symbol | jezyk |
1/4791 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego (ostrość słyszenia) słuchu harmonicznego i wrażliwości na barwę
- uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej
- wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze 1-4 głosowej
- wprowadzenie do problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce
- podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej
- uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki
- wykształcenie korelacji słuchowo-wzrokowej w zakresie muzyki wielogłosowej
- kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej niezbędnej do improwizacji
- przygotowanie do czytania nut głosem partytur muzyki wokalnej a cappella, instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej
- przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w zakresie
nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w szkolnictwie muzycznym I stopnia
- poznanie i ocena programów nauczania
- przegląd stosowanych metod nauczania w ujęciu historycznym i
współczesnym
- nauka prowadzenia lekcji szkolnej i oceny pracy ucznia
- przygotowanie do korzystania z materiałów dydaktycznych
- konstrukcja autorskich programów nauczania
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2-głosowej
- umiejętność rozpoznania i opisu zjawisk harmonicznych w fakturze 3- i 4-głosowej
- umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności w fakturze 1-głosowej
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- realizacja ćwiczeń harmonicznych
- praktyka improwizacji
- realizacja basso continuo
- kompozycja
|
bibliografia podstawowa |
- Dorota Malko, Metodyka
wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990.
- Urszula Smoczyńska - Nachtmann, Rozśpiewane przedszkole, WSiP, Warszawa 1982.
- Maria Ćwiklińska, Małgorzata Rogozińska, Dyktanda elementarne, I-VI, Podręczniki
dla nauczyciela, Zeszyty ucznia,
Triangiel, Warszawa 2005-2013.
- Danuta Dobrowolska-Marucha, Dyktanda muzyczne, PWM, Kraków 2005.
- Wiesława Anczykowska-Wysocka, Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem, Prace Specjalne 62,
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2004.
- Alicja
Kozłowska-Lewna,
Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym,
Prace Specjalne 68, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku,
Gdańsk 2006.
- Alina Kowalska-Pińczak, Kształcenie
słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności, Akademia Muzyczna im.
Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2000.
- Wiesława Anczykowska-Wysocka, Dagmara Dopierała, Eugeniusz Głowski,
Alina Kowalska-Pińczak, Romuald Szyszko, Teresa Świercz, Przestrzenie wyobraźni muzycznej. Od
tonalności po atonalność. Kształcenie
słuchu. Metoda /świadomość/ notacja,
red. Alina Kowalska-Pińczak, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki
w Gdańsku, Gdańsk 2011.
- Urszula Smoczyńska-Nachtmann, Renata Chrzanowska, Śpiewam, słucham, gram – podręcznik dla
uczniów I klasy szkoły muzycznej I stopnia, WSiP, Warszawa 1995.
- Beata Maria Michniewicz, Kształcenie
słuchu na wesoło. Ćwiczenia i dyktanda muzyczne dla klas 1-3 szkoły podstawowej
I stopnia, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2000.
- Urszula Smoczyńska,
Podajmy sobie ręce … Piosenki dziecięce różnych narodów z zabawami,
Triangiel, Warszawa 2004.
- Tamara Stachak, Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Nowy solfeż, Euterpe, Kraków 2012.
- Lidia
Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak, Nasza muzyka 1,2,3,4,5,6, Euterpe Kraków 2010-2012.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Urszula Cebula, Aleksandra Dudek, Izabela Olma, Anna
Pawelec, Mariusz Tokarski, Danuta Anna Wilczak, Materiały
pomocnicze dla nauczycieli kształcenia słuchu z audycjami muzycznymi, red. Ewelina Sroczyńska, Zofia Wawrzyńska, Centrum
Edukacji Artystycznej, Warszawa 2014, https://cea-art.pl/pub/Materialy_ksztalcenie.pdf
- Urszula Cebula, Małgorzata Fiszer-Szczepańska,
Lucyna Kubicka, Mariusz Tokarski, Joanna Tomkowska, Materiały pomocnicze dla nauczycieli rytmiki z kształceniem słuchu, red. Ewelina
Sroczyńska, Zofia Wawrzyńska, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2014, https://cea-art.pl/pub/Materialy_rytmika.pdf
- Henryk Górski, Solfeż.
Zbiór ćwiczeń interwałowych i melo-rytmicznych, Centrum Edukacji
Artystycznej, Warszawa 2012.
- Maria Juchniewicz, Test umiejętności
muzycznych. Podręcznik dla nauczyciela wraz z płytą CD, Centrum Edukacji
Artystycznej, Warszawa 2011.
- Maria Wacholc, Solfeż elementarny.
Podręcznik dla klas I, II, III, IV, V, VI,
Triangiel, Warszawa 2000-2010.
- Wokaliza i rytm. Miniatury
wokalno-instrumentalne, red. Alina Kowalska-Pińczak, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w
Gdańsku, Gdańsk 2017.
- Maria Ćwiklińska, Małgorzata Rogozińska,
Elementarz solfeżowy, dla nauczyciela (z CD) i dla ucznia,
Triangiel, Warszawa 2015.
- Maria Wacholc, Kształcenie poczucia
tonalnego i słuchu harmonicznego w szkole muzycznej I stopnia. Podręcznik
metodyczny dla nauczycieli, tom I (klasy I-III), Triangiel, Warszawa 2009.
- Maria Wacholc, Kształcenie
poczucia tonalnego i słuchu harmonicznego w szkole muzycznej I stopnia. Podręcznik
metodyczny dla nauczycieli, tom II (klasy IV-VI), Triangiel, Warszawa 2011.
- Maria Wacholc, Kształcenie
słuchu na materiale muzyki współczesnej w szkole muzycznej I stopnia,
Triangiel, Warszawa 2014.
- Maria Wacholc, Solfeż
dwugłosowy. Ćwiczenia do czytania nut głosem, część I, Triangiel, Warszawa 2014.
- Maria Wacholc, Solfeż
dwugłosowy. Ćwiczenia do czytania nut głosem, część II, Triangiel, Warszawa 2015.
- Kanony. Antologia,
red. Włodzimierz Sołtysik, WSiP, Warszawa 1998.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami kształcenia słuchu (K_W17) - dysponuje wiedzą o skutecznych i prognostycznych badaniach słuchu muzycznego na każdym poziomie nauczania zawodowego (K_W21) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- opanował warsztat techniczny (w zakresie ćwiczenia i pracy podczas prób, czytania nut, umiejętności słuchowych, twórczych i odtwórczych) potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej (K_U09) - student opanował od strony słuchowej warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i świadomie oraz precyzyjnie reaguje na problemy intonacyjne, dynamiczne, harmoniczne i rytmiczne w trakcie pracy z zespołami instrumentalnymi i wokalnymi (K_U09) - student biegle odczytuje tekst nutowy w celu pełnego przekazania zawartych w utworze treści i struktur muzycznych (K_U13) - student wykazuje się dobrymi możliwościami słuchowego rozpoznawania materiału muzycznego, zapamiętywania go i kształtowania warstwy emocjonalnej dzieła (K_U14) - student opanował od strony słuchowej warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnego tworzenia dzieł muzycznych, posiada dostatecznie rozwiniętą wyobraźnię muzyczną słuchową w zakresie wszystkich parametrów dzieła muzycznego (K_U09) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- student jest świadomy istnienia różnych metod kształcenia słuchu, zna podstawowe podręczniki do kształcenia słuchu muzycznego w szkołach muzycznych I stopnia, rozumie potrzebę dokształcania się w tym zakresie (K_K01, K_K02) |