symbol | jezyk |
---|---|
1/4906 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Założenia: Przedmiot "Instrumentoznawstwo praktyczne" ma za zadanie pogłębić wiedzę studentów zdobytą w czasie studiów I stopnia w zakresie budowy instrumentów akustycznych oraz ich technicznych możliwości gry. Problematyka ta dotyczy przede wszystkim skal i rejestrów poszczególnych instrumentów w powiązaniu z:
Cele: Nadrzędnym celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności świadomego posługiwania się wiedzą teoretyczną w odniesieniu do instrumentowania utworów w obsadach:
Charakterystyka przedmiotu: Założenia programowe przedmiotu mają charakter dwutorowy: z jednej strony studenci, w oparciu o wnikliwe analizy literatury muzycznej, mają za zadanie przekształcić fakturę fragmentu wybranego utworu, "przeinstrumentować" ją - w oparciu o wiedzę w zakresie instrumentacji, stylu epoki bądź kompozytora oraz możliwych implikacji z niej wynikających. Z drugiej zaś strony studenci przygotowują próbki instrumentacyjne, z przeznaczeniem do wykonania przez zaproszonych instrumentalistów (a vista podczas zajęć). | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
--- | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada gruntowną wiedzę dotyczącą budowy instrumentów i specyfiki ich brzmienia (K_W15) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów (K_U10) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie bez oceny | dr Tadeusz Dixa, | 1/4906/13397 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Instrumenty smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas):
2. Instrumenty dęte drewniane (flet, flet piccolo, obój, rożek angielski, klarnet, klarnet basowy, fagot, kontrafagot):
Materiały nutowe:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia - grupy do 5 osób. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zaliczenie przedmiotu i ocenę składają się:
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Tadeusz Dixa, | 1/4906/13430 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Instrumenty dęte blaszane (trąbka, waltornia [naturalna i wentylowa w stroju F], puzon, tuba):
2. Instrumenty strunowe (fortepian, harfa, ew. gitara, mandolina) oraz Instrumenty perkusyjne o określonej wysokości dźwięku (ksylofon, marimba, wibrafon, dzwonki orkiestrowe, dzwony, czelesta, kotły) i nieokreślonej wysokości dźwięku (werbel, tom-tomy, wielki bęben, triangel, talerze, tam-tam, pudełka akustyczne, marakasy, klawesyn):
Materiały nutowe:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia - grupy do 5 osób. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zaliczenie przedmiotu i ocenę składają się:
|