Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka nauczania harmonii

symboljezyk
1/4884polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przygotowanie do pracy pedagogicznej w zakresie prowadzenia przedmiotu harmonia w szkołach muzycznych II stopnia, a w szczególności:

  • zapoznanie, analiza i ocena aktualnych rozporządzeń ministerialnych dotyczących planów nauczania i programu nauczania przedmiotu w średnim szkolnictwie muzycznym,
  • opracowanie podziału treści programowych przedmiotu harmonia i kolejności ich realizacji z uwzględnieniem specyfiki organizacji roku szkolnego w szkołach muzycznych II stopnia,
  • przygotowanie do właściwego korzystania z literatury metodycznej i materiałów pomocniczych,
  • umiejętność tworzenia szczegółowych scenariuszy lekcji, wykorzystujących różnorodne formy, metody kształcenia i środki dydaktyczne,
  • nabycie umiejętności kontroli i oceny pracy ucznia, z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu,
  • nabycie umiejętności prowadzenia lekcji szkolnej z przedmiotu harmonia.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • znajomość zasad muzyki
  • znajomość problematyki harmonicznej w dziejach muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem harmoniki systemu tonalnego dur-moll
  • posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu pedagogiki i psychologii
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • hospitacje lekcji harmonii w szkolnictwie muzycznym II stopnia
bibliografia podstawowa
  1. Dobrowolski Andrzej, Metodyka nauczania harmonii w szkołach muzycznych II stopnia, Kraków 1967.
  2. Konaszkiewicz Zofia, Szkice z pedagogiki muzycznej, Warszawa 2002.
  3. Podręczniki i materiały do nauczania harmonii dostępne na krajowym rynku wydawniczym (wybór).
  4. Rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (część dotycząca przedmiotu harmonia).
bibliografia uzupełniająca
  1. Jarzębska Alicja, Z dziejów myśli o muzyce, Kraków 2002.
  2. Wesołowski Franciszek, Rozwój systemu tonalnego dur-moll, Warszawa 2006.
  3. Zieliński Tadeusz A., Podstawy harmoniki nowoczesnej, Kraków 2009.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do aktualnych informacji dotyczących nauczania przedmiotu "harmonia" (podręczniki, materiały multimedialne, strony internetowe itp.) (K_W05)
- opisuje specyfikę metod nauczania przedmiotu (K_W13)
- wymienia i charakteryzuje dokumenty, będące podstawą prawną prowadzenia przedmiotu "harmonia" w szkołach muzycznych II stopnia (K_W17)
- tłumaczy podstawowe zagadnienia związane z treściami nauczania przedmiotu (K_W17)
- zna sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia w odniesieniu do określonych treści (K_W17)
- zna podstawę programową przedmiotu i wybrane autorskie programy nauczania przedmiotu "harmonia" (K_W17)

efekty kształcenia - umiejętności

- porównuje i porządkuje dostępne materiały z zakresu literatury przedmiotu (podręczniki, pomoce dydaktyczne) (K_U11)
- posiada umiejętność swobodnej wypowiedzi nt. kwestii dotyczących problematyki przedmiotu (K_U12)
- planuje pracę dydaktyczną m.in. sporządzając scenariusze zajęć (z wykorzystaniem samodzielnie przygotowanych materiałów pomocniczych dla ucznia) (K_U18)
- wybiera sposób sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów oraz konstruuje odpowiednie narzędzia kontroli (K_U18)
- potrafi kontrolować i oceniać pracę ucznia, uwzględniając specyfikę przedmiotu (K_U18)
- potrafi przygotować i przeprowadzić lekcję harmonii w klasie szkolnej (K_U18)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- dąży do jak najpełniejszego zdobywania doświadczeń metodycznych i merytorycznych niezbędnych w pracy nauczyciela przedmiotu "harmonia" w szkolnictwie muzycznym (K_K01)
- umie gromadzić, analizować i interpretować potrzebne w pracy nauczyciela harmonii materiały i informacje (K_K02)
- posiada umiejętność adaptowania się do zmiennych okoliczności, które mogą wystąpić podczas procesu nauczania harmonii realizowanego w szkole muzycznej (K_K05)
- świadomie kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, 1/4884/13336
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • elementy dydaktyki ogólnej
  • analiza krytyczna podstawy programowej oraz przykładowych szkolnych programów nauczania, podręczników i materiałów pomocniczych do nauczania harmonii i ćwiczeń harmonicznych dostępnych na krajowym rynku wydawniczym
  • analiza literatury metodycznej i propozycji metodycznych w zakresie harmonii i ćwiczeń harmonicznych
  • kształcenie umiejętności układania zadań harmonicznych odpowiadających przyjętym założeniom problemowym
  • przygotowanie własnych środków dydaktycznych
  • kształcenie umiejętności planowania dydaktycznego oraz realizacji poszczególnych etapów lekcji szkolnej
  • opracowanie systemu oznaczeń, używanych przy kontroli prac uczniów
  • sugestie metodyczne dla pedagoga harmonii
  • praktyczna realizacja wybranych zagadnień z metodyki harmonii

Wybór konkretnych treści programowych uwzględnia specyfikę kształcenia w średnim szkolnictwie muzycznym. Na tym poziomie muzycznej edukacji przyjmuje się konieczność hierarchizacji treści: za podstawowe przyjmuje się połączenia ścisłe, akordy poboczne i zboczenia modulacyjne. Teoretyczna i praktyczna znajomość powyższych zagadnień doskonalona jest przez odpowiedni zestaw ćwiczeń (przygotowywanych indywidualnie bądź grupowo).

metody dydaktyczne
  • wykład 
  • metody praktyczne i eksponujące
  • ćwiczenia
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • przygotowanie jednego seminarium nt. przydatności wybranych podręczników do nauki harmonii w średnim szkolnictwie muzycznym lub publikacji dotyczących metodyki nauczania tego przedmiotu
  • przygotowanie zestawu własnych pomocy i środków dydaktycznych
  • opracowanie szczegółowych scenariuszy lekcji z wybranego zakresu tematów obowiązujących w programie nauczania harmonii w średnich szkołach muzycznych
  • uczestnictwo w zajęciach i przeprowadzenie lekcji próbnych w grupie studentów
  • hospitacje zajęć u pedagoga szkoły muzycznej II stopnia wskazanego przez prowadzącego zajęcia
  • przeprowadzenie lekcji pokazowej – dyplomowej z wybraną klasą. Oceny lekcji dokonuje pedagog wybranej klasy wraz z pedagogiem uczelni
wykonanie: www.ansta.pl