Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Metodyka nauczania harmonii
symbol | jezyk |
1/4884 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Przygotowanie do pracy pedagogicznej w zakresie prowadzenia przedmiotu harmonia w szkołach muzycznych II stopnia, a w szczególności:
- zapoznanie, analiza i ocena aktualnych rozporządzeń ministerialnych dotyczących planów nauczania i programu nauczania przedmiotu w średnim szkolnictwie muzycznym,
- opracowanie podziału treści programowych przedmiotu harmonia i kolejności ich realizacji z uwzględnieniem specyfiki organizacji roku szkolnego w szkołach muzycznych II stopnia,
- przygotowanie do właściwego korzystania z literatury metodycznej i materiałów pomocniczych,
- umiejętność tworzenia szczegółowych scenariuszy lekcji, wykorzystujących różnorodne formy, metody kształcenia i środki dydaktyczne,
- nabycie umiejętności kontroli i oceny pracy ucznia, z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu,
- nabycie umiejętności prowadzenia lekcji szkolnej z przedmiotu harmonia.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- znajomość zasad muzyki
- znajomość problematyki harmonicznej w dziejach muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem harmoniki systemu tonalnego dur-moll
- posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu pedagogiki i psychologii
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- hospitacje lekcji harmonii w szkolnictwie muzycznym II stopnia
|
bibliografia podstawowa |
- Dobrowolski Andrzej, Metodyka nauczania harmonii w szkołach muzycznych II stopnia, Kraków 1967.
- Konaszkiewicz Zofia, Szkice z pedagogiki muzycznej, Warszawa 2002.
- Podręczniki i materiały do nauczania harmonii dostępne na krajowym rynku wydawniczym (wybór).
- Rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (część dotycząca przedmiotu harmonia).
|
bibliografia uzupełniająca |
- Jarzębska Alicja, Z dziejów myśli o muzyce, Kraków 2002.
- Wesołowski Franciszek, Rozwój systemu tonalnego dur-moll, Warszawa 2006.
- Zieliński Tadeusz A., Podstawy harmoniki nowoczesnej, Kraków 2009.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do aktualnych informacji dotyczących nauczania przedmiotu "harmonia" (podręczniki, materiały multimedialne, strony internetowe itp.) (K_W05) - opisuje specyfikę metod nauczania przedmiotu (K_W13) - wymienia i charakteryzuje dokumenty, będące podstawą prawną prowadzenia przedmiotu "harmonia" w szkołach muzycznych II stopnia (K_W17) - tłumaczy podstawowe zagadnienia związane z treściami nauczania przedmiotu (K_W17) - zna sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia w odniesieniu do określonych treści (K_W17) - zna podstawę programową przedmiotu i wybrane autorskie programy nauczania przedmiotu "harmonia" (K_W17) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- porównuje i porządkuje dostępne materiały z zakresu literatury przedmiotu (podręczniki, pomoce dydaktyczne) (K_U11) - posiada umiejętność swobodnej wypowiedzi nt. kwestii dotyczących problematyki przedmiotu (K_U12) - planuje pracę dydaktyczną m.in. sporządzając scenariusze zajęć (z wykorzystaniem samodzielnie przygotowanych materiałów pomocniczych dla ucznia) (K_U18) - wybiera sposób sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów oraz konstruuje odpowiednie narzędzia kontroli (K_U18) - potrafi kontrolować i oceniać pracę ucznia, uwzględniając specyfikę przedmiotu (K_U18) - potrafi przygotować i przeprowadzić lekcję harmonii w klasie szkolnej (K_U18) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- dąży do jak najpełniejszego zdobywania doświadczeń metodycznych i merytorycznych niezbędnych w pracy nauczyciela przedmiotu "harmonia" w szkolnictwie muzycznym (K_K01) - umie gromadzić, analizować i interpretować potrzebne w pracy nauczyciela harmonii materiały i informacje (K_K02) - posiada umiejętność adaptowania się do zmiennych okoliczności, które mogą wystąpić podczas procesu nauczania harmonii realizowanego w szkole muzycznej (K_K05) - świadomie kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07) |
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, | 1/4884/13336 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- elementy dydaktyki ogólnej
- analiza krytyczna podstawy programowej oraz przykładowych szkolnych programów nauczania, podręczników i materiałów pomocniczych do nauczania harmonii i ćwiczeń harmonicznych dostępnych na krajowym rynku wydawniczym
- analiza literatury metodycznej i propozycji metodycznych w zakresie harmonii i ćwiczeń harmonicznych
- kształcenie umiejętności układania zadań harmonicznych odpowiadających przyjętym założeniom problemowym
- przygotowanie własnych środków dydaktycznych
- kształcenie umiejętności planowania dydaktycznego oraz realizacji poszczególnych etapów lekcji szkolnej
- opracowanie systemu oznaczeń, używanych przy kontroli prac uczniów
- sugestie metodyczne dla pedagoga harmonii
- praktyczna realizacja wybranych zagadnień z metodyki harmonii
Wybór konkretnych treści programowych uwzględnia specyfikę kształcenia w średnim szkolnictwie muzycznym. Na tym poziomie muzycznej edukacji przyjmuje się konieczność hierarchizacji treści: za podstawowe przyjmuje się połączenia ścisłe, akordy poboczne i zboczenia modulacyjne. Teoretyczna i praktyczna znajomość powyższych zagadnień doskonalona jest przez odpowiedni zestaw ćwiczeń (przygotowywanych indywidualnie bądź grupowo).
|
metody dydaktyczne |
- wykład
- metody praktyczne i eksponujące
- ćwiczenia
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- przygotowanie jednego seminarium nt. przydatności wybranych podręczników do nauki harmonii w średnim szkolnictwie muzycznym lub publikacji dotyczących metodyki nauczania tego przedmiotu
- przygotowanie zestawu własnych pomocy i środków dydaktycznych
- opracowanie szczegółowych scenariuszy lekcji z wybranego zakresu tematów obowiązujących w programie nauczania harmonii w średnich szkołach muzycznych
- uczestnictwo w zajęciach i przeprowadzenie lekcji próbnych w grupie studentów
- hospitacje zajęć u pedagoga szkoły muzycznej II stopnia wskazanego przez prowadzącego zajęcia
- przeprowadzenie lekcji pokazowej – dyplomowej z wybraną klasą. Oceny lekcji dokonuje pedagog wybranej klasy wraz z pedagogiem uczelni
|