symbol | jezyk |
1/4858 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- rozszerzenie i pogłębienie zakresu wiedzy z historii muzyki poprzez zaznajomienie studentów z rozwojem gatunków i form muzycznych oraz kierunków, stylów i technik kompozytorskich w poszczególnych epokach historycznych
- wyrobienie u studentów nawyku wiązania rozwoju muzyki z całokształtem przemian kultury duchowej i materialnej
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- ukończenie kursu historii muzyki na poziomie zakresu nauczania w szkolnictwie muzycznym II stopnia
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- obecność studentów na realizowanych przez Instytut Teorii Muzyki AM w Gdańsku wykładach, seminariach i konferencjach naukowych
|
bibliografia podstawowa |
ŚREDNIOWIECZE, RENESANS
- Chomiński Józef M., Historia muzyki, t. 1, Kraków 1989.
- Dobrzańska-Fabiańska Zofia, Polifonia średniowiecza, Kraków 2000.
- Fubini Enrico, Historia estetyki muzycznej, Kraków
1997.
- Harper John, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 1997.
- Morawska Katarzyna, Historia muzyki polskiej. Średniowiecze 1320-1500, Warszawa
1998.
- Morawska Katarzyna, Historia muzyki polskiej. Renesans 1500-1600, Warszawa 1994.
- Poźniak Piotr, Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w histografii
muzycznej, Kraków 2000.
- Sachs Curt, Historia instrumentów muzycznych,
Warszawa 1975.
BAROK
- Bukofzer Manfred, Muzyka w epoce baroku. Od Monteverdiego do Bacha, przekł. E. Dziębowska, Kraków 1970.
- Szlagowska Danuta, Muzyka baroku, Gdańsk 1998.
KLASYCYZM
- Chomiński Józef M., Wilkowska-Chomińska Krystyna, Pomiędzy barokiem a klasycyzmem, (Historia Muzyki, cz. 1), Kraków 1989.
- Chomiński Józef M., Wilkowska-Chomińska Krystyna, Klasycy wiedeńscy, (Historia Muzyki, cz. 2), Kraków 1990.
- Chomiński Józef M., Wilkowska-Chomińska Krystyna, Oświecenie i klasycyzm. Przedświt romantyzmu, Historia Muzyki Polskiej, cz. 1), Kraków 1995.
- Nowak-Romanowicz Alina, Klasycyzm 1750-1830, (Historia Muzyki Polskiej, t. 4), Warszawa 1995.
- Piotrowska Maria, Paradygmat europejskiej muzyki klasycznej. O niektórych przejawach klasyczności w muzyce polskiej, w: Dziedzictwo europejskie a polska kultura muzyczna w dobie przemian, red. Anna Czekanowska, Kraków 1995.
ROMANTYZM
- Chomiński Józef M., Wilkowska-Chomińska Krystyna, Romantyzm, (Historia Muzyki, cz. 2), Kraków 1990.
- Chomiński Józef M., Wilkowska-Chomińska Krystyna, Romantyzm, (Historia Muzyki Polskiej, cz. 2), Kraków 1996.
- Einstein Albert, Muzyka w epoce romantyzmu, Warszawa 1965.
- Jarociński Stefan, Ideologie romantyczne w muzyce i kulturze, Kraków 1979.
XX WIEK
- Baranowski Tomasz, Estetyka ekspresjonizmu w muzyce XX wieku, Białystok 2006.
- Botstein Leon, Modernis [online], https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.40625 (dostęp: 15.10.2012).
- Danuser Hermann, „Neue Musik″, hasło w: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, cz. 7, Kassel 1997.
- Gołąb Maciej, Dodekafonia. Studia nad teorią i kompozycją pierwszej połowy XX wieku, Bydgoszcz 1987.
- Idee modernizmu i postmodernizmu w poetyce kompozytorskiej i w refleksji o muzyce, red. Alicja Jarzębska, Jadwiga Paja-Stach, Kraków 2007.
- Jarzębska Alicja, Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX wieku, Wrocław 2004.
- Kostrzewska Hanna, Sonorystyka, Poznań 1994.
- Kotoński Włodzimierz, Muzyka elektroniczna, Kraków 2002.
- Kramer Jonathan D., O genezie muzycznego postmodernizmu, „Muzyka” 2000, nr 3, s. 63-72.
- Krawczyk Dariusz, Język i gra czyli o muzyce postmodernistycznej, „Muzyka″ 2005, nr 2.
- Mendyk Michał, Krótka historia dźwięku czyli propedeutyka spektralizmu, „Glissando″ 2004, nr 1.
- Paja-Stach Jadwiga, Dzieła otwarte w twórczości kompozytorów XX wieku, Kraków 1992.
- Palmer Christopher, Impressionism in music, London 1973.
- Pasler Jann, Postmodernism [online], https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.40721 (dostęp: 15.10.2012).
- Piotrowska Maria, Neoklasycyzm w muzyce XX wieku, Warszawa 1982.
- Rognoni Luigi, Wiedeńska Szkoła Muzyczna. Ekspresjonizm i dodekafonia, Kraków 1978.
- Skowron Zbigniew, Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku, Warszawa 1989.
|
bibliografia uzupełniająca |
ŚREDNIOWIECZE, RENESANS
- Bogdan Izabela, Niemiecka pieśń polifoniczna, Toruń 2002.
- Hinz Edward (ks.), Zarys muzyki kościelnej, Pelplin 2008.
- Hinz Edward (ks.), Chorał gregoriański, Pelplin 1999.
- Jasiński Tomasz, Muzyczna retoryka Lassa i Palestriny. Figura-styl, „Muzyka″ 1995, nr 4.
- Jeż Tomasz, Madrygał w Europie północno-wschodniej, Warszawa 2003.
- Leszczyńska Agnieszka, Melodyka niderlandzka w polifonii Josquina, Obrechta i La Rue, Warszawa 1997.
- Perz Mirosław, Cechy socjologiczne polskiej kultury muzycznej XVI stulecia, w:
Musica Antiqua II, Bydgoszcz 1969.
- Perz Mirosław, Mikołaj Gomółka, Warszawa 1969.
- Popinigis Danuta, Muzyka Andrzeja Hakenbergera, Gdańsk 1997.
- Poźniak Piotr, Repertuar polskiej muzyki wokalnej w epoce renesansu, Kraków 1999.
- Szweykowski Zygmunt, Muzyka we Włoszech II. Technika polichóralna, Kraków 2000.
- Szweykowski Zygmunt, Muzyka we Włoszech III. Madrygał wielogłosowy, Kraków 2001.
BAROK
- Buelow George J., Rhetoric and Music, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London 2001.
- Historia muzyki XVII wieku. Muzyka we Włoszech I-V, red. Zygmunt M. Szweykowski, Kraków 2000-2008.
- Jasiński Tomasz, Imaginatio Crucis in the Baroque Music, (Musica Iagellonica, z. 1), Kraków 1995.
- Malczewska Bożena, Wyznaczniki programowe twórczości François Couperina, (Zeszyty Naukowe 6), Poznań 1984.
- Patalas Aleksandra, W kościele, w komnacie i w teatrze, Kraków 2010.
- Pelc Janusz, Barok: epoka przeciwieństw, Warszawa 1993.
- Przybyszewska-Jarmińska Barbary, Barok I. 1595-1696, Warszawa 2006.
- Rolland Romain, Z pierwszych wieków opery, przekł. Jan Kozłowski, Kraków 1971.
- Szweykowski Zygmunt M., Między kunsztem a ekspresją, I. Florencja, II. Rzym, Kraków 1992, 1994.
KLASYCYZM
- Chomiński Józef M., Formy muzyczne, t. 1-5, Kraków 1974-1990.
- Fubini Enrico, Oświecenie i encyklopedyści, w: Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997.
- Łobaczewska Stefania, Styl klasyczny, w: Style muzyczne, t. 1, Kraków 1960.
- Rosen Charles, Clasical Style. Haydn, Mozart, Beethoven, New York-London 1997.
- Rushton Julian, Classical Music. A Concise History from Gluck to Beethoven, London 1994.
ROMANTYZM
- Chomiński Józef M., Formy muzyczne, t. 1-5, Kraków 1974-1990.
- Dalhaus Carl, Idea muzyki absolutnej i inne studia, Kraków 1988.
- Fubini Enrico, Romantyzm. Muzyka i synteza sztuk. Reakcja na romantyzm i narodowy pozytywizm, w: Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997.
- Tomaszewski Mieczysław, Od wyznania do wołania. Studia nad pieśnią romantyczną, Kraków 1997.
- Z dziejów polskiej kultury muzycznej, cz. 2, opr. Zofia Stęszewska, Kraków 1966.
XX WIEK
- Helman Zofia, Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku, Kraków 1985.
- Miklaszewska Joanna, Polski minimalizm, „Glissando″ 2005, nr 7.
- Muzyka polska 1945-1995, red. Krzysztof Droba i in., Kraków 1996.
- Skowron Zbigniew, Nowa muzyka amerykańska, Kraków 1995.
- Wybrane monografie kompozytorów.
- Hasła dotyczące nurtów XX wieku, w: Encyklopedia Muzyczna PWM, The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Die Musik in Geschichte und Gegenwart.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- definiuje terminy dotyczące struktury dzieła muzycznego i modeli formalnych utworów typowych dla danej epoki historycznej (K_W03) - charakteryzuje twórczość muzyczną w kontekście zjawisk kulturowych danej epoki historycznej (K_W07) - opisuje procesy zachodzące w muzyce danej epoki historycznej (K_W07) - charakteryzuje style muzyczne i techniki kompozytorskie danej epoki historycznej (K_W08) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- opanował warsztat naukowy w zakresie historii muzyki i pokrewnych dyscyplin humanistycznych (K_U11) - posiada umiejętność ustnej i pisemnej wypowiedzi, analizowania i porównywania stylów muzycznych i technik kompozytorskich (K_U12, K_U13) - dokonuje syntez w zakresie procesów zachodzących w muzyce danej epoki historycznej (K_U11, K_U12) - posiada zdolność interpretowania zjawisk muzycznych w kontekście szeroko rozumianych dyscyplin humanistycznych (K_U12) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- pracuje samodzielnie i wykazuje kreatywność w poznaniu obowiązkowej i nadobowiązkowej literatury przedmiotu z zakresu historii muzyki (K_K01) - wykazuje zdolność do gromadzenia, analizowania i interpretacji informacji z zakresu historii muzyki (K_K02) - posiada umiejętność definiowania i uzasadniania własnych sądów na tematy związane z historią muzyki (K_K09) - sprawnie komunikuje się stosując fachową terminologię z zakresu historii muzyki oraz innych nauk humanistycznych i nauk o sztuce (K_K10) |