Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Pedagogika ogólna
symbol | jezyk |
1/4787 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Założeniem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów orientacji we współczesnych prądach i kierunkach pedagogicznych oraz procesach socjalizacji, wychowania i edukacji. Celem zajęć z przedmiotu pedagogika jest przyswojenie przez słuchaczy treści oraz refleksja nad działaniem pedagoga. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- umiejętność czytania tekstów pedagogicznych i dyskusji nad ich treścią
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
--- |
bibliografia podstawowa |
- Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2003.
- Wprowadzenie do pedagogiki, red.T. Hejnicka-Bezwińska, R.Leppert, Warszawa 1990.
|
bibliografia uzupełniająca |
- A. Nalaskowski, Edukacja, która nie chce przeminąć, Impuls 1999.
- M. Dudzikowa, Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Warszawa 2005.
- Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, B. Śliwerski red. Kraków 1992.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalającą na realizację zadań o charakterze interdyscyplinarnym (K_W05) - posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych oraz ich praktycznego zastosowania, dającą kwalifikacje do prowadzenia mniejszych zespołów orkiestrowych i chóralnych na podstawowym poziomie edukacji muzycznej (K_W21) - opanował warsztat naukowy w zakresie nauk o muzyce i pokrewnych dyscyplin humanistycznych (K_W05) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej podstawowych koncepcji pedagogicznych, dającą kwalifikacje do nauczania przedmiotów teoretycznych w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia oraz przedmiotu muzyka w szkolnictwie powszechnym w zakresie swej specjalności na poziomie podstawowym edukacji muzycznej (K_U24) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) - jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów (K_K06) - jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe i etyczne oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy zawodowej (K_K09) |
Semestry
Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 3.0 | wykład | zaliczenie | dr Adriana Barska, | 1/4787/13086 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Szkoła jako instytucja kształcenia i wychowania.
- Pedagogika tradycyjna, źródła i sposoby realizacji w wybranych modelach.
- Krytyka modelu tradycyjnego w literaturze pedagogicznej .
- Nowe Wychowanie jako nurt pedagogiki alternatywnej.
- Pedagogika Rudolfa Steinera.
- Maria Montessori jako prekursorka pedagogiki samodzielnego działania dziecka.
- Pedagogika Celestyna Freineta, aktywność twórcza dziecka.
- Pragmatyzm pedagogiczny w amerykańskiej myśli Pedagogicznej.
|
metody dydaktyczne |
- Wykład konwersatoryjny, dyskusja.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Warunkiem zaliczenia jest znajomość treści przedmiotu, zaliczenie ustne, trzy wylosowane pytania.
|