symbol | jezyk |
1/4806 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Pogłębienie, usystematyzowanie i uzupełnienie wiadomości o harmonice systemu tonalnego dur-moll, a zwłaszcza:
- osiągnięcie umiejętności tworzenia konstrukcji harmonicznych na podstawie podanych: a) melodii w sopranie i innych głosach, b)oznaczeń basu cyfrowanego, c) funkcji harmonicznych,
- nabycie umiejętności organizacji przebiegów harmonicznych w fakturach o różnej ilości głosów oraz tworzenia miniatur muzycznych wg podanych założeń,
- osiągnięcie sprawności w analizowaniu i interpretowaniu środków i zjawisk harmonicznych w utworach muzycznych reprezentujących tonalność dur-moll; poznanie najbardziej przydatnych metod analizy harmonicznej,
- rozwój słuchu harmonicznego, twórczych predyspozycji i wyobraźni muzycznej,
- pogłębienie wiedzy i umiejętności niezbędnych w procesie kształcenia w zakresie przedmiotów: kontrapunkt, analiza dzieł muzycznych i in.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- znajomość podstaw harmonii tonalnej w zakresie teoretycznym i praktycznym (zalecane jest ukończenie kursu harmonii w zakresie średniej szkoły muzycznej)
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- |
bibliografia podstawowa |
- Poszowski Antoni, Harmonia systemu tonalnego dur-moll, Gdańsk 2001.
- Sikorski Kazimierz, Harmonia, cz. 1-2, Kraków 2001, 2003.
- Targosz Jacek, Podstawy harmonii funkcyjnej, Kraków 1993.
- Wesołowski Franciszek, Rozwój systemu tonalnego dur-moll, Warszawa 2006.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Chomiński Józef M., Historia harmonii i kontrapunktu, t. 3, Kraków 1990.
- Frączkiewicz Aleksander, Fieldorf Maria, Zasady modulacji – podręcznik pomocniczy do nauki harmonii, Kraków 1996.
- Kolanek Małgorzata, System harmoniczny H. Erpfa, Warszawa 1986.
- Materiały do analiz harmonicznych (wybór).
- Pokrzywińska Maria, Progresje. Zbiór ćwiczeń harmonicznych, Warszawa 2004.
- Sikorski Kazimierz, Harmonia. Zbiór zadań i przykładów, Kraków 1984.
- Wesołowski Franciszek, Materiały do ćwiczeń harmonicznych, Kraków 2004.
- Wesołowski Franciszek, Nauka harmonii, Łódź 2008.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada znajomość elementów struktury dzieła muzycznego i zna oddziaływanie harmoniki na ich ukształtowanie (K_W03) - zna teorię i środki harmoniki systemu tonalnego dur-moll i charakteryzuje ich specyfikę (K_W04) - posiada znajomość i zrozumienie rozwoju harmonii w historii muzyki oraz orientację w literaturze związanej z tymi zagadnieniami (K_W07) - rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje w nauce harmonii zachodzące pomiędzy teorią a praktyką (K_W13) - zna systemy oznaczeń funkcyjnych odpowiadające monizmowi i dualizmowi harmonicznemu (K_W14) - definiuje pojęcia: harmonia, harmonia tonalna, szereg harmoniczny (naturalny), akord, kadencja, progresja harmoniczna, zboczenie modulacyjne, dźwięki obce, alteracja niemodulująca i modulująca, modulacja diatoniczna, chromatyczna i enharmoniczna, przesunięcie modulacyjne i potrafi je rozpoznać i zilustrować (K_W14) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- umie tworzyć konstrukcje harmoniczne używając wielodźwięków w oparciu o podaną linię melodyczną sopranu, basu, podany przebieg funkcji harmonicznych (K_U01) - potrafi zastosować różnorodne środki systemu tonalnego dur-moll w praktyce - zgodnie z poznanymi zasadami ich użycia (K_U01) - rozumie treść harmoniczną wykonywanych i analizowanych dzieł muzycznych (K_U01) - umie harmonizować podane melodie (także sfigurowane) z użyciem poznanych środków harmonii tonalnej w różnorodnych fakturach (K_U03) - posiada umiejętność kształtowania treści harmonicznej w sposób umożliwiający odejście od zapisanego podstawowego tekstu nutowego (K_U16) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania i poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresu nauki harmonii dla pracy muzyka (K_K01) - wykazuje kreatywność w realizacji powierzonych zadań (K_K03) - realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanych środkach harmonicznych (K_K03) - posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów (K_K04) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, | 1/4806/13146 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Przedmiot zawiera całościowy i pogłębiony wykład dotyczący problematyki harmonicznej w dziejach muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem harmoniki systemu tonalnego dur-moll.
Realizowane treści obejmują następującą problematykę:
- rozwój systemu tonalnego dur-moll,
- teoria harmonii systemu tonalnego dur-moll i systemy oznaczeń funkcyjnych monizmu oraz dualizmu harmonicznego (system H. Erpfa),
- budowa, łączenie i użycie w konstrukcji harmonicznej trójdźwięków: trójdźwięki triady harmonicznej, trójdźwięki poboczne – ich budowa, funkcje i odmiany, łączenie trójdźwięków, trójdźwięki triady harmonicznej z pojedynczym i podwójnym opóźnieniem, kadencje (typy, rodzaje, cechy, odmiany), progresje i ich rodzaje,
- budowa, rozwiązania i użycie w konstrukcji harmonicznej wielodźwięków: czterodźwięki septymowe, czterodźwięki septymowe bez prymy, trójdźwięki z dodaną sekstą, pięciodźwięki nonowe, dominanta nonowa bez prymy, sześcio- i siedmiodźwięki,
- układy 2-, 3-, 5-, 6-głosowe, układy o zmiennej liczbie głosów,
- analiza harmoniczna (wzrokowa i słuchowa).
|
metody dydaktyczne |
- wykład z prezentacją objętych programem treści
- metoda praktyczna - ćwiczenia (pisemne i przy instrumencie) realizujące problemy omawiane w trakcie wykładu
- metoda eksponująca połączona z analizą treści harmonicznej dzieła muzycznego
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Ocena końcowa na podstawie stanu wiedzy i umiejętności studenta weryfikowanych na podstawie pisemnych kolokwiów problemowych (2), samodzielnych prac cząstkowych (w różnej formie); ocena uwzględnia także wkład pracy i aktywność studenta podczas zajęć. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 3.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, | 1/4806/13169 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- zboczenie modulacyjne: rodzaje akordów wtrąconych i ich rozwiązania, tonalność rozszerzona, użycie akordów wtrąconych w konstrukcji harmonicznej
- dźwięki obce: dźwięki obce pierwszego rodzaju, akord chopinowski w odmianach
- dźwięki obce drugiego rodzaju; użycie dźwięków obcych w konstrukcji harmonicznej,
- figuracja melodyczna w jednym i kilku głosach, harmonizowanie melodii sfigurowanej, figurowanie głosów w konstrukcji harmonicznej
- nuta pedałowa i stała, ostinato
- figuracja akordowa – główne formy
- dźwięki alterowane: alteracja niemodulująca, alteracja pozorna i rzeczywista, akord alterowany – rozwiązania i użycie, dźwięki obce w akordach alterowanych: akord tristanowski
- modulacje: diatoniczna – prosta i złożona, chromatyczna – w ramach jednego akordu (I typu) i pomiędzy dwoma akordami (II typu), diatoniczno - chromatyczna, enharmoniczna I i II typu oraz modulacja Jarmusiewicza, przesunięcie modulacyjne
- analiza harmoniczna utworów muzycznych (XVII-XIX wiek) i w oparciu o nią tworzenie własnych miniatur w stylu danego okresu lub kompozytora
- charakterystyka harmoniki systemu tonalnego dur-moll
|
metody dydaktyczne |
- wykład z prezentacją objętych programem treści
- metoda praktyczna - ćwiczenia (pisemne i przy instrumencie) realizujące problemy omawiane w trakcie wykładu
- metoda eksponująca połączona z analizą treści harmonicznej dzieła muzycznego
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Ocenę w semestrze II stanowi wynik pisemnego egzaminu końcowego. Podstawą zaliczenia jest pozytywny wynik kolokwiów problemowych, poprawne wykonanie samodzielnych prac cząstkowych i aktywny udział w zajęciach. |