symbol | jezyk |
1/4890 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- poznanie teoretycznych podstaw nauczania przedmiotu rytmika
- kształcenie praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć rytmiki z dziećmi
- poznanie różnych form ćwiczeń z zakresu rytmiki
- wyrabianie twórczej i świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
- pogłębianie zainteresowań pedagogiką muzyczną - zachęcenie do samodzielnej pracy nad doskonaleniem swoich umiejętności zawodowych
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- podstawowa znajomość metody Emila Jaques-Dalcroze’a
- praktyczne umiejętności realizacji ćwiczeń z zakresu rytmiki
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- konferencje, sesje naukowe, metodyczne i warsztatowe oraz seminaria poświęcone zagadnieniom z dziedziny rytmiki
- zajęcia związane z ruchem - rytmika, technika ruchu, taniec ludowy, taniec współczesny, zespoły rytmiki
|
bibliografia podstawowa |
- Brzozowska-Kuczkiewicz Marzena, Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, Warszawa 1991.
-
Jaques-Dalcroze Emil, Pisma wybrane, Warszawa 1992.
-
Ławrowska Romualda, Muzyka i ruch, Warszawa 1991.
-
Skazińska Monika, Rytmika i problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży, w: Muzyka środkiem uspołecznienia młodych, Poznań 1979.
-
Skazińska Monika, Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży w percepcji sztuki, w: Sztuka i dorastanie dziecka, Warszawa-Poznań 1981.
-
Skowrońska-Lebecka Ewa, Dźwięk i gest, Warszawa 1995.
|
bibliografia uzupełniająca |
-
Materiały informacyjno-dyskusyjne, (COPSA) (wybrane pozycje).
-
Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, red. Maria Żebrowska, Warszawa 1966.
-
Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji – materiały z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje).
-
Skazińska Monika, Znaczenie interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu nauczycieli rytmiki, (Zeszyt Naukowy 18), Akademia Muzyczna w Łodzi.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student posiada wiedzę dotyczącą rytmiki Emila Jaques-Dalcroze'a (K_W02) - student dysponuje wiedzą o rytmice, którą potrafi wykorzystać w planowaniu zajęć muzyczno-ruchowych dla dzieci (K_W13) - student posiada wiedzę na temat celów i rodzajów ćwiczeń przeznaczonych do realizacji na zajęciach rytmiki (K_W16) - student zna zakres materiału dotyczącego nauczania rytmiki w przedszkolu oraz SM I st. (K_W16, K_W17) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- student posiada umiejętność tworzenia i realizowania ćwiczeń rytmicznych dla dzieci z wykorzystaniem własnych pomysłów (K_U01) - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu rozwoju dziecka w planowaniu zajęć muzyczno-ruchowych dla dzieci z elementami rytmiki (K_U06) - student posiada umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej metody Emila Jaques-Dalcroze'a w realizacji ćwiczeń rytmiczny dla dzieci (K_U07, K_U18) - posiada umiejętność wypowiedzi na temat rytmiki Emila Jaques-Dalcroze`a (K_U12) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- student jest zdolny do świadomego wykorzystania zdobytej wiedzy w ramach własnych działań kulturalno-oświatowych (K_K02, K_K11) - student posiada umiejętność krytycznej oceny własnych twórczych działań artystycznych i pedagogicznych (K_K08) - student charakteryzuje się osobowością pedagogiczną i posiada umiejętność pracy z dziećmi (K_K05, K_K12) - student inicjuje działania artystyczno-dydaktyczne dotyczące edukacji muzycznej dzieci (K_K10, K_K11, K_K12) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Małgorzata Malgeri, | 1/4890/13343 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
-
Kształcenie dyspozycji ruchowych z uwzględnieniem właściwości motorycznych dzieci w wieku przedszkolnych i wczesnoszkolnym.
-
Kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej u dzieci.
-
Sposoby realizacji ćwiczeń słuchowo-ruchowych na zajęciach rytmiki z dziećmi.
- Rytmika w szkołach muzycznych I st. w klasach I-III (analiza programu nauczania, rozkład materiału, scenariusze lekcji).
- Zagadnienie korelacji rytmiki i kształcenia słuchu w klasach I-III.
- Wstępny cykl lekcyjny:
- ćwiczenia uwrażliwiające na zmiany w muzyce,
- ćwiczenia z przerwą w muzyce,
- ćwiczenia porządkowe,
- ćwiczenia poczucia tempa,
- ćwiczenia poczucia metrycznego,
- ćwiczenia gimnastyczne usprawniające aparat ruchowy.
|
metody dydaktyczne |
- problemowa
- pokazu
- werbalna
- praktyczna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Znajomość oraz praktyczna umiejętność realizacji zadań z zakresu omawianych problemów. |