Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Seminarium muzyki jazzowej i rozrywkowej
symbol | jezyk |
1/4899 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Cele nauczania przedmiotu koncentrują się na zapoznaniu studentów z jak najszerszym
spektrum zagadnień związanych z muzyką jazzową i rozrywkową. Tematyka zajęć skupia
się zarówno na aspektach teoretycznych przedmiotu (historia, style, sylwetki
kompozytorów i wykonawców), jak i na jego stronie praktycznej (aranżacja, kompozycja,
improwizacja fortepianowa). Nabyta wiedza ma na celu pomóc studentowi zrozumieć
specyfikę muzyki jazzowej i rozrywkowej,
by w przyszłości być przydatną w wykonywaniu przez niego zawodu dyrygenta.
Istotnym celem przedmiotu jest także kształtowanie i rozwijanie kreatywności muzycznej
studenta, jego artystycznej wrażliwości wraz z poszerzaniem znajomości
literatury muzycznej. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- umiejętność gry na fortepianie
- średnio zaawansowana wiedza z zakresu harmonii
- kontrapunktu
- instrumentoznawstwa teoretycznego
- instrumentacja
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- propedeutyka kompozycji i aranżacji
|
bibliografia podstawowa |
- Kowal Roman, Polski
jazz, Kraków 1995.
- Berendt Joachim E., Wszystko
o jazzie, Kraków 1969.
- Radliński Jerzy, Obywatel
jazz, Kraków 1967.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Balcerak Józef, Magia
jazzu, Warszawa 1981.
- Berendt Joachim E., Od
Nowego Orleanu do jazzu-rocka, Kraków 1991.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- omawia modele formalne utworów jazzowych oraz charakterystyczne dla nich elementy struktury dzieła muzycznego (K_W03) - charakteryzuje zjawiska zachodzące na gruncie współczesnej muzyki jazzowej i rozrywkowej (K_W07) - wymienia i opisuje podstawowe linie rozwojowe w historii muzyki jazzowej i rozrywkowej (K_W07) - omawia podstawowe wzorce leżące u podstaw improwizacji jazzowej i aranżacji (K_W15) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- prawidłowo odczytuje i realizuje charakterystyczny dla muzyki jazzowej i rozrywkowej sposób notacji tekstu nutowego (K_U05, K_U09, K_U17) - potrafi współpracować z różnymi formacjami zespołowymi i solistami/solistą wykonującymi muzykę jazzową i rozrywkową (K_U06) - opierając się na wiedzy związanej z przedmiotem zajęć, wykazuje umiejętność samodoskonalenia w tym kierunku (K_U08) - swobodnie wypowiada się na tematy związane z przedmiotem zajęć oraz w kwestii ogólnych zjawisk zachodzących na gruncie współczesnej kultury (K_U12) - na podstawie wybranego standardu jazzowgo i według ustalonego modelu formalnego improwizuje na fortepianie przebiegi melodyczno-harmoniczne (K_U17) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- dąży do permanentnego doskonalenia własnych umiejętności oraz do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy (K_K01) - pracuje z różnymi wykonawcami, w tym z muzykami jazzowymi i rozrywkowymi, wykorzystując własną intuicję, wyobraźnię i nabytą podczas studiów wiedzę (K_K03) - podejmuje, planuje i organizuje pracę własną oraz zespołową w ramach podjętych działań artystycznych (K_K04) - operuje fachową terminologią z zakresu przedmiotu zajęć (K_K10) |
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 15.00 | 1.0 | seminarium | zaliczenie | dr Marek Czerniewicz, | 1/4899/13379 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:
- harmonika jazzowa;nabywanie umiejętność prawidłowego odczytywania różnorodnych sposobów notacji akordów stosowanych przez wydawnictwa nutowe; wykonywanie na fortepianie standardów jazzowych w oparciu tylko o tzw. prymkę (linia melodyczna i symbole akordów),
- aranżacja; opracowanie wybranego standardu jazzowego bądź innej kompozycji z kręgu muzyki rozrywkowej na wybrany zespół kameralny (np. trio fortepianowe, kwartet smyczkowy),
- zapoznanie studenta ze specyfiką partytur muzyki jazzowej i rozrywkowej (twórcza rola wykonawców w kreowaniu utworu, skrótowość notacji, zapis fragmentów improwizowanych i in.),
- rola dyrygenta w muzyce jazzowej i rozrywkowej; obserwacja prób akademickiego big-bandu.
|
metody dydaktyczne |
Metody nauczania oparte są na ćwiczeniach poprzedzonych wykładami. Po serii wykładów wprowadzających dane zagadnienie (omówienie, analiza partytur i nagrań), student zobowiązany jest do aktywnej pracy nad rozwijaniem własnych umiejętności praktycznych (gra na fortepianie, improwizacja, kompozycja).
W przypadku możliwości uczestnictwa w próbach akademickiego big-bandu, student powinien zadyrygować zespołem wykonującym jego utwór, aranżację lub inną wybraną kompozycję. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Na zaliczenie przedmiotu i ocenę końcową mają wpływ:
- stopień przygotowania studenta do zajęć,
- jakość ocen z zaliczeń i prac domowych,
- aktywność na zajęciach,
- frekwencja.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 15.00 | 1.0 | seminarium | zaliczenie | dr Marek Czerniewicz, | 1/4899/13391 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:
- style w jazzie; historia; najwybitniejsi muzycy i ich dokonania,
- historia muzyki rozrywkowej,
- improwizacja; skale jazzowe; rytmika; wykonywanie na fortepianie wybranego standardu jazzowego w formie tematu z improwizacjami,
- instrumenty charakterystyczne dla muzyki jazzowej i rozrywkowej;nabywanie i poszerzanie wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa,
- skomponowanie utworu i zanotowanie go w wersji: „prymki” i w postaci partytury na wybrany aparat wykonawczy (np. trąbka, saksofon, fortepian, kontrabas i perkusja; mały big-band),
- rola dyrygenta w muzyce jazzowej i rozrywkowej; obserwacja prób akademickiego big-bandu - wykonywanie przez muzyków zespołu kompozycji studentów.
|
metody dydaktyczne |
Metody nauczania oparte są na ćwiczeniach poprzedzonych wykładami. Po serii wykładów wprowadzających dane zagadnienie (omówienie, analiza partytur i nagrań), student zobowiązany jest do aktywnej pracy nad rozwijaniem własnych umiejętności praktycznych (gra na fortepianie, improwizacja, kompozycja).
W przypadku możliwości uczestnictwa w próbach akademickiego big-bandu, student powinien zadyrygować zespołem wykonującym jego utwór, aranżację lub inną wybraną kompozycję. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Na zaliczenie przedmiotu i ocenę końcową mają wpływ:
- stopień przygotowania studenta do zajęć,
- jakość ocen z zaliczeń i prac domowych,
- aktywność na zajęciach,
- frekwencja.
|