Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kompozycja muzyki teatralnej i filmowej

symboljezyk
1/4825polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot ma na celu jak najwszechstronniejsze przygotowanie studenta do samodzielnego wykonywania zawodu kompozytora muzyki teatralnej i filmowej, a także teoretyczne i praktyczne wprowadzenie go w inne, pokrewne formy twórczości, takie jak:widowisko plenerowe, słuchowisko radiowe, reklama telewizyjna i  radiowa, muzyka do gier komputerowych.

Zakres problematyki dotyczący przedmiotu zajęć oscyluje wokół następujących zagadnień:

  • swobodne operowanie w kompozycji , w zależności od potrzeb, różnorodnymi środkami stylistycznymi (m.in. style historyczne, muzyka współczesna, jazzowa, rozrywkowa, etniczna, taneczna) i aparatami wykonawczymi (muzyka solowa, kameralna, orkiestrowa, wokalno-instrumentalna,  elektroakustyczna, instrumentarium wirtualne),
  • właściwy dobór relacji między obrazem (i/lub słowem) a muzyką,
  • synchronizacja muzyki z obrazem,
  • rygorystyczność ram czasowych kompozycji filmowej,
  • praca kompozytora w rozumieniu producenta muzycznego-zapoznanie studenta z edytorami audio i MIDI, i najczęściej wykorzystywanym w muzyce filmowej instrumentarium wirtualnym,
  • pogłębianie wiedzy dotyczącej filmu oraz teatru (specyfika pracy na planie filmowym i w teatrze; historia filmu; najwybitniejsi reżyserzy, kompozytorzy, operatorzy, aktorzy; wybitne dzieła filmowe i teatralne; interpretacja znaczeń poszczególnych scen i ogólnego przesłania wybranego dzieła teatralnego i filmowego).

Dla uzyskania wysokiej jakości rezultatów pracy ze studentem przewidziane są różnorodne formy zajęć, mające na celu doskonalenie jego warsztatu kompozytorskiego i zapewniające rozwój jego twórczej indywidualności, kreatywności, wrażliwości , poczucia estetyki oraz poziomu erudycji; m.in.:

  • analiza i ocena samodzielnych prac studenckich prezentowanych w formie: partytury, dźwiękowej  symulacji komputerowej i pliku video,
  • analiza słuchowa połączona z oglądem partytury wybranych kompozycji związanych z tematyką zajęć,
  • analiza wybranych scen filmowych i teatralnych pod kątem specyfiki użytej w nich muzyki, a także  od strony współdziałania obrazu /słowa i muzyki,
  • zapoznanie studenta z literaturą dotyczącą przedmiotu (artykuły i książki rzeczoznawców, wywiady z najwybitniejszymi kompozytorami ) połączone z dyskusją,
  • prezentacje samodzielnych analiz dokonanych przez studenta, dotyczących różnych aspektów wybranego dzieła teatralnego i filmowego (muzyka, reżyseria, scenariusz, kostiumy, scenografia, gra aktorska itp.).

Zawarte poniżej treści programowe, przyporządkowane do kolejnych semestrów, posiadają charakter bardzo ogólny, aczkolwiek wskazują  na pewien zakres ukierunkowania  działań pedagogicznych. Program nauczania powinien być dostosowany do indywidualnych możliwości i zainteresowań studentów.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • gra na fortepianie co najmniej w stopniu podstawowym
  • ogólna orientacja w literaturze muzycznej oraz w sztuce filmowej i teatralnej
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych (koncerty, festiwale)
  • obecność na pokazach filmowych i spektaklach teatralnych
bibliografia podstawowa
  1. Cieszę się darem życia. Rozmowy z Wojciechem Kilarem, Kraków 2007.
  2. Haltof Marek, Kino polskie, Gdańsk 2004.
  3. Malatyńska-Stankiewicz Agnieszka, Palatyńska Maria, Scherzo dla Wojciecha Kilara, Kraków 2002.
  4. Sowińska Iwona, Polska muzyka filmowa w latach 1945-1968, Katowice 2006.
  5. Yewdall Dawid L., Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, Warszawa 2011.
bibliografia uzupełniająca
  1. Słownik filmu, Kraków 2010.
  2. Wojnicka Joanna, Katafiasz Olga, Słownik wiedzy o filmie, Bielsko-Biała 2005.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada ogólną znajomość literatury muzycznej związanej z przedmiotem zajęć (K_W01)
- definiuje i charakteryzuje terminy dotyczące warsztatu kompozytorskiego (K_W03, K_W04)
- wymienia i opisuje style muzyczne oraz związane z nimi techniki kompozytorskie (K_W08)
- charakteryzuje zjawiska występujące we współczesnej muzyce filmowej i teatralnej (K_W09, K_W14)
- wymienia, definiuje i opisuje środki technologiczne wykorzystywane przez kompozytorów pracujących dla potrzeb filmu i teatru m.in. instrumentarium wirtualne, MIDI, edytory audio, edytory nutowe, studio nagrań (K_W10, K_W12)

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi samodzielnie zrealizować własne koncepcje artystyczne na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (K_U01, K_U02)
- analizuje i ocenia relacje zachodzące między środkami kompozytorskimi a innymi elementami wybranego dzieła filmowego lub teatralnego (K_U03)
- posiada umiejętność komponowania dla potrzeb filmu i teatru utworów w różnorodnej stylistyce i przeznaczonych na różnorodne obsady wykonawcze (K_U11)
- wypowiada się na temat koncepcji i interpretacji wybranego dzieła teatralnego lub filmowego (K_U13)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- dąży do permanentnego doskonalenia własnych umiejętności oraz do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy (K_K01, K_K12)
- pracuje sam oraz w zespole w ramach realizacji projektów, wykazując profesjonalizm, odpowiedzialność, wrażliwość i krytycyzm (K_W03, K_K04, K_K08, K_K10, K_K11)
- posiada zdolność do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, postawy twórczej i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów (K_K06)
- wykazuje się ciekawością i otwartością na różnorodne zjawiska występujące w dzisiejszym świecie, potrafiąc jednocześnie wyrazić indywidualną postawę wobec nich we własnej twórczości (K_K09)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Marek Czerniewicz, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4825/13165
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:

  • zdefiniowanie przedmiotu zajęć,
  • omówienie specyfiki pracy kompozytora muzyki teatralnej i filmowej,
  • przedstawienie ogólnej linii rozwoju filmu i muzyki filmowej (m.in. główne etapy, kluczowe fakty, reżyserzy, kompozytorzy),
  • funkcje muzyki filmowej,
  • rodzaje i gatunki filmowe.

Zadania:

  1. Skomponowanie cyklu utworów inspirowanych konkretnymi dziełami wybranymi z dziedziny sztuk plastycznych (malarstwo, rzeźba, grafika, grafika komputerowa, fotografia np. pokaz slajdów).
  2. Do jednej ze scen danego filmu podkładać utwory pochodzące z różnych epok, przeznaczone na różnorodne aparaty wykonawcze i odznaczające się odmiennym typem emocjonalności - dyskusja na temat relacji między obrazem a muzyką.

Prezentowane treści programowe mają na celu wprowadzenie studenta w dziedzinę kinematografii i teatru, stałe pogłębienie jego kompozytorskich umiejętności oraz rozwijanie artystycznej wrażliwości na obraz i słowo.

Materiały do analizy - partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu nutowego, nagrania bądź symulacji lub/i pliku video),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki, związku/relacji ze słowem/obrazem),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł  związanych z przedmiotem zajęć (np. muzyka, film, spektakl teatralny),
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych i artystycznych studenta; zapoznanie studenta z nowościami na gruncie filmu i teatru.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.003.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4825/13191
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:

  • specyfika muzyki w wybranym gatunku filmów fabularnych (np. w horror, kryminał, komedia, film wojenny),
  • ogląd partytur i analiza słuchowa utworów oraz innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć (film, wybrane sceny, artykuły, wywiady z twórcami),
  • pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy),

Zadanie kompozytorskie:

  1. Skomponowanie muzyki pod napisy początkowe danego filmu oraz do  jego jednej wybranej sceny.

Prezentowane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem. Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu pracy studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości.

Materiały do analizy - partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu nutowego, nagrania bądź symulacji lub/i pliku video),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki, związku/relacji ze słowem/obrazem),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł  związanych z przedmiotem zajęć (np. muzyka, film, spektakl teatralny),
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych i artystycznych studenta; zapoznanie studenta z nowościami na gruncie filmu i teatru.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Marek Czerniewicz, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4825/13217
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:

  • piosenka/pieśń w filmie i spektaklu teatralnym,
  • utwory komponowane w określonym stylu historycznym (np. w stylistyce barokowej) na potrzeby kinematografii i teatru,
  • ogląd partytur i analiza słuchowa utworów oraz   innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć (film, wybrane sceny, artykuły, wywiady z twórcami),
  • pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy).

Zadania kompozytorskie:

1. Skomponowanie pieśni/piosenki do wybranego z literatury (dramat, powieść, opowiadanie)  odpowiedniego fragmentu tekstu.

2. Skomponowanie utworu w wybranym stylu historycznym (np. barokowym, klasycznym) mieszczącym się dokładnie w ustalonych wcześniej ramach czasowych (np.2’ 20”).

 

Prezentowane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości.

Materiały do analizy - partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu nutowego, nagrania bądź symulacji lub/i pliku video),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki, związku/relacji ze słowem/obrazem),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł  związanych z przedmiotem zajęć (np. muzyka, film, spektakl teatralny),
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych i artystycznych studenta; zapoznanie studenta z nowościami na gruncie filmu i teatru.  
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.003.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4825/13244
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:

  • muzyka taneczna i motyw tańca w filmie i spektaklu teatralnym,
  • Poruszając to zagadnienie można skupić się na wybranym tańcu (np. walcu) i prześledzić jego obecność  w wybranych dziełach filmowych,
  • ogląd partytur i analiza słuchowa utworów oraz  innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć (film, wybrane sceny, artykuły, wywiady z twórcami),
  • pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy),

Zadanie kompozytorskie:

  1. Skomponować walca (lub inny utwór o charakterze tanecznym) przeznaczonego na fortepian, a następnie zinstrumentować go na większy aparat wykonawczy (w zależności od umiejętności studenta może być to orkiestra smyczkowa, dęta lub symfoniczna).

Prezentowane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości.

Materiały do analizy - partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu nutowego, nagrania bądź symulacji lub/i pliku video),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki, związku/relacji ze słowem/obrazem),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł  związanych z przedmiotem zajęć (np. muzyka, film, spektakl teatralny),
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych i artystycznych studenta; zapoznanie studenta z nowościami na gruncie filmu i teatru.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Marek Czerniewicz, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4825/13258
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:

  • relacje między słowem mówionym (recytowanym) a muzyką,
  • słuchowiska radiowe,
  • wiersze opatrzone muzyką,
  • radiowe spoty reklamowe,
  • ogląd partytur i analiza słuchowa utworów oraz  innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć,
  • poszerzanie wiadomości z obszaru instrumentarium wirtualnego i edytorów audio-midi,
  • pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii, teatru, poezji, świata mediów.

Zadanie kompozytorskie:

  1. Skomponować muzykę do trzech radiowych spotów reklamowych.
  2. Stworzyć utwór słowno-muzyczny będący połączeniem zarejestrowanego w formie audio, recytowanego  wiersza z własną, skomponowaną  specjalnie do niego muzyką.

Prezentowane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości.

Materiały do analizy - partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu nutowego, nagrania bądź symulacji lub/i pliku video),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki, związku/relacji ze słowem/obrazem),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł  związanych z przedmiotem zajęć (np. muzyka, film, spektakl teatralny),
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych i artystycznych studenta; zapoznanie studenta z nowościami na gruncie filmu i teatru.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.003.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4825/13272
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:

  • sposoby wykorzystywania techniki wariacyjnej w muzyce filmowej i teatralnej,
  • ogląd partytur oraz analiza słuchowa utworów, a także  innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć (film, wybrane sceny, artykuły, wywiady z twórcami),
  • pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy),

Zadanie:

  1. Skomponować cykl krótkich wariacji, których podstawą będzie główny muzyczny temat filmu ,które utrzymane będą w ściśle ustalonym czasie i w odmiennych  konwencjach stylistycznych według ustalonych wcześniej założeń np. barokowa fuga organowa-fortepianowy nokturn romantyczny-fanfara na instrumenty dęte-muzyka góralska-utwór rockowy-ballada jazzowa.

Wprowadzane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości.

Materiały do analizy - partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu nutowego, nagrania bądź symulacji lub/i pliku video),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki, związku/relacji ze słowem/obrazem),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł  związanych z przedmiotem zajęć (np. muzyka, film, spektakl teatralny),
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych i artystycznych studenta; zapoznanie studenta z nowościami na gruncie filmu i teatru.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.

wykonanie: www.ansta.pl