symbol | jezyk |
1/4900 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem prowadzenia przedmiotu jest przygotowanie studenta do realizacji pracy licencjackiej z zakresu problematyki kształcenia słuchu, form muzycznych i historii muzyki, zapoznanie studenta z podstawową literaturą przedmiotu oraz podstawowymi metodami i narzędziami badawczymi stosowanymi w pracach z tego zakresu. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- |
bibliografia podstawowa |
- Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, Kraków-Gdańsk 1990.
- Apanowicz Jerzy, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie. Prace habilitacyjne, Warszawa 2005.
- Boć Jan, Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 2009.
- Brzeziński Jerzy, Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 2007.
- Brożek Anna, Wprowadzenie do metodologii dla studentów teorii muzyki i muzykologii, Warszawa 2007.
- Czarnecki Kazimierz M., Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów, Sosnowiec 2009.
- Gołąb Maciej, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003.
- Grzybowski Przemysław P., Sawicki Krzysztof, Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Kraków 2010.
- Zarys metodyki badań naukowych w pedagogice muzycznej, red. Anthony E. Kemp, tłum. Andrzej Miskiewicz, Janina Fyk, Zielona Góra 1997.
- Kompozytorzy Polscy 1918-2000, t. 1: Eseje, t. 2: Biogramy, red. Marek Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005.
- Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. Stanisław Palka, Gdańsk 2010.
- Pieter Józef, Z zagadnień pracy naukowej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974, (Rozdział III. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe, s. 104-146).
- Szczęsny Wiesław W., Metodyka badań pedagogicznych i pisania prac dyplomowych, Warszawa 2008.
- Szreder Mirosław, Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa 2010.
- Topolski Jerzy, Metodologia historii, Warszawa 1973.
- Węglińska Maria, Jak pisać pracę magisterską. Poradnik dla studentów, Kraków 2010.
- Zenderowski Radosław, Praca magisterska, licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej. Poradnik, Warszawa [b.r.w.]
|
bibliografia uzupełniająca |
- Blank Thomas, Adamek Karl, Singen in der Kindheit. Eine empirische Studie zur Gesundheit und Schulfähigkeit von Kindergartenkindern und das „Canto elementar″ - Konzept zum Praxistransfer, Münster-New York-München-Berlin 2010.
- Gordon Edwin E., Podstawowa miara słuchu muzycznego i Średnia miara słuchu muzycznego. Testy uzdolnień muzycznych dla dzieci w wieku 5-9 lat, (Podręcznik), Warszawa 1999.
- Kamińska Barbara, Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży-ich rozwój i uwarunkowania, Warszawa 1997.
- Kozłowska-Lewna Alicja, Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Gdańsk 2006.
- Michałowski Kornel, Bibliografia polskiego piśmiennictwa muzycznego, Kraków 1955.
- Michałowski Kornel, Bibliografia polskiego piśmiennictwa muzycznego. Suplement, Kraków 1964.
- Michałowski Kornel, Bibliografia polskiego piśmiennictwa muzycznego. Suplement II, Kraków 1978.
- Michałowski Kornel, Katalogi tematyczne, Kraków 1980.
- Mrygoniowie: Adam i Ewa, Bibliografia polskiego piśmiennictwa muzykologicznego (1945-1970), Warszawa 1972.
- Sacher Wiesława A., Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci, Katowice 2004.
- Sloboda John A., Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Warszawa 2002.
- Suświłło Małgorzata, Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Olsztyn 2011.
- Weiner Agnieszka, Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Determinanty, zależności, perspektywy rozwoju, Lublin 2010.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada ogólną znajomość metod badawczych (K_W02) - student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji dotyczących szeroko pojętej problematyki kształcenia słuchu muzycznego, form muzycznych i historii muzyki (K_W05) - zna podstawowe piśmiennictwo dotyczące kształcenia słuchu, form muzycznych i historii muzyki (K_W06) - posiada wiedzę z zakresu metodyki kształcenia słuchu muzycznego, form muzycznych i historii muzyki (K_W17) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- opanował warsztat naukowy w zakresie nauk o muzyce i pokrewnych dyscyplin (K_U11) - posiada umiejętność analizowania tekstów naukowych, dokonywania syntez i podejmowania dyskusji wyników (K_U11) - opanował umiejętność pisemnej wypowiedzi na tematy z zakresu problematyki kształcenia słuchu, form muzycznych i historii muzyki (K_U12) - potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki kształcenia słuchu, form muzycznych i historii muzyki w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia (K_U18) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- umie gromadzić, analizować i interpretować potrzebne informacje (K_K02) - jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne i umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy zawodowej (K_K09) - umiejętnie komunikuje się w obrębie własnej społeczności (K_K10) - w sposób świadomy umie zaprezentować własną działalność naukową i pedagogiczną (K_K12) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 15.00 | 4.0 | seminarium | zaliczenie bez oceny | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, dr hab. Renata Skupin, as. mgr Marek Wasilewski, | 1/4900/13380 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Ogólne rodzaje badań pedagogicznych: badania ilościowe, badania
jakościowe, hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych.
- Triangulacja badań.
- Tok postępowania w badaniach ilościowych.
- Szczegółowe rodzaje badań pedagogicznych (opisowe i diagnostyczne,
wyjaśniające i weryfikacyjne, biograficzne, prognostyczne i
projektujące, historyczne, porównawcze, w działaniu, z pogranicza
pedagogiki i innych nauk).
- Teoria ugruntowana.
- Przykłady naukowych projektów badawczych z zakresu pedagogiki muzycznej.
- Struktura procesu badawczego w psychologii.
- Zewnętrzne i wewnętrzne determinanty procesu badawczego.
- Zmienne i ich operacjonalizacja.
- Wskaźniki i ich klasyfikacja wg Stefana Nowaka.
- Problemy i hipotezy badawcze.
- Dobór próby, miara siły związku między zmiennymi, testy istotności różnic.
- Modele sprawdzania hipotez: model eksperymentalny, model wielokrotnej regresji, model ex post facto.
|
metody dydaktyczne |
Zajęcia mają charakter seminaryjny. Studenci zapoznają się z określoną literaturą przedmiotu. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach. Do obowiązków studenta należy zapoznawanie się z literaturą dotyczącą kolejnych zajęć. Program przewiduje przygotowanie konspektu pracy licencjackiej wraz bibliografią. |