Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Podstawy dydaktyki
symbol | jezyk |
1/4788 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- Poznanie najnowszych nurtów refleksji pedagogicznej
- Zachęcanie do refleksji krytyczno–hermeneutycznej
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
--- |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
--- |
bibliografia podstawowa |
- B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańsk 2006.
- Podstawy o wychowaniu – t. I;
- Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych – t. II;
- Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej – t. III;
- Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (podręcznik akademicki), Warszawa 2003, t. I, II;
- B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002.
- J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996.
- H. Sęk, Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie, Warszawa 2000.
- H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli, Gdańsk 2004.
- B. Niemierko, Kształcenie według wymagań, [w:] A. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, Warszawa 2000.
|
bibliografia uzupełniająca |
--- |
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada wiedzę na temat głównych pojęć dotyczących dydaktyki ogólnej (K_W05) - zna problemy przemian dydaktyki jako nauki (K_W11) - zna problemy kształcenia ogólnego i zawodowego (muzycznego) (K_W07) - wyjaśnia kwestie związane ze składowymi procesu dydaktycznego (K_W07) - charakteryzuje cele kształcenia ogólnego (K_W07) - potrafi dokonać taksonomii celów kształcenia (K_W05) - posiada wiedzę na temat dwóch odmiennych koncepcji wychowania (K_W07) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- operuje głównymi pojęciami dydaktyki ogólnej (K_U05) - rozpoznaje i wykorzystuje wiadomości z przemian dydaktyki jako nauki (K_U05) - planuje i kieruje procesami dydaktycznymi (K_U24) - potrafi wykorzystać nowoczesne środki przekazu do celów dydaktycznych (K_U05) - planuje i kieruje procesami wychowania i kształcenia (K_U24) - dobiera i wykorzystuje dostępne materiały do celów kształcenia (K_U24) - zapobiega niepowodzeniom szkolnym uczniów (K_U24) - inspiruje i zachęca uczniów do realizacji życiowych zadań (K_U24) - potrafi rozróżnić kierunki rozwoju osobowości ucznia w różnych systemach dydaktycznych (K_U17) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- ma świadomość konieczności użycia wiedzy dydaktycznej w procesie nauczania (K_K01) - rozumie konieczność posiadania wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej (K_K02) - docenia potrzebę refleksji nad problematyką związaną z dydaktyką ogólną (K_K06) - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy zawodowej (K_K12) - jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań pedagogicznych (K_K11, K_K12) - rozumie znaczenie profesjonalizmu w wykonywanym zawodzie (K_K12) - ma świadomość prowadzenia niekonwencjonalnych działań pedagogicznych (K_K05) - odpowiedzialnie podejmuje zadania związane z przyszłą pracą zawodową (K_K12) |
Semestry
Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Adriana Barska, | 1/4788/13087 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką;
- Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe;
- Główne nurty pedagogiki współczesnej: pozytywistyczna, kultury, personalno–egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa;
- Czołowe postaci pedagogiki XX wieku:
- J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet;
- Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania, kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy
- Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny,
- Modele szkoły współczesnej,
- Program szkolny,
- Ocenianie,
- Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny,
- Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego,
- Uczniowie: konformiści i nonkonformiści.
|
metody dydaktyczne |
Wykład |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Test pisemny
- Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej
- Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej,
- Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi
|