Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Język rosyjski

symboljezyk
1/4813polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  1. Opanowanie podstawowych zasad pisowni rosyjskiej.
  2. Opanowanie umiejętności czytania w języku rosyjskim.
  3. Transpozycja tekstu drukowanego na tekst pisany.
  4. Opanowanie umiejętności pisania cyrylicą.
  5. Opanowanie podstaw języka rosyjskiego w stopniu umożliwiającym posługiwanie się nim w sytuacjach codziennych oraz korzystanie z tekstów fachowych przy pomocy słowników.
  6. Nabycie umiejętności pozwalających na zrozumienie tekstu pisanego z dziedziny muzyki, sztuki oraz kultury.
  7. Student studiów licencjackich na egzaminie powinien wykazać stopień znajomości języka na poziomie B2 zgodnie z Europejskim systemem opisu kształcenia językowego Rady Europy.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • kurs przeznaczony jest dla studentów początkujących, nie ma wymagań wstępnych
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • wybrane strony internetowe w języku rosyjskim (Uczelnie muzyczne w Rosji, afisze, sale koncertowe)
  • teksty utworów muzycznych w języku rosyjskim
  • fragmenty koncertów oraz lekcji otwartych w języku rosyjskim (nagrania, Internet)
bibliografia podstawowa
  1. Alfabet rosyjski drukowany i pisany.
  2. Duży słownik polsko- rosyjski, rosyjsko -polski, Warszawa 2004.
  3. Pado Anna, Start ru, cz. 1-2, Warszawa 2010.
  4. Wiatr-Kmieciak Małgorzata, Wujec Sławomira, Wot i my, cz. 1-3, Warszawa 2008-2009.
bibliografia uzupełniająca
  1. Chuchmacz Dorota, Ossowska Helena, Wot grammatika!, Warszawa 2010.
  2. Esmantowa Tatiana, Russkij jazyk: 5 elementow, Sankt-Petersburg 2009
  3. Iwan Krystyna, Kaźmierczak Danuta, Zbiór dyktand w języku rosyjskim, Warszawa 1983.
  4. Krótka gramatyka. Język rosyjski, Warszawa 2001.
  5. Teksty adaptowane i opracowane przez lektora do ćwiczeń w mówieniu i pisaniu.
efekty kształcenia - wiedza

- student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do informacji dotyczących specjalności kompozycji w języku obcym (książki, nagrania, internet) i ich analizowanie (K_W05)
- posiada ogólną wiedzę z zakresu kulturoznawstwa i obyczajowości danego kręgu językowego (K_W05)
- zna terminologię związaną z własną specjalizacją zawodową (K_W05)
- student rozpoznaje wzajemne relacje zachodzące między teoretycznymi i praktycznymi aspektami nauki języka obcego (K_W13)

efekty kształcenia - umiejętności

- student jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami i porozumiewania się przy tym językiem obcym (K_U06)
- student posiada umiejętność współpracy z solistą i porozumiewania się z nim w języku obcym (K_U06)
- student ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U14)
- wykazuje umiejętność samodzielnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych (K_U14)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
- student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje (K_K02)
- posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej (K_K04)
- w świadomy sposób kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07)
- jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy artystycznej (K_K09)
- student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki (K_K12)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Tatiana Kopac, 1/4813/13153
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Semestr I poświęcony jest na poznanie alfabetu rosyjskiego pisanego i drukowanego, naukę pisania i czytania cyrylicą, wypracowanie techniki uczenia się języka obcego , rozwoju pamięci i sztuki mówienia, z wykorzystaniem nagrań. Poznawane są zasady wymowy i intonacji , wprowadzone jest podstawowe słownictwo oraz odmiana czasownika w czasie teraźniejszym , przeszłym i przyszłym, podstawowe zasady ortografii rosyjskiej.

metody dydaktyczne
  • zajęcia są ćwiczeniami prowadzonymi metodą komunikatywną, nastawioną na mówienie
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Oceniane są:

  • aktywność na zajęciach,
  • obecność,
  • wykonanie prac domowych,
  • zaliczenie sprawdzianów w trakcie semestru.

    Wypadkowa ocen z tych elementów daje ocenę na zaliczenie.

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    230.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Tatiana Kopac, 1/4813/13176
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Semestr II pod względem leksyki przewiduje tematy związane z przebiegiem dnia, zajęciami i obowiązkami, mieszkaniem, urlopem. Wprowadzona jest odmiana rzeczowników , zaimków i przymiotników przez przypadki.

    metody dydaktyczne
    • ćwiczenia prowadzone metodą komunikatywną
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Oceniane są następujące elementy:

    • obecność na zajęciach,
    • aktywność na zajęciach,
    • zaliczenie na ocenę podstawową 2 sprawdzianów.

      Wypadkowa ocen z tych elementów daje ocenę na zaliczenie.

      semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
      330.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Tatiana Kopac, 1/4813/13201
      treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

      Semestr III w zakresie leksyki koncentruje się na zdrowiu i chorobie, obowiązkach, relacjonowaniu wydarzeń, zasięganiu informacji oraz zapoznaje z dniem dzisiejszym i historią Moskwy, Sankt-Petersburga, krainami geograficznymi i kuchnia rosyjską.

      metody dydaktyczne
      • ćwiczenia prowadzone są metoda komunikatywną
      warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

      Oceniane są następujące elementy: 

      • obecność na zajęciach,
      • aktywność na zajęciach,
      • wykonywanie prac domowych,
      • pozytywne oceny z 2 testów leksykalno-gramatycznych.

        Wypadkowa ocen jest oceną na zaliczenie.

        semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
        430.002.0ćwiczeniaegzamindr Tatiana Kopac, 1/4813/13228
        treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

        Semestr IV rozszerza poznane wiadomości z gramatyki, sygnalizuje pozostałe istotne zagadnienia gramatyczne. Tematyka skupiona jest na kulturze Rosji: wielcy twórcy kultury, pisarze, kompozytorzy, malarze. Przewidziane są ćwiczenia z techniki rozumienia tekstu rosyjskiego i tłumaczenia użytkowego tekstów muzycznych.

        metody dydaktyczne
        • ćwiczenia prowadzone są metodą komunikatywną
        warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

        W dalszym ciągu oceniane są:

        • Obecność  i aktywność na zajęciach,
        • wykonywanie prac domowych,
        • zaliczenie cząstkowych sprawdzianów.

          Pozytywne wywiązanie się z tych obowiązków skutkuje zaliczeniem przedmiotu.

          Lektorat kończy się egzaminem, który obejmuje:

          • sprawdzenie wiadomości i umiejętności z zakresu zagadnień przerobionych w czasie całego kursu,
          • przedstawienie samodzielnie przygotowanego tekstu fachowego, z dziedziny muzyki o objętości 2 stron maszynopisu i przetłumaczenie go ustnie egzaminatorowi; student powinien wykazać się praktyczna umiejętnością posługiwanie się własnymi notatkami, słownikiem oraz umiejętnością poprawnego formułowania myśli.
          wykonanie: www.ansta.pl