Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Psychologia I i II etapu edukacyjnego
symbol | jezyk |
1/4780 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Zajęcia dadzą możliwość zdobycia wiedzy na temat psychologii
rozwojowej, wychowawczej oraz zaburzeń rozwoju dziecka ze szczególnym
uwzględnieniem okresu rozwojowego przypadającego na I i II etap edukacyjny.
Ponadto wykłady poszerzone będą o praktyczne wskazówki radzenia sobie w
sytuacjach trudnych w przyszłej pracy pedagogicznej. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- Ukończenie przedmiotu psychologia ogólna.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
--- |
bibliografia podstawowa |
- Birch A., Malim T. (1999) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa
do dorosłości. Warszawa, PWN.
- Brophy J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWNH.
- Ilg F.L., Bates Ames L., Baker S.M. (1994) Rozwój psychiczny dziecka.
Gdańsk, GWP.
- Turner J.S., Helms D.B. (1999) Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP.
|
bibliografia uzupełniająca |
- A. Faber, E. Mazlish (1998) Jak mówić , żeby dzieci się uczyły w domu i w
szkole. Poznań: Media Rodzina of Poznań.
- Weyhreter (2004) Trudności z koncentracją uwagi. Warszawa, PZWL.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student zna podstawową terminologię związaną z psychologią rozwojową (K_W05) - rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się (K_W05) - wymienia poszczególne etapy rozwoju dziecka (K_W06) - charakteryzuje rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny dziecka w okresie I i II etapu edukacyjnego (K_W06) - zna psychologiczne podstawy wychowania i kształcenia (K_W05) - posiada wiedzę na temat zaburzeń rozwoju dziecka (K_W05) - zna potrzeby edukacyjne dzieci z zaburzeniami rozwoju (K_W16) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- porównuje poszczególne koncepcje rozwoju człowieka pod kątem największej przydatności w przyszłej pracy zawodowej (K_U08) - analizuje poszczególne aspekty rozwoju dziecka w I i II etapie edukacyjnym (K_U22) - interpretuje zachowania dziecka w kontekście uwarunkowań bio-psycho-społecznych (K_U22) - wykorzystuje zdobytą wiedzę w kontakcie z dzieckiem (K_U19) - projektuje strategie stymulujące rozwój dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych (K_U22) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- nawiązuje współpracę w grupie (K_K04) - nawiązuje przyjazny kontakt z dzieckiem w wieku szkolnym (K_K04) - posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmieniających się okoliczności w środowisku (K_K05) - jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych (K_K06) - w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07) - rozwija własne umiejętności interpersonalne, porozumiewając się z innymi w sposób jasny i bezpośredni, z szacunkiem wobec odmiennych poglądów innych (K_K10) - charakteryzuje się postawami prospołecznymi, szacunkiem dla innych i poczuciem odpowiedzialności (K_K11) - posługuje się fachową terminologią z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii kształcenia (K_K14) |
Semestry
Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | mgr Eliza Ludkiewicz, | 1/4780/13064 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka. Terminologia, podstawowe
pojęcia.
- Stadia
rozwoju człowieka.
- Okres
sensoryczno-motoryczny.
- Wiek
poniemowlęcy.
- Wiek
przedszkolny.
- Dziecko w
I etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny,
moralny.
- Dziecko w
II etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny,
moralny.
- Zaburzenia rozwoju dziecka I i II etapu edukacyjnego.
- Możliwości wspierania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
|
metody dydaktyczne |
- Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Obecność na zajęciach, egzamin ustny
|