symbol | jezyk |
1/4885 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- teoretyczne przygotowanie do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów chóralnych
- przygotowanie dyrygenta do prób
- przygotowanie dyrygenta do pracy z zespołem
- poznanie polskiej literatury chóralnej polskiej i obcej
- rozwijanie osobowości dyrygenckiej, kształcenie wrażliwości artystycznej
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Opanowanie przedmiotów:
- dyrygowanie,
- czytanie partytur,
- emisja głosu,
- chór,
- harmonia,
- kontrapunkt,
- formy muzyczne.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- dyrygowanie
- czytanie partytur
- emisja głosu
- chór
- harmonia
- kontrapunkt
- formy muzyczne
|
bibliografia podstawowa |
- Czudowski Tadeusz, Organizacja i kształcenie zespołów śpiewaczych, Warszawa 1951.
- Dauksza Lidia, Szafarska Łucja, Kiser Wiesław, Śpiewanie na lekcjach. Organizacja i kształcenie zespołów chóralnych, Warszawa 1971.
- Jaworski Lucjan, Problemy techniki dyrygowania w wybranych pieśniach, Łódź 2007.
- Joteyko Tadeusz, Poradnik dla chórów amatorskich, Warszawa 1924.
- Krukowski Stanisław, Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej, Warszawa 1975.
- Krukowski Stanisław, Problemy wykonawcze muzyki dawnej, Warszawa 1972.
- Lasocki Józef K., Chór. Poradnik dla dyrygentów, Kraków 1968.
- Nowak Janusz, Dyrygent chóru, Poznań 1947.
- Soja Zbigniew, Przewodnik dla prowadzącego chór w szkole podstawowej, Warszawa 1976.
- Stankowska Klara, Chór w szkole, Warszawa 1988.
- Szaliński Antoni, Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej, Warszawa 1974.
- Szaliński Antoni, Muzykowanie zespołowe, Warszawa 1970.
- Wiechowicz Stanisław, Podstawowe uwagi dla dyrygentów chórów, Kraków 1951.
- Zabłocki Jerzy, O prowadzeniu chóru, Warszawa 1978.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Banach Mirosław M., Prowadzenie emisji głosu w chórze, Bydgoszcz 1998.
- Bok Józef, O konieczności rozśpiewanie chóru, Kraków 1989.
- Emisja głosu. Struktura, funkcja, diagnostyka, pedagogizacja, red. Zygmunt Pawłowski, Warszawa 2008.
- Gałęska-Tritt Jadwiga, Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym, Warszawa 1985.
- Kosch Franciszek, Zagadnienia emisji a frazowanie muzyczne w śpiewie chóralnym, Poznań 1972.
- Laprus Lucjan, Rozśpiewanie chóru z ćwiczeniami emisyjnymi, Dzierżoniów 1995.
- Łukaszewski Ireneusz, Zbiorowa emisja głosu, Poznań 1997.
- Martienssen-Lohmann Franziska, Kształcenie głosu śpiewaka, tłum. Ludwik Sulikowski, Kraków 1953.
- Maszyński Piotr, Ćwiczenia wstępne do nauki szkolnej śpiewu zbiorowego, Warszawa 1916.
- Sobierajska Halina, Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972.
- Wojtyński Czesław, Emisja głosu, Warszawa 1970.
- Zielińska Halina, Kształcenie głosu, Lublin 1996.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada ogólną znajomość literatury chóralnej polskiej i obcej (K_W01) - zna historię dyrygowania oraz rozwoju śpiewu chóralnego w Polsce (K_W02) - posiada wiedzę na temat międzynarodowych, ogólnopolskich i regionalnych konkursów oraz festiwali chóralnych odbywających się w Polsce (K_W12) - posiada wiedzę dotyczącą stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych w obrębie repertuaru chóralnego (K_W13) - zna rodzaje chórów i ich wewnętrzną organizację (K_W16, K_W17, K_W18) - posiada wiedzę dotyczącą rodzajów prób chóru oraz przygotowania dyrygenta do ich przeprowadzania (K_W17) - posiada wiedzę na temat teoretycznego przygotowania do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów chóralnych (K_W18) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- potrafi opracować od podstaw do prezentacji publicznej utwór na zespół chóralny (K_U04, K_U05, K_U07, K_U09) - poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu technicznego jako dyrygent, ale także jako metodyk prowadzonych zespołów wokalnych (K_U10) - posiada umiejętność przeprowadzenia rozśpiewania zespołu chóralnego (K_U06, K_U08, K_U10) - posiada umiejętność doboru repertuaru dla chóru (K_U10) - posiada umiejętność odczytywania z partytury chóralnej niemuzycznych efektów brzmieniowych (K_U07, K_U09) - posiada umiejętność przeprowadzenia klasyfikacji kandydata do odpowiedniego głosu w chórze (K_U19) - wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyki sal, zapotrzebowania repertuarowego wynikającego ze zdolności percepcyjnych, ale i ze świadomej edukacji kulturalnej dla społeczeństwa) (K_U15, K_U16) - potrafi samodzielnie zorganizować koncert chóru (K_U15) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu dyrygenta chóralnego w różnych instytucjach kulturalnych i w szkolnictwie (K_K01, K_K03, K_K05, K_K06, K_K12) - posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań projektowych oraz przy pracach organizacyjnych i artystycznych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi (K_K04, K_K11) - posiada kompetencje w zakresie budowania pozytywnych relacji interpersonalnych między członkami chóru (K_K07, K_K08, K_K10) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Sylwia Janiak-Kobylińska, | 1/4885/13337 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- organizacja życia muzycznego w Polsce
- rozwój śpiewu chóralnego w Polsce
- dyrygowanie – krótki rys historyczny
- dyrygowanie jako dyscyplina artystyczna – najważniejsze problemy techniki manualnej
- dyrygent chóru
- przygotowanie dyrygenta do próby
- klasyfikacja kandydatów do chóru
- rodzaje chórów i ich wewnętrzna organizacja
- przygotowanie chórzystów do śpiewu wielogłosowego
- praca dyrygenta nad nowym utworem
- rozśpiewanie chóru. Przykłady ćwiczeń
- próby i ich rodzaje
- wokalne kształcenie zespołu chóralnego
- muzyczne kształcenie zespołu chóralnego
- praca z chórem nad utworem współczesnym
- dobór repertuaru dla chóru
- tekst słowny w utworze chóralnym
- organizacja koncertu i układ programu koncertowego
- współczesna notacja muzyczna
- konkursy i festiwale chóralne
Literatura chóralna:
Program przedmiotu jest realizowany również przez słuchanie i analizowanie nagrań z muzyką chóralną a cappella z różnych epok kompozytorów polskich i obcych.
- M. Gomółka
- C. Jannequin, J. des Pres
- O. di Lasso
- G.P. da Palestrina
- Muzyka niemiecka: H.L.Hassler, H. Schulz
- Muzyka angielska: W. Byrd, T. Morley, H. Purcell
- M. Zieleński, G.G. Gorczycki
- D. Bortniański (koncerty wokalne)
- J.S.Bach – Motety
- J. Brahms, A. Bruckner
- F. Mendelssohn, F. Schubert, R. Schumann
- G. Faure, F. Poulenc, C. Debussy, M. Ravel
- B. Britten, F. Delius, C. V. Stanford
- S. Rachmaninow ( Całonocne czuwanie )
- S. Moniuszko
- K. Szymanowski
- S. Wiechowicz, F. Nowowiejski, T. Szeligowski
- R. Palester, A. Panufnik, J. Łuciuk
- H. M. Górecki, K. Penderecki
- A. Koszewski
- R. Twardowski
- J. Świder
- M. Jasiński
- P. Łukaszewski
- student powinien opanować cały szereg zagadnień dotyczących pracy z chórem amatorskim jak również z zawodowym w aspekcie chórów o głosach jednorodnych i mieszanych
- musi być przygotowany do przeprowadzenia prób samodzielnie oraz analizować metodycznie wszystkie błędy podczas pracy z chórem. Musi umieć przygotować i poprowadzić koncert. Końcowy efekt kształcenia, to merytoryczne przygotowanie do pracy z chórami i zespołami wokalnym
|
metody dydaktyczne |
- wykład
- dyskusja
- analiza materiałów źródłowych
- prezentacje multimedialne
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- kolokwium – praca pisemna z całego przerobionego materiału przed pedagogiem
|