Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Seminarium muzyki jazzowej i rozrywkowej

symboljezyk
1/4801polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Cele nauczania przedmiotu koncentrują się na zapoznaniu studentów z jak najszerszym spektrum zagadnień związanych z muzyką jazzową i rozrywkową. Tematyka zajęć skupia się zarówno na aspektach teoretycznych przedmiotu (historia, style, sylwetki kompozytorów i wykonawców), jak i na jego stronie praktycznej (aranżacja, kompozycja, improwizacja fortepianowa). Nabyta wiedza ma na celu pomóc studentowi zrozumieć specyfikę muzyki jazzowej i rozrywkowej, by w przyszłości być przydatną w wykonywaniu przez niego zawodu dyrygenta. Istotnym celem przedmiotu jest także kształtowanie i rozwijanie kreatywności muzycznej studenta, jego artystycznej wrażliwości wraz z poszerzaniem znajomości literatury muzycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Umiejętność gry na fortepianie, średnio zaawansowana wiedza z zakresu harmonii, kontrapunktu, instrumentoznawstwa teoretycznego i instrumentacji.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Propedeutyka kompozycji i aranżacji
bibliografia podstawowa
  1. Kowal, R. Polski jazz. Kraków 1995.
  2. Berendt, J. E. Wszystko o jazzie. Kraków 1969.
  3. Radliński, J. Obywatel jazz. Kraków 1967.
bibliografia uzupełniająca
  1. Balcerzak, J. Magia jazzu. Warszawa 1981.
  2. Berendt, J. E. Od Nowego Orleanu do jazzu-rocka. Kraków 1991.
efekty kształcenia - wiedza

- omawia modele formalne utworów jazzowych oraz charakterystyczne dla nich elementy struktury dzieła muzycznego (K_W03)
- wymienia i opisuje podstawowe linie rozwojowe w historii muzyki jazzowej i rozrywkowej (K_W11)
- charakteryzuje zjawiska zachodzące na gruncie współczesnej muzyki jazzowej i rozrywkowej (K_W07)
- omawia podstawowe wzorce leżące u podstaw improwizacji jazzowej i aranżacji (K_W20)

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi współpracować z różnymi formacjami zespołowymi i solistami/solistą wykonującymi muzykę jazzową i rozrywkową (K_U08)
- opierając się na wiedzy związanej z przedmiotem zajęć, wykazuje umiejętność samodoskonalenia warsztatu dyrygenckiego w tym kierunku (K_U10)
- prawidłowo odczytuje i realizuje charakterystyczny dla muzyki jazzowej i rozrywkowej sposób notacji tekst nutowego (K_U13, K_U11, K_U06)
- swobodnie wypowiada się na tematy związane z przedmiotem zajęć oraz w kwestii ogólnych zjawisk zachodzących na gruncie współczesnej kultury (K_U15)
- na podstawie wybranego standardu jazzowgo i według ustalonego modelu formalnego improwizuje na fortepianie przebiegi melodyczno-harmoniczne (K_U23)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- dąży do permanentnego doskonalenia własnych umiejętności oraz do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy (K_K01)
- pracuje z różnymi wykonawcami, w tym z muzykami jazzowymi i rozrywkowymi, wykorzystując własną intuicję, wyobraźnię i nabytą podczas studiów wiedzę (K_K03)
- podejmuje, planuje i organizuje pracę własną oraz zespołową w ramach podjętych działań artystycznych (K_W04)
- operuje fachową terminologią z zakresu przedmiotu zajęć (K_K14)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0seminariumzaliczeniedr Marek Czerniewicz, 1/4801/13127
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 Treści programowe skupiają się na  następujących zagadnieniach:

  • harmonika jazzowa ;nabywanie umiejętność prawidłowego odczytywania różnorodnych sposobów notacji akordów stosowanych przez wydawnictwa nutowe; wykonywanie na fortepianie standardów jazzowych w oparciu tylko o tzw. prymkę (linia melodyczna i symbole akordów)
  • aranżacja; opracowanie wybranego standardu jazzowego bądź innej kompozycji z kręgu muzyki rozrywkowej na wybrany zespół kameralny (np. trio fortepianowe, kwartet smyczkowy)
  • zapoznanie studenta ze specyfiką partytur muzyki jazzowej i rozrywkowej (twórcza rola wykonawców w kreowaniu utworu, skrótowość notacji, zapis fragmentów improwizowanych i in.)
  • rola dyrygenta w muzyce jazzowej i rozrywkowej; obserwacja prób akademickiego big-bandu
metody dydaktyczne

Metody nauczania oparte są na ćwiczeniach poprzedzonych wykładami. Po serii wykładów wprowadzających dane zagadnienie (omówienie, analiza partytur i nagrań), student zobowiązany jest do aktywnej pracy nad rozwijaniem własnych umiejętności praktycznych (gra na fortepianie, improwizacja, kompozycja).

W przypadku możliwości uczestnictwa w próbach akademickiego big-bandu, student powinien zadyrygować zespołem wykonującym jego utwór, aranżację lub inną wybraną kompozycję.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie przedmiotu i ocenę końcową mają wpływ:

  • stopień przygotowania studenta do zajęć, 
  • jakość ocen z zaliczeń i prac domowych, 
  • aktywność na zajęciach, 
  • frekwencja
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0seminariumzaliczeniedr Marek Czerniewicz, 1/4801/13141
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 Treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach:

  • style w jazzie; historia; najwybitniejsi muzycy i ich dokonania
  • historia muzyki rozrywkowej
  • improwizacja; skale jazzowe; rytmika; wykonywanie na fortepianie wybranego standardu jazzowego w formie tematu z improwizacjami
  • instrumenty charakterystyczne dla muzyki jazzowej i rozrywkowej;nabywanie i poszerzanie wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa
  • skomponowanie utworu i zanotowanie go w wersji: „prymki” i  w postaci partytury na wybrany aparat wykonawczy (np. trąbka, saksofon, fortepian, kontrabas i perkusja; mały big-band)
  • rola dyrygenta w muzyce jazzowej i rozrywkowej; obserwacja prób akademickiego big-bandu - wykonywanie przez muzyków zespołu kompozycji studentów.
metody dydaktyczne

Metody nauczania oparte są na ćwiczeniach poprzedzonych wykładami. Po serii wykładów wprowadzających dane zagadnienie (omówienie, analiza partytur i nagrań), student zobowiązany jest do aktywnej pracy nad rozwijaniem własnych umiejętności praktycznych (gra na fortepianie, improwizacja, kompozycja).

W przypadku możliwości uczestnictwa w próbach akademickiego big-bandu, student powinien zadyrygować zespołem wykonującym jego utwór, aranżację lub inną wybraną kompozycję.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie przedmiotu i ocenę końcową mają wpływ:

  • stopień przygotowania studenta do zajęć, 
  • jakość ocen z zaliczeń i prac domowych, 
  • aktywność na zajęciach, 
  • frekwencja
wykonanie: www.ansta.pl