Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia I i II etapu edukacyjnego

symboljezyk
1/4780
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zajęcia dadzą możliwość zdobycia wiedzy na temat psychologii rozwojowej, wychowawczej oraz zaburzeń rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem okresu rozwojowego przypadającego na I i II etap edukacyjny. Ponadto wykłady poszerzone będą o praktyczne wskazówki radzenia sobie w sytuacjach trudnych w przyszłej pracy pedagogicznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Ukończenie przedmiotu psychologia ogólna.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

---

bibliografia podstawowa
  1. Birch A., Malim T. (1999) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa, PWN.
  2. Brophy J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWNH.
  3. Ilg F.L., Bates Ames L., Baker S.M. (1994) Rozwój psychiczny dziecka. Gdańsk, GWP.
  4. Turner J.S., Helms D.B. (1999) Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP.
bibliografia uzupełniająca
  1. A. Faber, E. Mazlish (1998) Jak mówić , żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Poznań: Media Rodzina of Poznań.
  2. Weyhreter (2004) Trudności z koncentracją uwagi. Warszawa, PZWL.
efekty kształcenia - wiedza

- student zna podstawową terminologię związaną z psychologią rozwojową (K_W05)
- rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się (K_W05)
- wymienia poszczególne etapy rozwoju dziecka (K_W06)
- charakteryzuje rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny dziecka w okresie I i II etapu edukacyjnego (K_W06)
- zna psychologiczne podstawy wychowania i kształcenia (K_W05)
- posiada wiedzę na temat zaburzeń rozwoju dziecka (K_W05)
- zna potrzeby edukacyjne dzieci z zaburzeniami rozwoju (K_W16)

efekty kształcenia - umiejętności

- porównuje poszczególne koncepcje rozwoju człowieka pod kątem największej przydatności w przyszłej pracy zawodowej (K_U08)
- analizuje poszczególne aspekty rozwoju dziecka w I i II etapie edukacyjnym (K_U22)
- interpretuje zachowania dziecka w kontekście uwarunkowań bio-psycho-społecznych (K_U22)
- wykorzystuje zdobytą wiedzę w kontakcie z dzieckiem (K_U19)
- projektuje strategie stymulujące rozwój dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych (K_U22)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- nawiązuje współpracę w grupie (K_K04)
- nawiązuje przyjazny kontakt z dzieckiem w wieku szkolnym (K_K04)
- posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmieniających się okoliczności w środowisku (K_K05)
- jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych (K_K06)
- w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07)
- rozwija własne umiejętności interpersonalne, porozumiewając się z innymi w sposób jasny i bezpośredni, z szacunkiem wobec odmiennych poglądów innych (K_K10)
- charakteryzuje się postawami prospołecznymi, szacunkiem dla innych i poczuciem odpowiedzialności (K_K11)
- posługuje się fachową terminologią z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii kształcenia (K_K14)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładzaliczeniemgr Eliza Ludkiewicz, 1/4780/13064
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka. Terminologia, podstawowe pojęcia.
  2. Stadia rozwoju człowieka.
  3. Okres sensoryczno-motoryczny.
  4. Wiek poniemowlęcy.
  5. Wiek przedszkolny.
  6. Dziecko w I etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny.
  7. Dziecko w II etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny.
  8. Zaburzenia rozwoju dziecka I i II etapu edukacyjnego.
  9. Możliwości wspierania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
metody dydaktyczne
  • Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Obecność na zajęciach, egzamin ustny
wykonanie: www.ansta.pl