symbol | jezyk |
---|---|
1/4867 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
| |
bibliografia podstawowa | |
ŚREDNIOWIECZE, RENESANS
BAROK
KLASYCYZM
ROMANTYZM
XX WIEK
| |
bibliografia uzupełniająca | |
ŚREDNIOWIECZE, RENESANS
BAROK
KLASYCYZM Hasła osobowe wybranych kompozytorów okresu klasycyzmu z następujących leksykonów:
ROMANTYZM
XX WIEK Hasła osobowe z Encyklopedii Muzycznej PWM, The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Die Musik in Geschichte und Gegenwart. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- identyfikuje literaturę muzyczną danej epoki historycznej (K_W01) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- posiada umiejętność pisemnej wypowiedzi na temat indywidualnych stylów i technik kompozytorskich (K_U04, K_U12) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- wykazuje gotowość do samodzielnego poznawania literatury muzycznej w kolejnych etapach nauczania (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | dr Jolanta Woźniak, | 1/4867/13288 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Prezentacja wybranych dzieł twórców średniowiecza i renesansu reprezentujących różne techniki, gatunki i formy muzyczne, style i ośrodki dominujące w kulturze muzycznej średniowiecza i renesansu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Prezentacja i omawianie poszczególnych utworów reprezentujących określone techniki, formy, style i ośrodki muzyczne średniowiecza i renesansu. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | dr Jolanta Woźniak, | 1/4867/13311 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wybrane dzieła wokalne i instrumentalne autorstwa wybitnych twórców reprezentujących różne ośrodki narodowe i różne fazy baroku (utwory C. Monteverdiego, H. Schütza, G.B. Lully’ego, J.Ph. Rameau, H. Purcella, G.F. Händla i innych kompozytorów). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | dr Jolanta Woźniak, | 1/4867/13335 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Prezentacja reprezentatywnych dzieł muzycznych okresu klasycyzmu. Charakterystyka twórczości wybranych kompozytorów. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | dr Jolanta Woźniak, | 1/4867/13362 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Prezentacja reprezentatywnych dzieł muzycznych okresu romantyzmu. Charakterystyka twórczości wybranych kompozytorów. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Violetta Kostka, | 1/4867/13375 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wybrane dzieła wokalne i instrumentalne autorstwa wybitnych kompozytorów tworzących w pierwszej połowie XX wieku (Ives, Varèse, Partch, Cowell, Satie, Debussy, Ravel, Milhaud, Poulenc, Messiaen, Schönberg, Berg, Webern, Hindemith, Strawiński, Prokofiew, Szostakowicz, Bartok, Tippett, Britten, Busoni, Dallapiccola). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Violetta Kostka, | 1/4867/13389 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Impresjonistyczna twórczość C. Debussy'ego i i M. Ravela. 2. Stylistyczne zróżnicowanie muzyki K. Szymanowskiego. 3. I. Strawiński - utwory ekspresjonistyczne i neoklasyczne. 4. Muzyka Schoenberga po 1910 roku. 5. Folkloryzm B. Bartóka. Transcendentalizm Ch. Ivesa. 6. Wozzeck A. Berga. Wybrane utwory P. Hindemitha. 7. Dialogues des Carmelites F. Poulenca. Wybrane utwory D. Milhauda. 8. Neoklasyczna muzyka D. Szostakowicza i B. Brittena. 9. Awangardowa muzyka J. Cage'a i L. Berio. 10. Muzyka G. Ligeti'ego i W. Lutosławskiego. 11. Świat muzyki Marty Ptaszyńskiej. 12. Style muzyczne P. Szymańskiego i P. Mykietyna. Przeprowadzenie tego kursu ma na celu zaznajomienie studentów z liczącymi się w XX wieku stylami kompozytorskimi i najwybitniejszymi utworami. Słuchaniu wybranych utworów towarzyszy omówienie ich strony technicznej oraz przedstawienie interpretacji i próba wartościowania. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Przedmiot ma formę wykładu wspartego słuchaniem wybranych utworów muzycznych z partyturą. Po wysłuchaniu utworu grupa dyskutuje nad zagadnieniami warsztatu kompozytorskiego, interpretacją dzieła i kwestią jego różnorakich wartości. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|