Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Pedagogika I i II etapu edukacyjnego
symbol | jezyk |
1/4893 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Założeniem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów orientacji we współczesnych prądach i kierunkach pedagogicznych oraz procesach socjalizacji,wychowania i edukacji.Celem zajęć z przedmiotu pedagogika jest przyswojenie przez słuchaczy treści oraz refleksja nad działaniem pedagoga. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- umiejętność czytania tekstów pedagogicznych i dyskusji nad ich treścią
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- |
bibliografia podstawowa |
- Pedagogika, t. 1-2, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, Warszawa 2003.
- Wprowadzenie do pedagogiki, red. Teresa Hejnicka-Bezwińska, Roman Leppert, Warszawa 1990.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Dudzikowa Maria, Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Warszawa 2005.
- Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, red. Bogusław Śliwerski, Kraków 1992.
- Nalaskowski Aleksander, Edukacja, która nie chce przeminąć, Kraków 1999.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalającą na realizację zadań o charakterze interdyscyplinarnym (K_W02) - posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych oraz ich praktycznego zastosowania, dającą kwalifikacje do prowadzenia mniejszych zespołów orkiestrowych i chóralnych na podstawowym poziomie edukacji muzycznej (K_W16, K_W17, K_W18) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- wykorzystuje zdobytą wiedzę w kontakcie z dzieckiem (K_U18, K_U19) - projektuje strategie stymulujące rozwój dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych (K_U18, K_U19) - analizuje poszczególne aspekty rozwoju dziecka w I i II etapie edukacyjnym (K_U18, K_U19) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) - jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów (K_K06) - jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe i etyczne oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy zawodowej (K_K09) - posługuje się fachową terminologią z zakresu pedagogiki (K_K10, K_K12) |
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Adriana Barska, | 1/4893/13365 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Szkoła, kształcenie, nauczyciel-obszar tematyczny zajęć w II semestrze.
- Szkoła wspomagająca rozwój.
- Podejścia do programu szkolnego, kompetencje lizbońskie a współczesne wymagania edukacyjne.
- Kultura popularna jako czynnik socjalizacji młodzieży.
- Nauczanie i uczenie się w klasie szkolnej.
- Ocenianie szkolne i egzaminy.
- Agresja i przemoc w szkole.
- Kompetencje nauczyciela.
|
metody dydaktyczne |
- wykład konwersatoryjny
- film
- dyskusja
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin z przedmiotu pedagogika składa się z zaliczenia przeczytanej lektury (lista lektur do wyboru przedstawiona na początku II semestru) oraz eseju Nauczyciel u progu XXI wieku |