Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Emisja głosu
symbol | jezyk |
1/4854 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Przedmiot realizowany jest na pierwszym roku studiów w wymiarze 2 godzin tygodniowo, w formie zajęć praktycznych.
Kurs emisji głosu winien dać studentowi podstawowe wiadomości o śpiewie i technice wokalnej, rozwinąć umiejętność pracy nad własnym głosem, a także wykształcić umiejętność metodycznego nauczania emisji głosu w pracy w szkołach i zespołami chóralnym i wokalnymi. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- umiejętność gry na instrumencie klawiszowym na poziomie podstawowym
- operowanie głosem zdrowym (wykluczenie przewlekłych chorób strun głosowych i krtani)
- dysponowanie słuchem muzycznym i wrażliwością na barwę dźwięku
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- kształcenie słuchu muzycznego
- znajomość zasad harmonizacji klasycznej
- fonetyka języków obcych
- znajomość literatury wokalnej
- znajomość podstaw budowy i fizjologii aparatu głosowego
- zainteresowanie pedagogiką wokalną
|
bibliografia podstawowa |
- Brégy Wiktor, Elementy techniki wokalnej, Kraków 1974.
- Łukaszewski Ireneusz, Zbiorowa emisja głosu, Warszawa 1997.
- Tarasiewicz Bogumiła, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2011.
- Zarys higieny głosu, red. Stanisław Klajman, Gdańsk 1975.
- Zielińska Halina, Kształcenie głosu, Lublin 2002.
|
bibliografia uzupełniająca |
- |
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy i czynności narządu głosu (K_W11) - zna zasady postępowania w pracy nad rozwojem głosu dziecka (K_W11) - zna czynniki powodujące choroby zawodowe u nauczycieli (K_W18) - zna zasady postępowania metodycznego w korekcie błędów emisyjnych (K_W18) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- potrafi współpracować z solistą wokalistą (K_U06) - umie poprawnie wykonać ćwiczenia emisyjne (K_U07) - umie dokonać korekty błędu emisyjnego własnego, jak i u innej osoby (K_U08) - student posiada umiejętność prawidłowego oddychania dynamicznego; prawidłowej fonacji i prawidłowej pracy rezonatorów (K_U09) - umie wykonać w sposób artystyczny wybrane ćwiczenie N. Vaccai oraz wybraną arię lub pieśń z literatury polskiej (K_U07, K_U09, K_U10) - umie przeprowadzić rozśpiewanie zespołowe i indywidualne wraz z realizacją akompaniamentu przy fortepianie (K_U13) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- pomaga i współpracuje w grupie, akompaniuje kolegom (K_K04, K_K05) - jest przygotowany do pracy zespołowej, kontroluje swoje emocje (K_K07) - angażuje się w polepszanie własnych postępów wokalnych (K_K08) - w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować własną działalność artystyczną; potrafi publicznie wykonać przygotowaną pieśń solową (K_K06, K_K12) |
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Marcin Tomczak, | 1/4854/13275 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Celem kursu jest przygotowanie studenta do prawidłowego posługiwania się głosem w śpiewie i mowie:
- zapoznanie studentów z problematyką głosu śpiewaczego i techniki wokalnej,
- poznawanie techniki bel canto,
- rozwijanie i kształtowanie artystycznej wrażliwości na różnorodność i jakość brzmienia głosu oraz możliwości techniki głosu ludzkiego,
- realizacja ćwiczeń emisyjnych grupowo i indywidualnie - utrwalanie poprawnych wzorów oddychania, fonacji i artykulacji.
Repertuar:
- Concone Giuseppe, 50 ćwiczeń na głos średni (wysoki lub niski), Kraków 1983.
- Duety wokalne Mendelssohna.
- Lütgen Benoît, Die Kunst der Kehlfertigkeit, b. 1, Paris 1848.
- Pieśni Moniuszki i Chopina.
- Opracowania pieśni Moniuszki na dwa, trzy i cztery głosy.
- Vaccai Nicola, Metodo practico di canto italiano, Kraków 2002.
|
metody dydaktyczne |
Praktyka śpiewu zespołowa i indywidualna:
- praca nad indywidualnym kształceniem głosu i techniki wokalnej,
- praca nad głosem z wykorzystaniem ćwiczeń wokalnych (Vaccai, Concone, Lütgen),
- praca nad brzmieniem głosu w zespole,
- praca nad utworami solowymi (Pieśni S. Moniuszki, F. Chopina, arie starowłoskie),
- praca nad duetami, tercetami i kwartetami wokalnymi.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia kursu jest minimalna frekwencja - 80%.
Zaliczenie wybranych przez pedagoga ćwiczeń wokalnych ze zbiorów Vaccai, Concone, Lütgena.
Prezentacja przygotowanych utworów solowych i zespołowych. |