AM Gdańsk 1998;
  4. Zavarsky E.: J. S. Bach, PWM 1985.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada znajomość polifonicznej literatury muzycznej będącej przyszłym repertuarem wykonawczym (K_W01, K_W03)
- poszerza swoją wiedzę o improwizacji w fakturze polifonicznej (K_W16)
- posiada zrozumienie relacji między teoretyczną wiedzą o polifonii i praktyką oraz zdolność do ich integracji (K_W14)
- ma umiejętność tworzenia głównych form polifonicznych (K_W08)

efekty kształcenia - umiejętności

- w oparciu o wiedzę o polifonii interpretuje utwory polifoniczne zgodnie z wymogami stylistycznymi (K_U02)
- posiada wiedzę do umiejętności improwizowania w fakturze polifonicznej (K_U18)
- potrafi zastosować wiedzę w zakresie form polifonicznych do realizacji własnych koncepcji artystycznych (K_U08)
- posiada umiejętność swobodnej wypowiedzi na temat interpretacji dzieł polifonicznych (K_U02)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę pogłębiania swojej wiedzy w zakresie polifonii (K_K01)
- jest kompetentny i zdolny do wykorzystania zdobytej wiedzy w różnorodnych działaniach kulturotwórczych (K_K02)
- posiada zdolność krytycznej samooceny podejmowanych działań związanych z polifonią (K_K07)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Tadeusz Dixa, 1/4909/13400
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • fuga wokalna w aspekcie teoretycznym, analitycznym i praktycznym,
  • pogłębienie wiadomości o fudze jednotematowej w aspekcie analitycznym,
  • tworzenie fug jednotematowych w fakturze 3- i 4-głosowej (fortepianowych, organowych, kameralnych),
  • fuga wielotematowa w aspekcie teoretycznym i analitycznym.

Materiał analityczny:

J. S. Bach:

  • Das wohltemperierte Klavier t. II,
  • Die Kunst der Fuge,
  • Fugi organowe.
metody dydaktyczne

Kurs obejmuje zajęcia poświęcone analizie najważniejszych bachowskich dzieł w zakresie fugi jako wzorców dla tworzenia własnych zadań. Koncepcje i szczegółowe zagadnienia tych ćwiczeń dyskutowane są na zajęciach. Praktyka twórcza obejmuje wszystkie treści programowe danego semestru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie semestru z oceną dokonane zostaje na podstawie wykonanych przez studenta ćwiczeń oraz przez sprawdzenie nabytej wiedzy teoretycznej i umiejętności analitycznych w ramach kolokwium.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Tadeusz Dixa, 1/4909/13445
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • fuga wokalna w aspekcie teoretycznym, analitycznym i praktycznym,
  • pogłębienie wiadomości o fudze jednotematowej w aspekcie analitycznym,
  • tworzenie fug jednotematowych w fakturze 3- i 4-głosowej (fortepianowych, organowych, kameralnych),
  • fuga wielotematowa w aspekcie teoretycznym i analitycznym.

Materiał analityczny:

J. S. Bach:

  • Das wohltemperierte Klavier t. II,
  • Die Kunst der Fuge,
  • Fugi organowe.
metody dydaktyczne

Kurs obejmuje zajęcia poświęcone analizie najważniejszych bachowskich dzieł w zakresie fugi jako wzorców dla tworzenia własnych zadań. Koncepcje i szczegółowe zagadnienia tych ćwiczeń dyskutowane są na zajęciach. Praktyka twórcza obejmuje wszystkie treści programowe danego semestru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie semestru z oceną dokonane zostaje na podstawie wykonanych przez studenta ćwiczeń oraz przez sprawdzenie nabytej wiedzy teoretycznej i umiejętności analitycznych w ramach kolokwium.

wykonanie: www.ansta.pl