symbol | jezyk |
1/4828 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Cele kształcenia:
Przygotowanie do pracy pedagogicznej w zakresie prowadzenia przedmiotu zasady muzyki w szkolnictwie muzycznym, a w szczególności:
- zapoznanie, analiza i ocena aktualnej podstawy programowej dla przedmiotu zasady muzyki w średnim szkolnictwie muzycznym,
- opracowanie podziału i kolejności realizacji treści programowych przedmiotu zasady muzyki z uwzględnieniem specyfiki organizacji roku szkolnego w szkołach muzycznych II stopnia,
- przygotowanie do właściwego korzystania z literatury metodycznej i materiałów pomocniczych,
- umiejętność tworzenia szczegółowych scenariuszy lekcji, wykorzystujących różnorodne formy, metody kształcenia i środki dydaktyczne,
- nabycie umiejętności kontroli i oceny pracy ucznia, z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu,
- nabycie umiejętności prowadzenia lekcji szkolnej z przedmiotu zasady muzyki.
Zajęcia zbiorowe.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- kompetencje muzyczne związane z treściami programowymi przedmiotu zasady muzyki
- znajomość podstawowych wiadomości z zakresu pedagogiki i psychologii
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- hospitacje lekcji zasad muzyki w średnim szkolnictwie muzycznym
|
bibliografia podstawowa |
- Gozdek Leszek, Recenzja po latach. F. Wesołowski – Zasady muzyki, w: „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2004, nr 5.
- Okoń Wincenty, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.
- Rozporządzenie Ministra Kultury z dn. 9.12.2010; Dziennik Ustaw z 2011 r. Nr 15 — 1148 — Poz. 70 w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (w części dotyczącej przedmiotu zasady muzyki).
Podręczniki i materiały do nauczania zasad muzyki dostępne na krajowym rynku wydawniczym (wybór). Główne pozycje:
- Lasocki Józef K., Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce, Kraków 2004.
- Malko Dorota, Zasady muzyki i kształcenie słuchu, Warszawa 1992.
- Ostrowski Aron L., Nauczanie zasad muzyki i kształcenia słuchu. Szkice metodyczne, Kraków 1965.
- Wesołowski Franciszek, Zasady muzyki, Kraków 2004.
- Wesołowski Franciszek, Materiały do nauki o skalach muzycznych, Kraków 1997.
- Wójcik Danuta, Nauka o muzyce, Kraków 2006.
- Zganiacz-Mazur Liliana, ABC teorii muzyki, Warszawa 2002.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Brudnik Edyta, Moszyńska Anna, Owczarska Beata, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.
- Brudnik Edyta, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących 2, Kielce 2002.
- Okoń Wincenty, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
- Półturzycki Józef, Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń 1997.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada wiedzę z zakresu szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej w zakresie edukacji muzycznej, dającą kwalifikacje do nauczania przedmiotu "zasady muzyki" w szkolnictwie muzycznym II stopnia (K_W16) - zna i krytycznie omawia podstawę programową, autorskie programy nauczania oraz podręczniki i materiały dydaktyczne do nauczania zasad muzyki, dostępne na krajowym rynku wydawniczym (K_W16) - zna zasady opracowania podziału i kolejności realizacji treści programowych przedmiotu "zasady muzyki" z uwzględnieniem specyfiki organizacji roku szkolnego w szkołach muzycznych II stopnia (K_W16) - charakteryzuje zasady przygotowywania narzędzi dydaktycznych, kontrolujących kompetencje ucznia w określonym obszarze treści kształcenia (K_W16) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- umie tworzyć szczegółowe scenariusze lekcji, wykorzystujące różnorodne formy, metody kształcenia i środki dydaktyczne (K_U17) - posiada umiejętności odpowiadające treściom programowym przedmiotu "zasady muzyki" (K_U17) - umie przeprowadzić lekcję z przedmiotu "zasady muzyki" (K_U17) - umie korzystać z literatury metodycznej i materiałów pomocniczych (K_U17) - ustala kryteria kontroli i oceny pracy ucznia, z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu (K_U17) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) - dąży do jak najpełniejszego zdobywania doświadczeń metodycznych i merytorycznych niezbędnych w pracy nauczyciela przedmiotu "zasady muzyki" w szkolnictwie muzycznym (K_K01) - jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów (K_K06) - w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07) - jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy zawodowej (K_K09) |