Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kompozycja

symboljezyk
1/4824polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania kompozycji jest przygotowanie studenta do podjęcia samodzielnej działalności kompozytorskiej, tj. wykształcenie u niego umiejętności swobodnego posługiwania się różnymi technikami kompozytorskimi i tworzenie własnych kompozycji na podstawie nabytych umiejętności. Cel ten realizuje się także poprzez analizę wybranych dzieł współczesnej literatury światowej, co umożliwia ponadto doskonalenie orientacji studenta we współczesnych stylach, estetykach i trendach sztuki kompozytorskiej. Efektem nauki kompozycji jest wykształcenie przez studenta w trakcie pracy z pedagogiem indywidualnego języka twórczego i podjęcie przez niego samodzielnej twórczości muzycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • gra na fortepianie co najmniej w stopniu podstawowym
  • ogólna orientacja we współczesnej literaturze muzycznej
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych (koncerty, festiwale)
  • prezentacja własnej twórczości na koncertach kompozytorskich
  • udział w konkursach kompozytorskich
  • rejestracja własnych utworów w formie audio/video
bibliografia podstawowa
  1. Schaeffer Bogusław, Wstęp do kompozycji, Kraków 1969.
  2. Cox Christoph, Warner Daniel (redakcja), Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Gdańsk 2010.
  3. Honegger Arthur, Jestem kompozytorem, Kraków 1985.
  4. Nyman Michael, Muzyka eksperymentalna. Cage i po Cage'u, Gdańsk 2012.
bibliografia uzupełniająca
  1. Michalski Grzegorz, Lutosławski w pamięci. 20 rozmów o kompozytorze, Gdańsk 2007.
  2. Szwab Natalia, Wokół muzyki i postawy estetycznej Pawła Szymańskiego, Kraków 2014.
  3. Knapik Eugeniusz w rozmowie z Natalią Szwab, Katowice 2004.
  4. Skowron Zbigniew, Nowa muzyka amerykańska, Kraków 1995.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji (partytury, książki, nagrania, materiały nutowe, Internet), ich analizowanie i interpretowanie we właściwy sposób (K_W05)
- posiada wiedzę dotyczącą muzyki współczesnej (K_W09)
- posiada orientację w zakresie problematyki związanej z technologiami stosowanymi w muzyce oraz w zakresie rozwoju technologicznego związanego ze swoją specjalnością (K_W10)
- posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o harmonii, instrumentacji, współczesnych technikach kompozytorskich i zdolność analizowania pod tym kątem wybranych dzieł wybitnych twórców XX wieku (K_W13)

efekty kształcenia - umiejętności

- dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych kompozycji i koncepcji artystycznych (K_U01, K_U11)
- jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze wypowiedzi artystycznej (kompozycji) (K_U02)
- wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy rodzajem stosowanej w danym dziele ekspresji artystycznej a niesionym przez niego komunikatem (K_U03)
- posiada umiejętność posługiwania się zapisem muzyki XX i XXI wieku i ma świadomość ewolucji notacji muzycznej (K_U05)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji (K_K03)
- posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań artystycznych i organizacyjnych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi (K_K04)
- posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy twórczej (K_K05)
- posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury (K_K08)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.004.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4824/13164
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach licencjackich rozłożona jest na 6 semestrów. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę kameralną lub dwie kompozycje kameralne o rozszerzonej obsadzie),
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W trakcie każdego semestru student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji wykorzystując różne formy i gatunki muzyczne, techniki kompozytorskie, aparaty wykonawcze.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych jak i wokalnych),
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych),
  • chóralnych,
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych),
  • elektronicznych, live electronic etc.

Materiały do analizy:

  • partytury i nagrania najwybitniejszych klasyków muzyki XX wieku oraz wybitnych kompozytorów współczesnych (m. in. W. Lutosławski, K. Penderecki, H. M. Górecki, W. Kilar, O. Messiaen, J. Cage, L. Berio, L. Nono, K. Stockhausen, G. Ligeti, F. Burt, G. Scelsi, A. Sznitke, A. Pärt,
  • wybrane pozycje prezentowane na aktualnie realizowanych festiwalach muzyki współczesnej: "Warszawska Jesień", "Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich", "Musica Polonica Nova", "Śląskie Dni Muzyki Współczesnej", Festiwal "Laboratorium", "Poznańska Wiosna Muzyczna" i in.
metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku,
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.004.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4824/13190
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach licencjackich rozłożona jest na 6 semestrów. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę kameralną lub dwie kompozycje kameralne o rozszerzonej obsadzie),
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W trakcie każdego semestru student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji wykorzystując różne formy i gatunki muzyczne, techniki kompozytorskie, aparaty wykonawcze.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych jak i wokalnych),
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych),
  • chóralnych,
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych),
  • elektronicznych, live electronic etc.

Materiały do analizy:

  • partytury i nagrania najwybitniejszych klasyków muzyki XX wieku oraz wybitnych kompozytorów współczesnych (m. in. W. Lutosławski, K. Penderecki, H. M. Górecki, W. Kilar, O. Messiaen, J. Cage, L. Berio, L. Nono, K. Stockhausen, G. Ligeti, F. Burt, G. Scelsi, A. Sznitke, A. Pärt,
  • wybrane pozycje prezentowane na aktualnie realizowanych festiwalach muzyki współczesnej: "Warszawska Jesień", "Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich", "Musica Polonica Nova", "Śląskie Dni Muzyki Współczesnej", Festiwal "Laboratorium", "Poznańska Wiosna Muzyczna" i in.
metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku,
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.004.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4824/13216
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach licencjackich rozłożona jest na 6 semestrów. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę kameralną lub dwie kompozycje kameralne o rozszerzonej obsadzie),
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W trakcie każdego semestru student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji wykorzystując różne formy i gatunki muzyczne, techniki kompozytorskie, aparaty wykonawcze.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych jak i wokalnych),
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych),
  • chóralnych,
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych),
  • elektronicznych, live electronic etc.
metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku,
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.004.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4824/13243
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach licencjackich rozłożona jest na 6 semestrów. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę kameralną lub dwie kompozycje kameralne o rozszerzonej obsadzie),
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W trakcie każdego semestru student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji wykorzystując różne formy i gatunki muzyczne, techniki kompozytorskie, aparaty wykonawcze.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych jak i wokalnych),
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych),
  • chóralnych,
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych),
  • elektronicznych, live electronic etc.
metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku,
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.004.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4824/13257
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach licencjackich rozłożona jest na 6 semestrów. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę kameralną lub dwie kompozycje kameralne o rozszerzonej obsadzie),
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W trakcie każdego semestru student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji wykorzystując różne formy i gatunki muzyczne, techniki kompozytorskie, aparaty wykonawcze.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych jak i wokalnych),
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych),
  • chóralnych,
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych),
  • elektronicznych, live electronic etc.
metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku,
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.008.0ćwiczeniaegzamin dyplomowydr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4824/13271
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach licencjackich rozłożona jest na 6 semestrów. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę kameralną lub dwie kompozycje kameralne o rozszerzonej obsadzie),
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W trakcie każdego semestru student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji wykorzystując różne formy i gatunki muzyczne, techniki kompozytorskie, aparaty wykonawcze.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych jak i wokalnych),
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych),
  • chóralnych,
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych),
  • elektronicznych, live electronic etc.
metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku,
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

W ramach egzaminu dyplomowego student przedstawia duży utwór symfoniczny lub wokalno-instrumentalny wraz z analizą tego utworu przedstawioną w formie pracy pisemnej (dyplomowej). Pożądane, lecz nieobowiązkowe jest dostarczenie nagrania utworu dyplomowego. Ponadto dyplomant jest zobowiązany do przygotowania publicznego koncertu autorskiego, na którym wykonana zostanie kompozycja przedstawiona do dyplomu lub kilka dawniejszych utworów napisanych w czasie studiów.

wykonanie: www.ansta.pl