Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kształcenie słuchu z metodyką kształcenia słuchu

symboljezyk
1/4791polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego (ostrość słyszenia) słuchu harmonicznego i wrażliwości na barwę
  • uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej
  • wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze 1-4 głosowej
  • wprowadzenie do  problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce
  • podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej
  • uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki
  • wykształcenie korelacji słuchowo-wzrokowej w zakresie muzyki wielogłosowej 
  • kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej niezbędnej do improwizacji
  • przygotowanie do czytania nut głosem partytur muzyki wokalnej a cappella, instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej
  • przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w zakresie nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w szkolnictwie muzycznym I stopnia
  • poznanie i ocena programów nauczania
  • przegląd stosowanych metod nauczania w ujęciu historycznym i współczesnym
  • nauka prowadzenia lekcji szkolnej i oceny pracy ucznia
  • przygotowanie do korzystania z materiałów dydaktycznych
  • konstrukcja autorskich programów nauczania
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2-głosowej
  • umiejętność rozpoznania i opisu zjawisk harmonicznych w fakturze 3- i 4-głosowej
  • umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności w fakturze 1-głosowej
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • realizacja ćwiczeń harmonicznych
  • praktyka improwizacji
  • realizacja basso continuo
  • kompozycja
bibliografia podstawowa
  1. Dorota Malko, Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990.
  2. Urszula Smoczyńska - Nachtmann, Rozśpiewane przedszkole, WSiP, Warszawa 1982.
  3. Maria Ćwiklińska, Małgorzata Rogozińska, Dyktanda elementarne,  I-VI, Podręczniki dla nauczyciela, Zeszyty ucznia, Triangiel, Warszawa 2005-2013.
  4. Danuta Dobrowolska-Marucha, Dyktanda muzyczne, PWM, Kraków 2005.
  5. Wiesława Anczykowska-Wysocka, Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem, Prace Specjalne 62, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2004.
  6. Alicja Kozłowska-Lewna, Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Prace Specjalne 68, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2006.
  7. Alina Kowalska-Pińczak, Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2000.
  8. Wiesława Anczykowska-Wysocka, Dagmara Dopierała, Eugeniusz Głowski, Alina Kowalska-Pińczak, Romuald Szyszko, Teresa Świercz, Przestrzenie wyobraźni muzycznej. Od tonalności po atonalność. Kształcenie słuchu. Metoda /świadomość/ notacja,  red. Alina Kowalska-Pińczak, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2011.  
  9. Urszula Smoczyńska-Nachtmann, Renata Chrzanowska, Śpiewam, słucham, gram – podręcznik dla uczniów I klasy szkoły muzycznej I stopnia, WSiP, Warszawa 1995.
  10. Beata Maria Michniewicz, Kształcenie słuchu na wesoło. Ćwiczenia i dyktanda muzyczne dla klas 1-3 szkoły podstawowej I stopnia, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2000.
  11. Urszula Smoczyńska, Podajmy sobie ręce … Piosenki dziecięce różnych narodów z zabawami, Triangiel, Warszawa 2004.
  12. Tamara Stachak, Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Nowy solfeż, Euterpe, Kraków 2012. 
  13. Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak, Nasza muzyka 1,2,3,4,5,6, Euterpe Kraków 2010-2012.
bibliografia uzupełniająca
  1. Urszula Cebula, Aleksandra Dudek, Izabela Olma, Anna Pawelec, Mariusz Tokarski, Danuta Anna Wilczak, Materiały pomocnicze dla nauczycieli kształcenia słuchu z audycjami muzycznymi, red. Ewelina Sroczyńska, Zofia Wawrzyńska, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2014, https://cea-art.pl/pub/Materialy_ksztalcenie.pdf
  2. Urszula Cebula, Małgorzata Fiszer-Szczepańska, Lucyna Kubicka, Mariusz Tokarski, Joanna Tomkowska, Materiały pomocnicze dla nauczycieli rytmiki z kształceniem słuchu, red. Ewelina Sroczyńska, Zofia Wawrzyńska, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2014, https://cea-art.pl/pub/Materialy_rytmika.pdf
  3. Henryk Górski, Solfeż. Zbiór ćwiczeń interwałowych i melo-rytmicznych, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2012.
  4. Maria Juchniewicz, Test umiejętności muzycznych. Podręcznik dla nauczyciela wraz z płytą CD, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2011.
  5. Maria Wacholc, Solfeż elementarny. Podręcznik dla klas I, II, III, IV, V, VI, Triangiel, Warszawa 2000-2010.
  6. Wokaliza i rytm. Miniatury wokalno-instrumentalne, red. Alina Kowalska-Pińczak,  Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2017.
  7.  Maria Ćwiklińska, Małgorzata Rogozińska, Elementarz solfeżowy, dla nauczyciela (z CD) i dla ucznia, Triangiel, Warszawa 2015.
  8. Maria Wacholc, Kształcenie poczucia tonalnego i słuchu harmonicznego w szkole muzycznej I stopnia. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli, tom I (klasy I-III), Triangiel, Warszawa 2009.
  9. Maria Wacholc, Kształcenie poczucia tonalnego i słuchu harmonicznego w szkole muzycznej I stopnia. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli, tom II (klasy IV-VI), Triangiel, Warszawa 2011.
  10. Maria Wacholc, Kształcenie słuchu na materiale muzyki współczesnej w szkole muzycznej I stopnia, Triangiel, Warszawa 2014.
  11. Maria Wacholc, Solfeż dwugłosowy. Ćwiczenia do czytania nut głosem, część I, Triangiel, Warszawa 2014.
  12. Maria Wacholc, Solfeż dwugłosowy. Ćwiczenia do czytania nut głosem, część II, Triangiel, Warszawa 2015.
  13. Kanony. Antologia, red. Włodzimierz Sołtysik, WSiP, Warszawa 1998.
efekty kształcenia - wiedza

- rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami kształcenia słuchu (K_W17)
- dysponuje wiedzą o skutecznych i prognostycznych badaniach słuchu muzycznego na każdym poziomie nauczania zawodowego (K_W21)

efekty kształcenia - umiejętności

- opanował warsztat techniczny (w zakresie ćwiczenia i pracy podczas prób, czytania nut, umiejętności słuchowych, twórczych i odtwórczych) potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej (K_U09)
- student opanował od strony słuchowej warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i świadomie oraz precyzyjnie reaguje na problemy intonacyjne, dynamiczne, harmoniczne i rytmiczne w trakcie pracy z zespołami instrumentalnymi i wokalnymi (K_U09)
- student biegle odczytuje tekst nutowy w celu pełnego przekazania zawartych w utworze treści i struktur muzycznych (K_U13)
- student wykazuje się dobrymi możliwościami słuchowego rozpoznawania materiału muzycznego, zapamiętywania go i kształtowania warstwy emocjonalnej dzieła (K_U14)
- student opanował od strony słuchowej warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnego tworzenia dzieł muzycznych, posiada dostatecznie rozwiniętą wyobraźnię muzyczną słuchową w zakresie wszystkich parametrów dzieła muzycznego (K_U09)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student jest świadomy istnienia różnych metod kształcenia słuchu, zna podstawowe podręczniki do kształcenia słuchu muzycznego w szkołach muzycznych I stopnia, rozumie potrzebę dokształcania się w tym zakresie (K_K01, K_K02)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.003.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/4791/13105
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • analiza programu nauczania kształcenia słuchu dla szkół muzycznych I stopnia  http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001793
  • przegląd poglądów na rozwój słuchu muzycznego i charakterystyka jego parametrów
  • analiza literatury metodycznej do nauczania muzyki w przedszkolu
  • metody badania słuchu dziecka w weku przedszkolnym i klasyfikacja testów przydatności do edukacji muzycznej
  • prowadzenie wybranych elementów lekcji szkolnej
  • nauka improwizacji ćwiczeń słuchowych
  • efektem kształcenia powinna być nabyta umiejętność przeprowadzenia zajęć muzyczno-ruchowych z dziećmi przedszkolnymi i lekcji szkolnej w klasach szkoły muzycznej I stopnia.
metody dydaktyczne
  • obserwacja zajęć w szkole muzycznej I stopnia oraz obserwacja ćwiczeń realizowanych przez pedagoga przedmiotu
  • realizacja badań słuchu w formie czynnej i biernej (wersja testów pisemnych)
  • praktyka improwizacji melodyczno-harmonicznej przy fortepianie
  • realizacja zajęć lekcyjnych w grupie studenckiej, symulującej klasę szkolną
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • frekwencja nie mniejsza niż 80%
  • przeprowadzenie hospitacji zajęć w szkolnictwie muzycznym I stopnia (3 lekcje)
  • zaliczenie wskazanych ćwiczeń improwizacyjnych
  • przeprowadzenie zajęć muzyczno-ruchowych na grupie przedszkolnej
  • konstrukcja testu badania słuchu muzycznego w grupie 6-latków
  • ćwiczenia pod opieką pedagoga
  • praca w domu
  • testy i kolokwia
  • zadania improwizacyjne i twórcze
  • warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego kursu KS jest 80% obecność na zajęciach, uzyskanie zaliczeń z ćwiczeń wykonywanych w semestrze 4, pozytywny wynik egzaminu pisemnego i ustnego. Tematy egzaminu pisemnego:
    • 2-głosowe dyktando w wersji fortepianowej lub instrumentalnej
    • test z korekty błędów w fakturze 3- lub 4-głosowej (J. Dzielska, Materiału pomocnicze do kształcenia słuchu)
    • literowy zapis treści harmonicznej wybranego fragmentu z literatury symfonicznej, solowej – instrumentalnej, bądź wokalno-instrumentalnej muzyki romantycznej lub neoromantycznej
  • Tematyka egzaminu ustnego: poprawa nie zaliczonych pozycji egzaminu pisemnego, czytanie a vista 2-głosu atonalnego w parze z pedagogiem, czytanie utworów wielogłosowych w wersji wokalnej, bądź w realizacji łączonej z grą na instrumencie. UWAGA: brak pozytywnej punktacji w trzech tematach egzaminu pisemnego kwalifikuje się jako ocenę niedostateczną i do powtórnego przystąpienia w sesji poprawkowej.
wykonanie: www.ansta.pl