Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Pedagogika ogólna

symboljezyk
1/4787polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów orientacji we współczesnych prądach i kierunkach pedagogicznych oraz procesach socjalizacji, wychowania i edukacji. Celem zajęć z przedmiotu pedagogika jest przyswojenie przez słuchaczy treści oraz refleksja nad działaniem pedagoga.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • umiejętność czytania tekstów pedagogicznych i dyskusji nad ich treścią
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

---

bibliografia podstawowa
  1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2003.
  2. Wprowadzenie do pedagogiki, red.T. Hejnicka-Bezwińska, R.Leppert, Warszawa 1990.
bibliografia uzupełniająca
  1. A. Nalaskowski, Edukacja, która nie chce przeminąć, Impuls 1999.
  2. M. Dudzikowa, Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Warszawa 2005.
  3. Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, B. Śliwerski red. Kraków 1992.
efekty kształcenia - wiedza

- dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalającą na realizację zadań o charakterze interdyscyplinarnym (K_W05)
- posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych oraz ich praktycznego zastosowania, dającą kwalifikacje do prowadzenia mniejszych zespołów orkiestrowych i chóralnych na podstawowym poziomie edukacji muzycznej (K_W21)
- opanował warsztat naukowy w zakresie nauk o muzyce i pokrewnych dyscyplin humanistycznych (K_W05)

efekty kształcenia - umiejętności

- wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej podstawowych koncepcji pedagogicznych, dającą kwalifikacje do nauczania przedmiotów teoretycznych w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia oraz przedmiotu muzyka w szkolnictwie powszechnym w zakresie swej specjalności na poziomie podstawowym edukacji muzycznej (K_U24)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
- jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów (K_K06)
- jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe i etyczne oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy zawodowej (K_K09)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0wykładzaliczeniedr Adriana Barska, 1/4787/13086
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Szkoła jako instytucja kształcenia i wychowania.
  2. Pedagogika tradycyjna, źródła i sposoby realizacji w wybranych modelach.
  3. Krytyka modelu tradycyjnego w literaturze pedagogicznej .
  4. Nowe Wychowanie jako nurt pedagogiki alternatywnej.
  5. Pedagogika Rudolfa Steinera.
  6. Maria Montessori jako prekursorka pedagogiki samodzielnego działania dziecka.
  7. Pedagogika Celestyna Freineta, aktywność twórcza dziecka.
  8. Pragmatyzm pedagogiczny w amerykańskiej myśli Pedagogicznej.
metody dydaktyczne
  • Wykład konwersatoryjny, dyskusja.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Warunkiem zaliczenia jest znajomość treści przedmiotu, zaliczenie ustne, trzy wylosowane pytania.
wykonanie: www.ansta.pl