Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Psychologia I i II etapu edukacyjnego
symbol | jezyk |
1/4829 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Zajęcia dadzą możliwość zdobycia wiedzy na temat psychologii
rozwojowej, wychowawczej oraz zaburzeń rozwoju dziecka ze szczególnym
uwzględnieniem okresu rozwojowego przypadającego na I i II etap edukacyjny.
Ponadto wykłady poszerzone będą o praktyczne wskazówki radzenia sobie w
sytuacjach trudnych w przyszłej pracy pedagogicznej. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- ukończenie przedmiotu psychologia ogólna
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- |
bibliografia podstawowa |
- Birch Ann, Malim Tony, Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa 1999.
- Brophy Jere, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2000.
- Ilg Frances L., Bates-Ames Louis, Baker Sidney M., Rozwój psychiczny dziecka, Gdańsk 1994.
- Turner Jeffrey S., Helms Donald B., Rozwój człowieka, Warszawa 1999.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Faber Adele, Mazlish Elaine, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Poznań 1998.
- Weyhreter Helmut, Trudności z koncentracją uwagi, Warszawa 2004.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student definiuje, czym jest psychologia jako nauka (K_W02) - zna historię psychologii jako nauki (K_W02) - posiada wiedzę na temat podstawowych psychologicznych koncepcji człowieka (K_W02) - charakteryzuje podstawowe metody badawcze w psychologii (K_W02) - rozumie prawidłowości oraz zakłócenia w zakresie komunikowania interpersonalnego i społecznego (K_W16) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- zyskuje większą świadomość siebie i swoich potrzeb (K_U02) - porównuje poszczególne koncepcje psychologiczne człowieka pod kątem największej przydatności w przyszłej pracy zawodowej (K_U08) - posługuje się fachową terminologią z zakresu psychologii (K_U12) - analizuje i wyciąga wnioski na temat motywów postępowania człowieka (K_U13) - interpretuje zachowania człowieka w kontekście uwarunkowań bio-psycho-społecznych (K_U15) - wykazuje umiejętność lepszego radzenia sobie ze stresem i z własnymi ograniczeniami (K_U15) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- nawiązuje współpracę w grupie (K_K04) - posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmieniających się okoliczności w środowisku (K_K05) - jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych (K_K06) - w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07) - rozwija własne umiejętności interpersonalne, porozumiewając się z innymi w sposób jasny i bezpośredni, z szacunkiem wobec odmiennych poglądów innych (K_K09) - charakteryzuje się postawami prospołecznymi, szacunkiem dla innych i poczuciem odpowiedzialności (K_K11) |
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | mgr Eliza Ludkiewicz, | 1/4829/13186 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka. Terminologia, podstawowe pojęcia.
- Stadia rozwoju człowieka.
- Okres sensoryczno-motoryczny.
- Wiek poniemowlęcy.
- Wiek przedszkolny.
- Dziecko w I etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny.
- Dziecko w II etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny.
- Zaburzenia rozwoju dziecka I i II etapu edukacyjnego.
- Możliwości wspierania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
|
metody dydaktyczne |
- wykład z prezentacją multimedialną
- dyskusja
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na zajęciach
- egzamin ustny
|