Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Podstawy dydaktyki

symboljezyk
1/4788polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Poznanie najnowszych nurtów refleksji pedagogicznej
  • Zachęcanie do refleksji krytyczno–hermeneutycznej
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

---

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

---

bibliografia podstawowa
  1. B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańsk 2006.
  2. Podstawy o wychowaniu – t. I;
  3. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych – t. II;
  4. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej – t. III;
  5. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (podręcznik akademicki), Warszawa 2003, t. I, II;
  6. B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
  7. A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002.
  8. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996.
  9. H. Sęk, Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie, Warszawa 2000.
  10. H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli, Gdańsk 2004.
  11. B. Niemierko, Kształcenie według wymagań, [w:] A. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, Warszawa 2000.
bibliografia uzupełniająca

---

efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę na temat głównych pojęć dotyczących dydaktyki ogólnej (K_W05)
- zna problemy przemian dydaktyki jako nauki (K_W11)
- zna problemy kształcenia ogólnego i zawodowego (muzycznego) (K_W07)
- wyjaśnia kwestie związane ze składowymi procesu dydaktycznego (K_W07)
- charakteryzuje cele kształcenia ogólnego (K_W07)
- potrafi dokonać taksonomii celów kształcenia (K_W05)
- posiada wiedzę na temat dwóch odmiennych koncepcji wychowania (K_W07)

efekty kształcenia - umiejętności

- operuje głównymi pojęciami dydaktyki ogólnej (K_U05)
- rozpoznaje i wykorzystuje wiadomości z przemian dydaktyki jako nauki (K_U05)
- planuje i kieruje procesami dydaktycznymi (K_U24)
- potrafi wykorzystać nowoczesne środki przekazu do celów dydaktycznych (K_U05)
- planuje i kieruje procesami wychowania i kształcenia (K_U24)
- dobiera i wykorzystuje dostępne materiały do celów kształcenia (K_U24)
- zapobiega niepowodzeniom szkolnym uczniów (K_U24)
- inspiruje i zachęca uczniów do realizacji życiowych zadań (K_U24)
- potrafi rozróżnić kierunki rozwoju osobowości ucznia w różnych systemach dydaktycznych (K_U17)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- ma świadomość konieczności użycia wiedzy dydaktycznej w procesie nauczania (K_K01)
- rozumie konieczność posiadania wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej (K_K02)
- docenia potrzebę refleksji nad problematyką związaną z dydaktyką ogólną (K_K06)
- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy zawodowej (K_K12)
- jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań pedagogicznych (K_K11, K_K12)
- rozumie znaczenie profesjonalizmu w wykonywanym zawodzie (K_K12)
- ma świadomość prowadzenia niekonwencjonalnych działań pedagogicznych (K_K05)
- odpowiedzialnie podejmuje zadania związane z przyszłą pracą zawodową (K_K12)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładzaliczeniedr Adriana Barska, 1/4788/13087
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką;
  • Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe;
  • Główne nurty pedagogiki współczesnej: pozytywistyczna, kultury, personalno–egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa;
  • Czołowe postaci pedagogiki XX wieku:
  • J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet;
  • Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania, kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy
  • Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny,
  • Modele szkoły współczesnej,
  • Program szkolny,
  • Ocenianie,        
  • Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny,
  • Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego,
  • Uczniowie: konformiści i nonkonformiści.
metody dydaktyczne

Wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Test pisemny

  • Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej
  • Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej,
  • Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi
wykonanie: www.ansta.pl