Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Muzyka polska XX i XXI wieku

symboljezyk
1/4792polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Semestr 4

Głównym celem jest poznanie dokonań twórczych polskich kompozytorów. Dorobek ten ma być postrzegany w kontekście uwarunkowań historycznych, społecznych i kulturowych, jakie wpłynęły na dzieje Polski w XX wieku, od momentu odzyskania niepodległości w 1918 roku. Znajomość tych uwarunkowań pozwoli bowiem zrozumieć meandry rozwoju polskiej kultury, w tym kultury muzycznej, w minionym stuleciu.

Semestr 5

Głównym celem nauczania, w pierwszym semestrze tego roku (semestr 5 studiów), jest poznanie dokonań twórczych wybranych polskich kompozytorów. Dominującą formą zajęć jest wykład. Obejmuje on przedstawienie biogramu danego twórcy, periodyzację twórczości, przybliżenie cech techniki kompozytorskiej i własności ekspresyjnych muzyki. Refleksje teoretyczną wspierają przesłuchania kilku utworów (co najmniej trzech) wraz z partyturami. Prezentacja nagrań jest poprzedzona krótką charakterystyką cech konstrukcyjnych i ekspresyjnych danej kompozycji. Charakterystykę tę przedstawia prowadzący zajęcia. Przekazuje on także studentom na piśmie tezy swojej wypowiedzi. Stanowią one uzupełnienie tekstu biogramu, jaki znajduje się w tomie Biogramy książki Kompozytorzy polscy 1918-2000.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Semestr 4

Zajęcia na roku drugim mają głównie charakter spotkań seminaryjnych, których istotą jest prezentacja przez studentów określonych tematów, wcześniej wyznaczonych do opracowania przez prowadzącego zajęcia.

Semestr 5

Zajęcia są głównie wykładami. Uzupełniają one dane zawarte w tomie Biogramy książki, będącej podstawowym źródłem informacji w procesie nauczania. Stąd konieczna jest wysoka frekwencja studentów na zajęciach. Obecność studentów na zajęciach jest odnotowywana w ich zeszytach ćwiczeń. W zeszytach tych odnotowuje się również oceny ze sprawdzianów, zamykających prezentację dorobku pewnej grupy kompozytorów.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Wykłady z cyklu „Spotkanie z kompozytorem”. W ciągu roku akademickiego Instytut Teorii Muzyki organizuje 2-3 otwarte wykłady z cyklu: „Spotkanie z kompozytorem”. Zazwyczaj składa się na takie spotkanie wypowiedź zaproszonego spoza Uczelni prelegenta na temat życia i dorobku danego kompozytora, ilustrowana przykładami dźwiękowymi i wizualnymi oraz komentarze samego kompozytora, uczestniczącego w takim spotkaniu. Zaleca się udział wszystkich studentów Wydziału I w tych spotkaniach, bez względu na rok i specjalność studiów.

bibliografia podstawowa

Semestr 4

  1. Książka: Kompozytorzy polscy 1918-2000. T I: Eseje. T II: Biogramy. Red. Marek Podhajski, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Gdańsk – Warszawa 2005.

Semestr 5

  1. Książka: Kompozytorzy polscy 1918-2000. T I: Eseje. T II: Biogramy. Red. Marek Podhajski, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Gdańsk – Warszawa 2005;
  2. I. J. Paderewski: Pamiętniki. PWM 1986;
  3. M. M. Drozdowski: Ignacy Jan Paderewski. Zarys biografii politycznej. Wydawnictwo Interpress 1986;
  4. Ch. B. Rae: Muzyka Lutosławskiego. PWN 1996;
  5. M. Tomaszewski: Krzysztof Penderecki i jego muzyka. Cztery eseje. AM w Krakowie, Kraków 1994.
  6. A. Thomas: Górecki. PWM 1998; K. Droba: Jeszcze o III Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego. (W:) Zeszyty Naukowe Zespołu Analizy i Interpretacji Muzyki nr 3, PWSM, Kraków 1978; Panufnik o sobie. Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1990;
  7. T. Kaczyński: Andrzej Panufnik i jego muzyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994;
  8. E. Siemdaj: Andrzej Panufnik. Twórczość symfoniczna. AM w Krakowie, Kraków 2003; Scherzo dla Wojciecha Kilara. PWM 2002; Roman Maciejewski twórca charyzmatyczny. AM w Poznaniu i UMFC w Warszawie, 2010; Outsider czyli portret Romana Maciejewskiego kompozytora osobnego.
  9. Film DVD Stefana Szlachtycza; Requiem „Missa pro defunctis”. Roman Maciejewski – muzyka.
  10. Film DVD Stefana Szlachtycza; M. Gąsiorowska: Bacewicz. PWM  1999; K. Tarnawska-Kaczorowska: Świat liryki wokalno-instrumentalnej Tadeusza Bairda. PWM 1982;
  11. K. Tarnawska-Kaczorowska: Tadeusz Baird. Glosy do biografii. Musica Iagellonica 1997;
  12. I. Grzenkowicz: Tadeusz Baird. Rozmowy, szkice, refleksje. PWM 1982;
  13. T. A. Zieliński: O twórczości Kazimierza Serockiego. PWM 1985;
  14. Thomas Weselmann: Musica Incrostata. Szkice o muzyce Krzysztofa Meyera. Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2003;
  15. Krzysztof Meyer. Do i od kompozytora. Red. Maciej Jabłoński. ars nova, Poznań 1994.
bibliografia uzupełniająca

---

efekty kształcenia - wiedza

- posiada ogólną znajomość literatury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów przeznaczonych na orkiestry kameralne, symfoniczne i małe zespoły operowe (K_W01)
- posiada znajomość elementów struktury dzieła muzycznego i modeli formalnych utworów (K_W03)
- posiada wiedzę dotyczącą współczesnej kultury muzycznej (K_W13)

efekty kształcenia - umiejętności

- posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku (K_U06)
- posiada umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania, tworzenia i odtwarzania muzyki (K_U18, K_U19)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
- umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje (K_K02)
- jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe i etyczne oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy artystycznej (K_K09)
- umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki (K_K14)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładzaliczeniedr hab. Violetta Kostka, 1/4792/13107
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treścią seminariów są teksty zawarte w tomie Eseje, w książce wymienionej w bibliografii podstawowej.

  • Wprowadzenie
  • Norman Davies: Kartki z historii 1918-1990
  • Jan Nowak-Jeziorański: Na przełomie wieków
  • Janusz Żarnowski: Kultura polska w latach 1918-2000
  • Marek Podhajski: Periodyzacja 
  • Danuta Gwizdalanka: Muzyka polska czyli jaka?,
  • Marek Podhajski: Neoklasycyzm
  • Marek Podhajski: Socrealizm – geneza, osobliwości
  • Iwona Lindstedt: Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku
  • Izabela Pacewicz: Sonoryzm
  • Krzysztof Droba: Sonoryzm polski
  • Anna Rutkowska: Postmodernizm
  • Marek Chołoniewski: Sztuka multimedialna
  • Joanna Miklaszewska: Minimalizm  (wykład, nie ma tego tekstu w tomie Eseje)
  • Andrzej Chłopecki: Nowa fala polskich kompozytorów. Początek XXI wieku

(wykład, nie ma tego tekstu w tomie Eseje)

metody dydaktyczne

Metody dydaktyczne

Dominującą formą zajęć jest wykład. Obok niego – sprawdziany. Wykłady obejmują przedstawienie biogramu danego twórcy, periodyzację twórczości, przybliżenie cech techniki kompozytorskiej i własności ekspresyjnych muzyki. Refleksję teoretyczną, związaną z dorobkiem danego twórcy, wspierają przesłuchania kilku jego utworów (conajmniej trzech) wraz z partyturami. Prezentacja nagrań jest poprzedzona krótką charakterystyką cech konstrukcyjnych i ekspresyjnych danej kompozycji. Charakterystykę tę przedstawia prowadzący zajęcia. Przekazuje on także studentom na piśmie, po wykładzie, tezy swojej wypowiedzi. Stanowią one uzupełnienie tekstu biogramu, jaki znajduje się w tomie Biogramy książki Kompozytorzy polscy 1918-2000.   Sprawdziany

Przewiduje się po dwa sprawdziany w ciągu semestru 5 i 6. Pierwszy, w semestrze 5,  po prezentacji sylwetek: Paderewski, Szymanowski, Lutosławski, Penderecki. Drugi, w semestrze 5 – po prezentacji sylwetek: H. M. Górecki, A. Panufnik, W. Kilar, R. Maciejewski. W semestrze 6, pierwszy, po omówieniu dorobku następujących twórców: G. Bacewicz, T. Baird,  K. Serocki, A. Nikodemowicz. Drugi, po prezentacji sylwetek: K. Meyer, P. Szymański, A. Koszewski, R. Twardowski. W semestrze 6 każdy ze studentów jest obowiązany przedstawić na piśmie pracę seminaryjną. Tematyka takiej pracy dotyczy dorobku wybranego przez studenta współczesnego kompozytora polskiego. Winna obejmować notę biograficzną (pożądany wywiad z kompozytorem), charakterystykę twórczości (periodyzacja, cechy techniki kompozytorskiej), bliższe omówienie wyróżniającego się w tej twórczości utworu lub grupy utworów. Prezentacja pracy obejmuje także przedstawienie nagrania omawianego utworu i jego partytury. Całość pracy podlega ocenie i jest podstawowym warunkiem zaliczenia semestru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia semestru jest obecność studenta na wszystkich wykładach (jeden może być niezaliczony) i uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich sprawdzianów. Aktywność studenta na zajęciach i uzyskane przez niego oceny ze sprawdzianów i z pracy seminaryjnej są podstawą do określenia oceny zaliczającej semestr. Nie stosuje się na zakończenie semestru odrębnego kolokwium zaliczającego, ani egzaminu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładzaliczenieprof. Marek Podhajski, 1/4792/13123
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

W kręgu indywidualnej stylistyki:

  • I. J. Paderewski
  • K. Szymanowski                                              
  • W. Lutosławski
  • K. Penderecki
  • H. M. Górecki
  • A. Panufnik
  • W. Kilar
  • R. Maciejewski
  • G. Bacewicz
  • T. Baird
  • K. Serocki
  • A. Nikodemowicz
  • K. Meyer
  • P. Szymański    
  • A. Koszewski
  • R. Twardowski
  • kompozytorzy różnych środowisk twórczych ( 4 - 6 nazwisk; wybór uzależniony od tematyki prac seminaryjnych studentów).
metody dydaktyczne

Metody dydaktyczne

Dominującą formą zajęć jest wykład. Obok niego – sprawdziany. Wykłady obejmują przedstawienie biogramu danego twórcy, periodyzację twórczości, przybliżenie cech techniki kompozytorskiej i własności ekspresyjnych muzyki. Refleksję teoretyczną, związaną z dorobkiem danego twórcy, wspierają przesłuchania kilku jego utworów (co najmniej trzech) wraz z partyturami. Prezentacja nagrań jest poprzedzona krótką charakterystyką cech konstrukcyjnych i ekspresyjnych danej kompozycji. Charakterystykę tę przedstawia prowadzący zajęcia. Przekazuje on także studentom na piśmie, po wykładzie, tezy swojej wypowiedzi. Stanowią one uzupełnienie tekstu biogramu, jaki znajduje się w tomie Biogramy książki Kompozytorzy polscy 1918-2000.   Sprawdziany

Przewiduje się po dwa sprawdziany w ciągu semestru 5 i 6. Pierwszy, w semestrze 5,  po prezentacji sylwetek: Paderewski, Szymanowski, Lutosławski, Penderecki. Drugi, w semestrze 5 – po prezentacji sylwetek: H. M. Górecki, A. Panufnik, W. Kilar, R. Maciejewski. W semestrze 6, pierwszy, po omówieniu dorobku następujących twórców: G. Bacewicz, T. Baird,  K. Serocki, A. Nikodemowicz. Drugi, po prezentacji sylwetek: K. Meyer, P. Szymański, A. Koszewski, R. Twardowski. W semestrze 6 każdy ze studentów jest obowiązany przedstawić na piśmie pracę seminaryjną. Tematyka takiej pracy dotyczy dorobku wybranego przez studenta współczesnego kompozytora polskiego. Winna obejmować notę biograficzną (pożądany wywiad z kompozytorem), charakterystykę twórczości (periodyzacja, cechy techniki kompozytorskiej), bliższe omówienie wyróżniającego się w tej twórczości utworu lub grupy utworów. Prezentacja pracy obejmuje także przedstawienie nagrania omawianego utworu i jego partytury. Całość pracy podlega ocenie i jest podstawowym warunkiem zaliczenia semestru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia semestru jest obecność studenta na wszystkich wykładach (jeden może być niezaliczony) i uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich sprawdzianów. Aktywność studenta na zajęciach i uzyskane przez niego oceny ze sprawdzianów i z pracy seminaryjnej są podstawą do określenia oceny zaliczającej semestr. Nie stosuje się na zakończenie semestru odrębnego kolokwium zaliczającego, ani egzaminu.

wykonanie: www.ansta.pl