symbol | jezyk |
1/4798 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem przedmiotu jest poszerzenie umiejętności studenta dyrygentury w zakresie czytania i przygotowania partytury muzyki nowej.
Przedmiot zakłada przybliżenie studentom problemów współczesnej notacji muzycznej, zmieniającej się w zależności od stylu, kierunku, techniki kompozytorskiej, indywidualnego języka kompozytorskiego oraz uzyskanie umiejętności czytania partytur nowej muzyki. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- umiejętność czytania partytury
- ogólna orientacja we współczesnej literaturze muzycznej
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- analizy dzieł XX i XXI wieku
- style muzyczne
- współczesne techniki kompozytorskie
|
bibliografia podstawowa |
- Podhajski Marek, Kompozytorzy
Polscy 1918-2000, Tom I. Eseje, Tom II. Biogramy, Bernardinum Pelplin, 2005.
- Schäffer Bogusław, Mały
informator muzyki XX wieku, PWM Kraków, 1987.
- Zieliński Tadeusz
Andrzej, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, COMiUK Warszawa, 1980.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Baculewski Krzysztof – Polska twórczość kompozytorska
1945-1984, PWM, Kraków 1987.
- Karkoschka Erhard, Das Schriftbild der Neuen Musik, Celle, 1966.
- Michniewski Wojciech, Próba określenia
zasad funkcjonowania zapisu grafiki muzycznej,
„Res Facta 8”, PWM Kraków, 1977.
- Schäffer Bogusław, Dźwięki i znaki. Wprowadzenie do kompozycji
współczesnej, PWN Warszawa, 1969.
- Schäffer Bogusław, Nowa
muzyka. Problemy współczesnej techniki kompozytorskiej, PWM Kraków, 1969.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student posiada wiedzę z zakresu literatury muzycznej XX i XXI wieku (K_W01) - jest świadomy rozwoju i zmian w notacji muzycznej XX i XXI wieku (K_W07) - posiada orientację w zakresie współczesnych trendów w kulturze muzycznej (K_W13) - posiada podstawową wiedzę o technologiach i technikach multimedialnych stosowanych w muzyce współczesnej (K_W14) - wyciąga wnioski dotyczące specyficznych problemów wykonawczych związanych z realizacją utworów współczesnych (K_W17) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku (K_U06) - jest świadomy i przygotowany do właściwego rozwiązywania typowych problemów wykonawczych charakterystycznych dla muzyki współczesnej (K_U09) - posiada umiejętności w zakresie interpretacji materiału muzycznego utworów współczesnych (K_U13) - zna specyfikę i uwarunkowania wykonawstwa repertuaru współczesnego (K_U22) - posiada umiejętności odczytania zapisu niedookreślonego w aspekcie wykonawczym i improwizacji (K_U23) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- student rozumie potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w aspekcie zmian zachodzących we współczesnej twórczości muzycznej (K_K01) - posiada umiejętność właściwej organizacji pracy przy prawykonaniach i wykonaniach repertuaru współczesnego (K_K04) - posiada umiejętność adaptowania się do nowych zjawisk w pracy zawodowej (K_K05) - jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni i twórczej postawy w celu rozwiązywania specyficznych problemów wykonawczych związanych z realizacją utworów współczesnych (K_K06) - umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu współczesnych technik wykonawczych i kompozytorskich (K_K14) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Tadeusz Dixa, | 1/4798/13124 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Na podstawie analizy wybranych partytur (od muzyki
początku XX wieku po najnowszą) student obserwuje ewolucję notacji muzycznej,
poznając różne sposoby graficznego przedstawiania w partyturze poszczególnych
parametrów dzieła muzycznego (przebiegu czasowego, rytmiki, wysokości dźwięku,
artykulacji, dynamiki etc.). Przegląd partytur przybliża studentowi problemy
notacyjne i artystyczne związane z takimi zjawiskami w nowej muzyce, jak:
- aleatoryzm, sonoryzm, minimalizm,
- muzyka elektroniczna, live electronics,
- grafika muzyczna, improwizacja
- teatr instrumentalny, happening, instalacje muz. i in.
Podczas zajęć wykorzystywane są partytury i nagrania
utworów najwybitniejszych klasyków muzyki XX wieku oraz wybitnych kompozytorów
współczesnych, jak również wybrane pozycje prezentowane na aktualnie
realizowanych festiwalach muzyki współczesnej. Efektem przeprowadzonych analiz
jest poszerzenie wiedzy studenta z zakresu specyficznych problemów wykonawczych
wynikających z procesu komplikacji i przemian zachodzących we współczesnej
twórczości kompozytorskiej. |
metody dydaktyczne |
- Wykłady z zakresu problematyki technik
kompozytorskich i wykonawczych w muzyce współczesnej.
- Analizowanie partytur.
- Słuchanie nagrań.
- Oglądanie filmów z koncertów nowej muzyki
- Referowanie przez studentów własnych spostrzeżeń i
doświadczeń z lektury, koncertów, festiwali itp.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Przygotowanie samodzielnej prezentacji partytury
współczesnej w formie ustnej (jeden referat w semestrze).
- Przygotowanie na koniec semestru pracy pisemnej na
temat wybranej partytury współczesnej.
- Odpowiedni stosunek
studenta do zajęć obejmujący frekwencję i zaangażowanie na zajęciach.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Tadeusz Dixa, | 1/4798/13138 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Na podstawie analizy wybranych partytur (od muzyki początku XX wieku po najnowszą) student obserwuje ewolucję notacji muzycznej, poznając różne sposoby graficznego przedstawiania w partyturze poszczególnych parametrów dzieła muzycznego (przebiegu czasowego, rytmiki, wysokości dźwięku, artykulacji, dynamiki etc.). Przegląd partytur przybliża studentowi problemy notacyjne i artystyczne związane z takimi zjawiskami w nowej muzyce, jak:
- aleatoryzm, sonoryzm, minimalizm,
- muzyka elektroniczna, live electronics,
- grafika muzyczna, improwizacja
- teatr instrumentalny, happening, instalacje muz. i in.
Podczas zajęć wykorzystywane są partytury i nagrania utworów najwybitniejszych klasyków muzyki XX wieku oraz wybitnych kompozytorów współczesnych, jak również wybrane pozycje prezentowane na aktualnie realizowanych festiwalach muzyki współczesnej. Efektem przeprowadzonych analiz jest poszerzenie wiedzy studenta z zakresu specyficznych problemów wykonawczych wynikających z procesu komplikacji i przemian zachodzących we współczesnej twórczości kompozytorskiej. |
metody dydaktyczne |
- Wykłady z zakresu problematyki technik kompozytorskich i
wykonawczych w muzyce współczesnej.
- Analizowanie partytur.
- Słuchanie nagrań.
- Oglądanie filmów z koncertów nowej muzyki
- Referowanie przez studentów własnych spostrzeżeń i
doświadczeń z lektury, koncertów, festiwali itp.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Przygotowanie samodzielnej prezentacji partytury
współczesnej w formie ustnej (jeden referat w semestrze).
- Przygotowanie na koniec semestru pracy pisemnej na
temat wybranej partytury współczesnej.
- Odpowiedni stosunek
studenta do zajęć obejmujący frekwencję i zaangażowanie na zajęciach.
|