symbol | jezyk |
1/4868 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia przedmiotu "muzyka" (z uwzględnieniem grup wiekowych, zwłaszcza klas I-III) w szkolnictwie ogólnokształcącym. Przedstawione zostaną szczegółowe propozycje działań związanych z twórczą aktywnością muzyczną (ćwiczenia ruchowe, słuchowe, śpiew i gra na instrumentach, zabawy z piosenką, improwizacje związane z poszczególnymi działaniami muzycznymi). Zajęcia obejmują problemy teoretyczne w powiązaniu z działaniami praktycznymi. przygotowanie
studenta do prowadzenia przedmiotu audycje muzyczne w szkole
muzycznej I stopnia oraz do organizowania i prowadzenia audycji muzycznych. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- wiedza i umiejętności z zakresu szkoły
muzycznej II stopnia
- elementy wiedzy o
kulturze
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- praktyki pedagogiczne
- hospitowanie zajęć
z audycji muzycznych prowadzonych w szkołach muzycznych I
stopnia
|
bibliografia podstawowa |
Podręczniki szkolne dla ucznia i przewodniki metodyczne dla nauczycieli muzyki w szkolnictwie ogólnokształcącym:
- Burowska Zofia, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
- Dudek Aleksandra, Audycje muzyczne. Program nauczania dla szkół muzycznych I stopnia, Warszawa 2009.
- Frołowicz Elżbieta, Konsonanse i dysonanse wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, Gdańsk 2011.
- Frołowicz Elżbieta, Aktywny uczeń w świecie muzyki. Propozycje dla nauczycieli, Gdańsk 2008.
- Grochowska Dorota, Audycje muzyczne. Projekt programu nauczania dla PSM I stopnia, Kraków 2004.
- Grochowska Dorota, Audycje muzyczne. Zeszyt ćwiczeń, Kraków 2004.
- Konaszkiewicz Zofia, Ławrowska Romualda, Nowak Barbara, Sacher Wiesława A., Smoleńska-Zielińska Barbara, Standardy edukacji muzycznej, w: Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych, red. Andrzej Białkowski, Warszawa 2008, s. 100-149.
- Lipska Ewa, Przychodzińska Maria, Muzyka w nauczaniu początkowym - metodyka, Warszawa 1991.
- Przychodzińska Maria, Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego, Warszawa 1987.
- Przychodzińska Maria, Wychowanie muzyczne: idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa 1989.
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dn 9.12.2010; Dziennik Ustaw z 2011 r. Nr 15 — 1148 — Poz. 70 w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w części dotyczącej przedmiotu audycje muzyczne.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Czasopismo dla nauczycieli: „Wychowanie Muzyczne w Szkole" oraz „Wychowanie Muzyczne".
- Frołowicz Elżbieta, Aktywny uczeń w świecie muzyki. Propozycje dla nauczycieli, Gdańsk 2008.
- Grusiewicz Mirosław, Kompetencje muzyczne uczniów ogólnokształcących szkół podstawowych i gimnazjów, Lublin 2011.
- Harnoncourt Nikolaus, Muzyka mową dźwięków. Dialog muzyczny, Warszawa 2011.
- Komorowska Małgorzata, Zaproszenie do muzyki, Warszawa 1989.
- Kreiner-Bogdańska Agnieszka, W krainie muzyki, Kraków 2006.
- Przychodzińska Maria, Metodyka wychowania muzycznego. Status i zakres nauczania, w: Edukacja muzyczna. Tożsamość i praktyka, red. Andrzej Białkowski, Lublin 2006, s. 183-204.
- Słowniki, encyklopedie, programy multimedialne do nauczania muzyki, materiały z muzycznych stron internetowych, programy nauczania przedmiotu Audycje muzyczne udostępnione na stronach internetowych.
- Zganiacz-Mazur Liliana, Audycje muzyczne, t. 1-3, Warszawa 2001.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- porównuje i porządkuje dostępne materiały z zakresu literatury przedmiotu (podręczniki, pomoce dydaktyczne, multimedia) (K_W05, K_W10) - opisuje przykładowe rozwiązania metodyczne związane ze sposobami nauczania muzyki (K_W17) - wymienia i charakteryzuje dokumenty, będące podstawą prawną prowadzenia przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_W16) - posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i psychologicznych związanych z nauczaniem muzyki (K_W17) - zna cele nauczania przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym, w różnych grupach wiekowych oraz wyjaśnia kryteria doboru treści, form i metod nauczania (K_W17) - posiada wiedzę z zakresu szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej w zakresie edukacji muzycznej, dającą kwalifikacje do nauczania przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_W17) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- posiada umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania muzyki oraz kwestii dotyczących szeroko pojmowanych tematów ogólnohumanistycznych (K_U12) - wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej przedmiotu, rozwijającego zainteresowanie wartościową muzyką oraz wspomagającego enkulturację muzyczną ucznia (K_U16) - dokonuje krytycznej analizy wybranych autorskich programów nauczania przedmiotu (K_U18) - przygotowuje materiały sprawdzające wiedzę i umiejętności uczniów (K_U18) - sporządza scenariusze zajęć (ze szczególnym uwzględnieniem strategii aktywizujących) (K_U18) - przygotowuje materiały pomocnicze dla uczniów (K_U18) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) - dąży do jak najpełniejszego zdobywania doświadczeń metodycznych i merytorycznych niezbędnych w pracy nauczyciela przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_K01, K_K02) - posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy nauczyciela przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_K05) - jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów (K_K06) - w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07) - jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy zawodowej (K_K09, K_K10, K_K12) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, | 1/4868/13289 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- zapoznanie, analiza i ocena podstawy programowej kształcenia
ogólnego
dla szkół
ogólnokształcących,
proponowanych standardów
edukacji muzycznej w Polsce, dostępnych podręczników i materiałów do nauczania przedmiotu
"muzyka" oraz przykładowych autorskich
programów
nauczania
- zapoznanie z wynikami badań
nad skutecznością kształcenia w Polsce w obszarze edukacyjnym związanym
z muzyką w szkolnictwie ogólnokształcącym
- przegląd ważniejszych koncepcji wychowania muzycznego (m.in. E. Jaques-Dalcroze, C. Orff, Z. Kodaly, E.E. Gordon, S. Suzuki)
- elementy dydaktyki ogólnej i psychologii rozwojowej związane
z kształceniem muzycznym w szkolnictwie powszechnym
- metodyka prowadzenia zajęć
muzycznych w klasach I-III
- formy aktywności muzycznej: śpiew; gra na instrumentach; muzyka i ruch; tworzenie
muzyki; słuchanie muzyki
- tworzenie scenariuszy zajęć
z uwzględnieniem różnych
metod kształcenia i użytych środków
dydaktycznych
- prowadzenie lekcji szkolnej
- kontrola i ocena osiągnięć
ucznia
- znajomość
podstawy programowej przedmiotu "audycje muzyczne" oraz wybranych autorskich programów
kształcenia
- operacjonalizacja celów nauczania
przedmiotu „audycje muzyczne”
- kryteria doboru treści, form i metod nauczania
- planowanie wynikowe i ocenianie
- nauka słuchania
muzyki i analizy utworu muzycznego - wybór, uporządkowanie
i opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych, ze szczególnym uwzględnieniem
strategii aktywizujących
- konstruowanie wiedzy z zakresu
elementarnej historii muzyki i literatury muzycznej – wybór, uporządkowanie i opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych
- podręczniki,
pomoce dydaktyczne, multimedia
- organizacja i prowadzenie audycji
muzycznych
|
metody dydaktyczne |
- metody problemowe: wykład problemowy
- metody praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań
- wykład
- wykład
z prezentacją multimedialną
- dyskusja
- metody praktyczne i
eksponujące
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- zaliczenie ze stopniem na
podstawie prac semestralnych
- kolokwium (pisemne)
- wykonanie zaleconych ćwiczeń
- przygotowanie 1 seminarium
- przygotowanie scenariusza
zajęć i przeprowadzenie lekcji pokazowej
|