Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Pedagogika I i II etapu edukacyjnego

symboljezyk
1/4793polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów orientacji we współczesnych prądach i kierunkach pedagogicznych oraz procesach socjalizacji, wychowania i edukacji. Celem zajęć z przedmiotu pedagogika jest przyswojenie przez słuchaczy treści oraz refleksja nad działaniem pedagoga.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • umiejętność czytania tekstów pedagogicznych i dyskusji nad ich treścią
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

---

bibliografia podstawowa
  1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński,. Śliwerski, PWN Warszawa 2003.
  2. Wprowadzenie do pedagogiki, red. T. Hejnicka-Bezwińska, R. Leppert, Warszawa 1990.
bibliografia uzupełniająca
  1. A. Nalaskowski, Edukacja, która nie chce przeminąć, Impuls 1999.
  2. M. Dudzikowa, Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, warszawa 2005.
  3. Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, B. Śliwerski red. Kraków 1992.
efekty kształcenia - wiedza

- dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalającą na realizację zadań o charakterze interdyscyplinarnym (K_W19)
- posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych oraz ich praktycznego zastosowania, dającą kwalifikacje do prowadzenia mniejszych zespołów orkiestrowych i chóralnych na podstawowym poziomie edukacji muzycznej (K_W21)

efekty kształcenia - umiejętności

- wykorzystuje zdobytą wiedzę w kontakcie z dzieckiem (K_U19)
- projektuje strategie stymulujące rozwój dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych (K_U22)
- analizuje poszczególne aspekty rozwoju dziecka w I i II etapie edukacyjnym (K_U22)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
- jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów (K_K06)
- jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe i etyczne oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy zawodowej (K_K09)
- posługuje się fachową terminologią z zakresu pedagogiki (K_K14)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładzaliczeniedr Adriana Barska, 1/4793/13109
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Szkoła, kształcenie, nauczyciel-obszar tematyczny zajęć w II semestrze 
  2. Szkoła wspomagająca rozwój
  3. Podejścia do programu szkolnego, kompetencje lizbońskie a współczesne wymagania edukacyjne
  4. Kultura popularna jako czynnik socjalizacji młodzieży
  5. Nauczanie i uczenie się w klasie szkolnej
  6. Ocenianie szkolne i egzaminy
  7. Agresja i przemoc w szkole
  8. Kompetencje nauczyciela
metody dydaktyczne
  • Wykład konwersatoryjny,
  • film,
  • dyskusja
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin z przedmiotu pedagogika składa się z zaliczenia przeczytanej lektury (lista lektur do wyboru przedstawiona na początku II semestru) oraz eseju "Nauczyciel u progu XXI wieku"

wykonanie: www.ansta.pl