symbol | jezyk |
1/4830 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- zapoznanie z pojęciem „forma muzyczna” i jego różnorodnymi interpretacjami
- znajomość pojęć i terminów z zakresu dyscypliny „formy muzyczne” i wyrabianie umiejętności biegłego ich stosowania w praktyce analitycznej
- rozwijanie umiejętności samodzielnego analizowania (omawiania i opisywania) i interpretowania form utworów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych, w różnych epokach historycznych (od baroku do współczesności), a w szczególności:
- jednoczęściowych form muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej (formy okresowe, rondo, wariacje, fuga, pieśń solowa, poemat symfoniczny),
- cyklicznych form muzyki instrumentalnej (sonata, symfonia, koncert).
- zapoznanie ze zmiennością zasad konstrukcji dzieła w zależności od epoki, w której dzieło powstało i specyfiki języka muzycznego jego twórcy
- promocja muzyki polskiej. Wyraża się ona przez wykorzystywanie do analiz, w zakresie wszystkich omawianych form muzycznych, utworów napisanych przez polskich kompozytorów
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Po wykładzie wprowadzającym z demonstracją, przybliżającym cechy danej formy i zasady jej analizowania, dalsze zajęcia mają charakter ćwiczeń realizowanych przez studentów. Stopień ich przygotowania się do zajęć jest sprawdzany przez prowadzącego zajęcia, a wypowiedzi studentów uzupełniane i korygowane przez pedagoga. Stąd też wymagana jest wysoka frekwencja na zajęciach. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- |
bibliografia podstawowa |
- Chomiński Józef M., Formy muzyczne, t. 2, Kraków 1987.
- Jarzębska Alicja, Z dziejów myśli o muzyce, Kraków 2002.
- Podhajski Marek, Formy muzyczne, Warszawa 1991.
- Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Kraków 2000.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Bristiger Michał, Związki muzyki ze słowem, „Res Facta″ 1986, nr 4.
- Podhajski Marek, Cechy formy sonatowej, w: Muzyka fortepianowa II, (Prace Specjalne 12), Gdańsk 1977.
- Podhajski Marek, Zasady analizy relacji przeciwstawności w formie sonatowej, w: Muzyka fortepianowa IV, (Prace Specjalne 25), Gdańsk 1981.
- Tomaszewski Mieczysław, Studia nad pieśnią romantyczną, Kraków 1997.
- Wybrane eseje z 10 zeszytów Zespołu Historii i Teorii Pieśni z cyklu „Muzyka i liryka”, pod red. Mieczysława Tomaszewskiego, wydanych przez AM w Krakowie, a w szczególności z zeszytu: nr 1 (1989), nr 2 (1989), nr 3 (1991), nr 8 (1999), nr 9 (2000) i nr 10 (2002).
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada ogólną znajomość literatury muzycznej (K_W01) - posiada podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i sztuki (K_W02) - zna podstawową terminologię w zakresie nauk humanistycznych, w tym nauk o sztuce oraz nauk o muzyce i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów sztuki (K_W03, K_W05, K_W07, K_W08) - posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet, nagrania archiwalne itp.), ich analizowanie i interpretowanie we właściwy sposób (K_W05) - posiada znajomość i zrozumienie podstawowych linii rozwojowych oraz orientację w literaturze związanej z tymi zagadnieniami (K_W07) - posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o technikach kompozytorskich i zdolność analizowania pod tym kątem dzieł muzycznych (K_W14) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych analizowanych utworów (K_U04, K_U09) - samodzielnie wyszukuje, analizuje, selekcjonuje i użytkuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie analizy muzycznej (K_U12, K_U13) - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla analizy muzycznej (K_U12) - posiada umiejętność przygotowywania typowych prac pisemnych dotyczących zagadnień analitycznych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U13) - posiada umiejętność swobodnej ustnej wypowiedzi na temat analizy i interpretowania muzyki (K_U13) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) - umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować informacje dotyczące analizy muzycznej (K_K02) - jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy naukowe oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy analitycznej (K_K09) - umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu analizy muzycznej (K_K10) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, | 1/4830/13192 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- podstawowe pojęcia z zakresu dyscypliny „formy muzyczne”
- formy okresowe
- rondo
- wariacje
- pieśń solowa epoki romantyzmu
Utwory muzyczne (wybór):
- Wybrane mazurki Chopina.
- Wariacje (Mozart: Sonata A-dur KV 331 cz. I; Reger: Wariacje na temat Mozarta op. 132; Paganini: Kaprys 24, wariacje na temat tego Kaprysu napisane przez Brahmsa, Lutosławskiego).
- Passacaglie (Buxtehude, Bach, Brahms, Lutosławski).
- Ronda (z sonat Beethovena, ronda Chopina, Bartóka).
- Pieśń romantyczna (Schubert, Schumann, Brahms, Wolf).
|
metody dydaktyczne |
Na zajęcia składają się: wykłady z objaśnieniem, ćwiczenia i sprawdziany.
Wykłady obejmują:
- zagadnienia wstępne związane z pojęciem „forma muzyczna” i terminologią nauki o formach muzycznych,
- charakterystykę historycznego rozwoju danej formy wraz z omówieniem techniki analizy utworów należących do tego typu formy. Wykłady takie zawsze występują przed ćwiczeniami analitycznymi.
Ćwiczenia:
Obejmują analizy wykonywane przez studentów wskazanych przez pedagoga utworów muzycznych. Są formą dominującą prowadzonych zajęć. Tematyka każdego ćwiczenia podana jest z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisywana do zeszytu ćwiczeń, który prowadzony jest przez studenta. Przygotowanie studentów do zajęć jest każdorazowo sprawdzane, a poziom ich przygotowania odnotowywany przez pedagoga w zeszytach ćwiczeń.
Sprawdziany:
Stosowane są na zakończenie omawiania danego typu formy. Obejmują głównie analizy kilku utworów utrzymanych w danym typie formy oraz odpowiedzi na pytania teoretyczne związane z techniką analizy tego typu. Wykaz utworów do analizy i zbiór teoretycznych pytań sprawdzających, które będzie obejmował dany sprawdzian, jest podany studentom do wiadomości co najmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem. W zeszytach ćwiczeń odnotowuje się również oceny ze sprawdzianów. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie zaliczeń z wszystkich ćwiczeń (jedno może być niezaliczone) i z wszystkich sprawdzianów. Aktywność studenta na zajęciach i uzyskane przez niego oceny ze sprawdzianów są podstawą do określenia oceny zaliczającej semestr. Nie stosuje się na zakończenie semestru odrębnego kolokwium zaliczającego, ani egzaminu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, | 1/4830/13219 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- pieśń solowa epoki romantyzmu (kontynuacja) i pieśń nowsza
- sonata i symfonia klasyczna
Utwory muzyczne (wybór):
- Pieśń romantyczna (Schubert, Schumann, Brahms, Wolf).
- Pieśń nowsza (A. Schönberg: Pierrot Lunaire op. 21, L. Berio: Sequenza III, K. Serocki: Oczy powietrza lub W. Lutosławski: 5 Pieśni do słów K. Iłłakowiczówny).
- Wybrane sonaty: Mozarta i L. van Beethovena.
- Symfonie Mozarta (KV 543, KV 550, KV 551) i Beethovena.
|
metody dydaktyczne |
Na zajęcia składają się:
- wykłady z objaśnieniem,
- ćwiczenia,
- sprawdziany.
Wykłady obejmują:
- zagadnienia wstępne związane z pojęciem „forma muzyczna” i terminologią nauki o formach muzycznych,
- charakterystykę historycznego rozwoju danej formy wraz z omówieniem techniki analizy utworów należących do tego typu formy. Wykłady takie zawsze występują przed ćwiczeniami analitycznymi.
Ćwiczenia:
Obejmują analizy wykonywane przez studentów wskazanych przez pedagoga utworów muzycznych. Są formą dominującą prowadzonych zajęć. Tematyka każdego ćwiczenia podana jest z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisywana do zeszytu ćwiczeń, który prowadzony jest przez studenta. Przygotowanie studentów do zajęć jest każdorazowo sprawdzane, a poziom ich przygotowania odnotowywany przez pedagoga w zeszytach ćwiczeń.
Sprawdziany:
Stosowane są na zakończenie omawiania danego typu formy. Obejmują głównie analizy kilku utworów utrzymanych w danym typie formy oraz odpowiedzi na pytania teoretyczne związane z techniką analizy tego typu. Wykaz utworów do analizy i zbiór teoretycznych pytań sprawdzających, które będzie obejmował dany sprawdzian, jest podany studentom do wiadomości co najmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem. W zeszytach ćwiczeń odnotowuje się również oceny ze sprawdzianów. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie zaliczeń z wszystkich ćwiczeń (jedno może być niezaliczone) i z wszystkich sprawdzianów. Aktywność studenta na zajęciach i uzyskane przez niego oceny ze sprawdzianów są podstawą do określenia oceny zaliczającej semestr. Nie stosuje się na zakończenie semestru odrębnego kolokwium zaliczającego, ani egzaminu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/4830/13245 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- sonata i symfonia epoki romantyzmu
- koncert barokowy, klasyczny i epoki romantyzmu
Utwory muzyczne:
- Sonaty solowe fortepianowe (Schubert: Sonata c-moll D 958, Sonata B-dur D 960; Chopin b-moll i h-moll; Liszt: Sonata h-moll); skrzypcowe: Brahms Sonata d-moll op. 108; Franck: Sonata A-dur.
- Koncerty: J.S. Bach: Koncerty brandenburskie (3 i 5); koncerty Mozarta (A-dur fortepianowy KV 488, A-dur skrzypcowy KV 219, d-moll fortepianowy KV 466, c-moll fortepianowy KV 491, A-dur klarnetowy KV 622) – porównanie budowy ekspozycji orkiestry i solisty; koncerty skrzypcowe Beethovena i Brahmsa; koncerty fortepianowe Schumanna (a-moll), Griega (a-moll), Liszta (Es-dur).
- Symfonie: Mendelssohna, Brahmsa, Czajkowskiego.
Piśmiennictwo (wybór):
Wybór referatów wygłoszonych na seminariach poświęconych formie sonatowej, organizowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej. Między innymi: teksty wygłoszone na Sesji Nadzwyczajnej z okazji roku Chopinowskiego (Warszawa 11.12.1999, wydanie drukiem: CEA, Warszawa 2001):
- Lindstedt Iwona, Fryderyk Chopin – Sonata b-moll op. 35. Główne problemy analityczne.
- Poniatowska Irena, Sonaty F. Chopina. Słowo wstępne.
- Tomaszewski Mieczysław, Sonaty Fryderyka Chopina. Przeświadczenia, sądy, znaki zapytania.
Teksty wygłoszone na seminarium Sonata romantyczna w świetle metod hermeneutycznych, semiotycznych i strukturalnych (Warszawa 25-26 marca 2000, druk: CEA, Warszawa 2001):
- Bauman Jolanta, Sonata B-dur Franciszka Schuberta op. posth. D 960 – dominanta jednej idei.
- Komarnicki Krzysztof, Kontekst historyczny Sonaty h-moll Franciszka Liszta.
- Poniatowska Irena, Glossa do badań nad Sonatą h-moll Franciszka Liszta.
- Tuchowski Andrzej, Fryderyk Chopin – II Sonata b-moll op. 35 (1837-1839).
Teksty wygłoszone na seminarium Drogi i rozdroża sonaty XX wieku (Warszawa 24-25.03.2001, druk: CEA, Warszawa 2002).
|
metody dydaktyczne |
Na zajęcia składają się:
- wykłady z objaśnieniem,
- ćwiczenia,
- sprawdziany.
Wykłady obejmują:
- zagadnienia wstępne związane z pojęciem „forma muzyczna” i terminologią nauki o formach muzycznych,
- charakterystykę historycznego rozwoju danej formy wraz z omówieniem techniki analizy utworów należących do tego typu formy. Wykłady takie zawsze występują przed ćwiczeniami analitycznymi.
Ćwiczenia:
Obejmują analizy wykonywane przez studentów wskazanych przez pedagoga utworów muzycznych. Są formą dominującą prowadzonych zajęć. Tematyka każdego ćwiczenia podana jest z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisywana do zeszytu ćwiczeń, który prowadzony jest przez studenta. Przygotowanie studentów do zajęć jest każdorazowo sprawdzane, a poziom ich przygotowania odnotowywany przez pedagoga w zeszytach ćwiczeń.
Sprawdziany:
Stosowane są na zakończenie omawiania danego typu formy. Obejmują głównie analizy kilku utworów utrzymanych w danym typie formy oraz odpowiedzi na pytania teoretyczne związane z techniką analizy tego typu. Wykaz utworów do analizy i zbiór teoretycznych pytań sprawdzających, które będzie obejmował dany sprawdzian, jest podany studentom do wiadomości co najmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem. W zeszytach ćwiczeń odnotowuje się również oceny ze sprawdzianów. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie zaliczeń z wszystkich ćwiczeń (jedno może być niezaliczone) i z wszystkich sprawdzianów. Aktywność studenta na zajęciach i uzyskane przez niego oceny ze sprawdzianów są podstawą do określenia oceny zaliczającej semestr. Nie stosuje się na zakończenie semestru odrębnego kolokwium zaliczającego, ani egzaminu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/4830/13260 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- sonata i symfonia nowsza
- koncert nowszy
- poemat symfoniczny
Utwory muzyczne:
- Sonaty nowsze: Szymanowski, Prokofiew, Boulez.
- Koncert nowszy (skrzypcowe: Szymanowskiego – 1 i Panufnika; fortepianowe: Lutosławskiego i Szymańskiego).
- Symfonie Mahlera, Szostakowicza.
- Polska symfonia po II wojnie światowej.
- Poematy symfoniczne R. Straussa i M. Karłowicza.
Piśmiennictwo (wybór):
- Lindstedt Iwona, Drogi i rozdroża sonaty w XX wieku – wprowadzenie.
- Gąsiorowska Małgorzata, Sergiusz Prokofiew – VII Sonata fortepianowa B-dur op. 83.
- Kienik Tomasz M., III Sonata fortepianowa Karola Szymanowskiego. Deformacja układu klasycznego – czy nowe spojrzenie na istotę cyklu sonatowego.
- Kennedy Michael, Strauss Tone Poems, British Broadcasting Corporation 1984.
- Nowak Anna, Polski koncert fortepianowy 1945-1995, w: Muzyka polska 1945-1995, Kraków 1996.
- Podhajski Marek, Relacja przeciwstawności pomiędzy tematami form sonatowych w sonatach fortepianowych Karola Szymanowskiego, w: Muzyka fortepianowa IV, (Prace Specjalne 25), Gdańsk 1981.
- Polony Leszek, Poetyka muzyczna Mieczysława Karłowicza, Kraków 1986.
- Szwajgier: Krzysztof, Pierre Boulez – III Sonata na fortepian. Studium formy otwartej.
- Tomaszewski Mieczysław, Sonorystyczna ekspresywność i alegoryczny symbolizm: symfonia polska 1944-1994, w: Muzyka polska 1945-1995, Kraków 1996.
|
metody dydaktyczne |
Na zajęcia składają się:
- wykłady z objaśnieniem,
- ćwiczenia,
- sprawdziany.
Wykłady obejmują:
- zagadnienia wstępne związane z pojęciem „forma muzyczna” i terminologią nauki o formach muzycznych,
- charakterystykę historycznego rozwoju danej formy wraz z omówieniem techniki analizy utworów należących do tego typu formy. Wykłady takie zawsze występują przed ćwiczeniami analitycznymi.
Ćwiczenia:
Obejmują analizy wykonywane przez studentów wskazanych przez pedagoga utworów muzycznych. Są formą dominującą prowadzonych zajęć. Tematyka każdego ćwiczenia podana jest z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisywana do zeszytu ćwiczeń, który prowadzony jest przez studenta. Przygotowanie studentów do zajęć jest każdorazowo sprawdzane, a poziom ich przygotowania odnotowywany przez pedagoga w zeszytach ćwiczeń.
Sprawdziany:
Stosowane są na zakończenie omawiania danego typu formy. Obejmują głównie analizy kilku utworów utrzymanych w danym typie formy oraz odpowiedzi na pytania teoretyczne związane z techniką analizy tego typu. Wykaz utworów do analizy i zbiór teoretycznych pytań sprawdzających, które będzie obejmował dany sprawdzian, jest podany studentom do wiadomości co najmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem. W zeszytach ćwiczeń odnotowuje się również oceny ze sprawdzianów. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie zaliczeń z wszystkich ćwiczeń (jedno może być niezaliczone) i z wszystkich sprawdzianów. Aktywność studenta na zajęciach i uzyskane przez niego oceny ze sprawdzianów są podstawą do określenia oceny zaliczającej semestr. Nie stosuje się na zakończenie semestru odrębnego kolokwium zaliczającego, ani egzaminu. |