symbol | jezyk |
---|---|
1/4823 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem kursu jest wypracowanie metod symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury. Umiejętność ta jest konieczna do profesjonalnego podejścia do partytury zarówno w przypadku dyrygentów, jak i kompozytorów i teoretyków. Symultaniczne tworzenie wyciągu fortepianowego daje możliwość subiektywnego odczytania partytury utworu bez uciekania się do pomocy w postaci nagrań, które zawsze narzucają interpretację. Umiejętność czytania partytury jest również pierwszym krokiem do wyćwiczenia wyobraźni muzycznej, co prowadzi do umiejętności słyszenia muzyki wprost z partytury. Czas trwania przedmiotu: 4 semestry. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Znajomość:
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
| |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Inne podręczniki do instrumentoznawstwa, np:
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada ogólną znajomość literatury muzycznej (K_W01) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów (K_U04) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 7.50 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Szymon Morus, | 1/4823/13163 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Partytury utworów począwszy od Johanna Sebastiana Bacha na partyturach XXI wieku skończywszy. Zapoznanie studenta z partyturą orkiestrową. Rozczytanie ćwiczeń w starych kluczach. Pokazanie zasad transpozycji instrumentów dętych. Po zakończeniu pierwszego semestru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziomie podstawowym. Umie realizować transpozycje B i D. Zdobywa umiejętność czytania czterogłosu zapisanego we wszystkich rodzajach kluczy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 7.50 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Szymon Morus, | 1/4823/13188 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Partytury utworów począwszy od Johanna Sebastiana Bacha na partyturach XXI wieku skończywszy. Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury. Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja transpozycji Es i A. Po zakończeniu drugiego semestru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziomie podstawowym. Umie realizować transpozycje Es i A. Zdobywa umiejętność czytania czterogłosu zapisanego we wszystkich rodzajach kluczy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 7.50 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Szymon Morus, | 1/4823/13214 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Partytury utworów począwszy od Johanna Sebastiana Bacha na partyturach XXI wieku skończywszy. Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury. Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja transpozycji F i G. Po zakończeniu trzeciego semestru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziomie średnim. Umie realizować transpozycje F i G. Zdobywa umiejętność czytania pięciogłosu zapisanego we wszystkich rodzajach kluczy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 7.50 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Szymon Morus, | 1/4823/13240 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Partytury utworów począwszy od Johanna Sebastiana Bacha na partyturach XXI wieku skończywszy. Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury. Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja pozostałych transpozycji. Po zakończeniu czwartego semestru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziomie średnim. Umie realizować wszelkie transpozycje. Zdobywa umiejętność czytania ośmiogłosu zapisanego we wszystkich rodzajach kluczy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|