Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Rytmika
symbol | jezyk |
1/4874 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- rozwijanie ekspresji muzyczno-ruchowej studentów
- doskonalenie praktycznych umiejętności oraz pogłębianie i poszerzanie wiadomości z zakresu rytmiki E. Jaques-Dalcroze'a
- rozwijanie świadomej i twórczej postawy w rozwiązywaniu zadań muzycznych
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- koordynacja słuchowo-ruchowa
- predyspozycje ruchowe
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- warsztaty i kursy taneczne
- warsztaty teatralne
|
bibliografia podstawowa |
- Brzozowska-Kuczkiewicz Marzena, Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, Warszawa 1991.
- Jaques-Dalcroze Emil, Pisma wybrane, Warszawa 1992.
- Porte D., Podstawy metody E.J. Dalcroze'a. Le Rythme, (COPSA 162), Warszawa 1974.
- Sztuka-Kultura-Edukacja, Gdańsk 2010 (wybrane pozycje).
|
bibliografia uzupełniająca |
- Gloton Robert, Clero Claude, Twórcza aktywność dziecka, Warszawa 1985.
- Przychodzińska-Kaciczak Maria, Wychowanie Muzyczne - idee, treści kierunki rozwoju, Warszawa 1989.
- Wychowanie Muzyczne w Szkole, (wybrane artykuły).
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student definiuje elementy dzieła muzycznego i ilustruje je w ruchu (K_W03, K_W15) - student różnicuje budowę formalną utworów muzycznych (K_W03) - student rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teorią a praktyką (K_W13) - student rozróżnia style muzyczne w obrębie literatury muzycznej (K_W14) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- student potrafi wykorzystać swoją intuicję, emocjonalność i wyobraźnię w realizacji zadań muzyczno-ruchowych (K_U01, K_U02, K_U06, K_U07) - student potrafi wyrazić w ruchu ekspresję muzyki (K_U03) - student porządkuje wiedzę teoretyczną i świadomie wykorzystuje ją w realizacji ruchowej zagadnień muzycznych (K_U04) - student potrafi świadomie panować nad własnym ciałem (K_U08) - student potrafi reagować ruchem ciała na wszelkie zmiany metro-rytmiczne (K_U09, K_U10) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- student wykazuje kreatywność w realizacji indywidualnych zadań przedmiotowych (K_K03) - student pracuje samodzielnie, a w razie potrzeby kieruje pracą grupy (K_K04) - student współpracuje w zespole (K_K04, K_K11) - student świadomie i profesjonalnie prezentuje własne rozwiązania przestrzenno-ruchowe w ramach realizacji zadań przedmiotowych (K_K06) |
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, | 1/4874/13295 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Emil Jaques-Dalcroze - twórca metody rytmiki - życie i działalność.
- Metoda Emila Jaques-Dalcroze'a: rytmika, plastyka ożywiona, solfeż i improwizacja fortepianowa - główne założenia.
- Realizacja ruchowa podstawowych ćwiczeń dalcrozowskich.
Student powinien:
- wykazać się podstawową wiedzą na temat metody rytmiki Emila Jaques-Dalcroze'a,
- realizować podstawowe ćwiczenia dalcrozowskie.
|
metody dydaktyczne |
- analityczno-percepcyjna
- problemowo-analityczna
- problemowo-odtwórcza
- problemowo-twórcza
- waloryzacyjna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:
- czynny udział w zajęciach,
- aktywność podczas zajęć,
- realizacja indywidualnych i grupowych prac studenckich,
- udział w koncertach interpretacji ruchowych.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, | 1/4874/13319 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Doskonalenie umiejętności realizacji zagadnień z I semestru.
- Realizacja ćwiczeń uświadamiających poczucie własnego ciała, poszczególnych jego części.
Student powinien:
- realizować podstawowe ćwiczenia rytmiki dalcrozowskiej,
- wykazać się wyczuciem własnego ciała w realizacji poszczególnych zagadnień muzyczno-ruchowych.
|
metody dydaktyczne |
- analityczno-percepcyjna
- problemowo-analityczna
- problemowo-odtwórcza
- problemowo-twórcza
- waloryzacyjna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:
- czynny udział w zajęciach,
- aktywność podczas zajęć,
- realizacja indywidualnych i grupowych prac studenckich,
- udział w koncertach interpretacji ruchowej.
|