symbol | jezyk |
1/4864 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Założeniem kursu jest zapoznanie studentów z językiem szwedzkim w stopniu podstawowym, zainteresowanie kulturą i obyczajowością szwedzką, bądź szerzej skandynawską. Kurs ma rozbudzić ciekawość dla odmienności kulturowych regionu Skandynawii. Celem jest wykształcenie takich umiejętności językowych, które pozwolą na komunikację w podstawowych sytuacjach życiowych, a szczególnie w sytuacjach związanych ze sferą artystyczną, zawodową.
Student studiów licencjackich na egzaminie powinien wykazać stopień znajomości języka na poziomie B2 zgodnie z Europejskim systemem opisu kształcenia językowego Rady Europy. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- kurs przeznaczony jest dla osób początkujących, nie ma żadnych wymagań wstępnych
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- szwedzka prasa
- szwedzkie strony internetowe, np. uczelni muzycznych w Szwecji
- internetowe blogi prowadzone w języku szwedzkim
- filmy kinowe, na DVD, w oryginale szwedzkim, z napisami
|
bibliografia podstawowa |
- Dymel-Trzebiatowska Hanna, Mrozek-Sadowska Ewa, Troll - język szwedzki: teoria i praktyka, poziom podstawowy, cz. 1 i-2, Gdańsk 2007.
- Lindholm Goransson, Nybörjarsvenska, Lund 1982.
- Nyborg Roger, Petersson Nils-Ove, Svenska utifrån, Sztokholm 1996.
- Słownik polsko-szwedzki i szwedzko-polski.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Czasopismo „Femina″.
- Gazeta codzienna „Dagens Nyheter″.
- Hestrom Gunnar, Första övningsboken i svensk grammatik, Sztokholm 2000.
- Risorius Harriet, Lindstrom Martin, Mål, cz. 1-2, Sztokholm 1990.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do informacji dotyczących specjalności teorii muzyki w języku obcym (książki, nagrania, internet) i ich analizowanie (K_W05) - posiada ogólną wiedzę z zakresu kulturoznawstwa i obyczajowości danego kręgu językowego (K_W05) - zna terminologię związaną z własną specjalizacją zawodową (K_W05) - student rozpoznaje wzajemne relacje zachodzące między teoretycznymi i praktycznymi aspektami nauki języka obcego (K_W13) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- student jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami i porozumiewania się przy tym językiem obcym (K_U06) - student posiada umiejętność współpracy z solistą i porozumiewania się z nim w języku obcym (K_U06) - student ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U13) - wykazuje umiejętność samodzielnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych (K_U13) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) - student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje (K_K02) - posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej (K_K04) - w świadomy sposób kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07) - jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy artystycznej (K_K09) - student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki (K_K10) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Krystyna Prokopska, as. mgr, | 1/4864/13285 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- W zakresie słownictwa: prezentacja, pozdrowienia, formy grzecznościowe (podziękowania, przeprosiny itp.), rytuały dnia codziennego, podawanie terminów (godziny dni, miesiące ), organizacja czasu wolnego, opis dnia na
uczelni, opowiadanie o własnych upodobaniach: żywieniowych, sportowych,
artystycznych (poznawanie nazw instrumentów);
- W zakresie gramatyki: czasowniki w czasie teraźniejszym, zaimki,
tworzenie pytań, rodzajnik określony i nieokreślony, szyk zdania
prostego, liczebniki, zaimki dzierżawcze , przeczenia, krótkie
odpowiedzi.
- W zakresie poznawania kultury: organizacja własnego święta św. Łucji (13 grudnia), poznanie kilku piosenek na Boże Narodzenie i z
okazji Nowego Roku, zorganizowanie szwedzkiego śniadania z zastosowaniem
(i konsumpcją) szwedzkich produktów żywieniowych.
Po pierwszym semestrze student powinien umieć zaprezentować siebie i
swoich kolegów, w formie ustnej i pisemnej. Powinien umieć opowiedzieć o
tym, czym się zajmuje i zrozumieć prosty tekst np. z podręcznika do
muzyki dla ucznia szwedzkiego. Poprawność gramatyczna jest jest celem
pośrednim. |
metody dydaktyczne |
- zajęcia prowadzone są w formie aktywnych ćwiczeń metodą komunikatywną
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na zajęciach jest obowiązkowa i jest brana pod uwagę przy zaliczaniu przedmiotu
- zaliczone na ocenę min. dst. wszystkie sprawdziany i 2 większe testy
- oceniana jest też aktywność na zajęciach, stopień zaangażowania
Ocena końcowa na zaliczenie jest wypadkową ocen z poszczególnych elementów:
- obecność,
- oceny z testów,
- aktywność na zajęciach.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Krystyna Prokopska, as. mgr, | 1/4864/13308 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- W zakresie słownictwa: opis własnych umiejętności, obowiązków, życzeń (jag kan, maste, vill..) , mapa typowego miasta, miejskie obiekty w liczbie mnogiej, opis ludzkiego ciała i dolegliwości zdrowotnych, a także zalecenia, jak sobie z nimi radzić, „wizyta″ u lekarza, w aptece.
- W zakresie gramatyki: czasowniki modalne (jag kan, jag vill, jag måste, jag får, jag skulle vilja , jag behöver inte), zaimek „man″ liczba mnoga rzeczowników w formie nieokreślonej, tryb rozkazujący, szyk zdania złożonego podrzędnie o niewielkim stopniu skomplikowania (spójniki: att, när, därför att).
- Powitanie wiosny, święto Walpurgii, piosenki- ballady szwedzkiego zespołu „Bo Kacpersorkester″, szwedzkie zwyczaje wielkanocne, degustacja narodowej potrawy „Janssonsfrestelse″.
|
metody dydaktyczne |
- zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń, metodą komunikatywną
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na zajęciach
- zaliczone sprawdziany i 2 testy na ocenę pozytywną
- aktywność na zajęciach
Ocena na zaliczenie jest wypadkową ocen tych 3 elementów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Krystyna Prokopska, as. mgr, | 1/4864/13331 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- W zakresie słownictwa: opis osób (wygląd zewnętrzny, ubranie, cechy charakteru), opis domu, mieszkania, własnego miasta, dialogi: jak dojść do ...., kupowanie biletów komunikacyjnych i teatralnych, zasięganie informacji w biurze podróży, opis podróży, opowiadanie o podróżach wakacyjnych w czasie przeszłym.
- W zakresie gramatyki: odmiana przymiotników (forma nieokreślona), czas przeszły: preteritum i perfekt, czasowniki regularne i nieregularne, liczebniki porządkowe, czasowniki zwrotne.
- Tradycyjnie organizacja św. Łucji, piosenki na Boże Narodzenie i Nowy Rok, tradycyjne kolędy w wersji szwedzkiej.
|
metody dydaktyczne |
- zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń, metodą komunikatywną
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na zajęciach
- zaliczone sprawdziany i 2 testy na ocenę dst
- aktywność na zajęciach
Ocena na zaliczenie jest wypadkowa ocen z poszczególnych elementów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | Krystyna Prokopska, as. mgr, | 1/4864/13358 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- W zakresie słownictwa: przepisy na tradycyjne potrawy polskie i szwedzkie, porównanie życia na wsi i w mieście, argumenty przemawiające za wolnym zawodem artysty i pracą stałą np. w biurze, próby dyskusji, sposoby na wyrażenie własnej opinii i na ustosunkowanie się do wypowiedzi kolegów, pierwsze podanie o pracę, podanie o zezwolenie na pracę w okresie wakacyjnym, słownictwo związane z własnymi studiami, krótka historia firmy IKEA, historia nagrody Nobla, własne spotkania z kulturą Skandynawii (własne lektury, ulubiony artysta itp.).
- W zakresie gramatyki: odmiana przymiotników w formie określonej, stopniowanie przymiotników, szyk zdania złożonego podrzędnie, zawierającego w zdaniu pobocznym okoliczniki, mowa zależna i niezależna, zjawisko gramatyczne zwane: emfatisk omskrivning.
|
metody dydaktyczne |
- ćwiczenia prowadzone metodą komunikacyjną
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na zajęciach
- zaliczone sprawdziany i 2 testy na ocenę min. dst
- aktywność na zajęciach
Pozytywna ocena tych trzech elementów pozwala na zaliczenie przedmiotu.
Egzamin składa się z testu gramatyczno-leksykalnego i z rozmowy z lektorem na temat przygotowanego wcześniej przez studenta oryginalnego tekstu, dotyczącego problematyki muzycznej. Tekst musi zostać zaakceptowany przez lektora przed egzaminem. |