Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka zasad muzyki

symboljezyk
1/4779polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Cele kształcenia:

Przygotowanie do pracy pedagogicznej w zakresie prowadzenia przedmiotu zasady muzyki w szkolnictwie muzycznym, a w szczególności:

  • Zapoznanie, analiza i ocena aktualnej podstawy programowej dla przedmiotu zasady muzyki w średnim szkolnictwie muzycznym,
  • Opracowanie podziału i kolejności realizacji treści programowych przedmiotu zasady muzyki z uwzględnieniem specyfiki organizacji roku szkolnego w szkołach muzycznych II stopnia,
  • Przygotowanie do właściwego korzystania z literatury metodycznej i materiałów pomocniczych,
  • Umiejętność tworzenia szczegółowych scenariuszy lekcji, wykorzystujących różnorodne formy, metody kształcenia i środki dydaktyczne,
  • Nabycie umiejętności kontroli i oceny pracy ucznia, z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu,
  • Nabycie umiejętności prowadzenia lekcji szkolnej z przedmiotu zasady muzyki.

Zajęcia  zbiorowe.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Kompetencje muzyczne związane z treściami programowymi przedmiotu Zasady muzyki,
  • Znajomość podstawowych wiadomości z zakresu pedagogiki i psychologii.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • hospitacje lekcji Zasad muzyki w średnim szkolnictwie muzycznym
bibliografia podstawowa
  1. Gozdek L.,  Recenzja po latach. F. Wesołowski – Zasady muzyki. W: „Wychowanie Muzyczne w Szkole” nr 5, 2004.
  2. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny. Wyd. „Żak”, Warszawa 2004.
  3. Rozporządzenie Ministra Kultury z dn. 9.12.2010; Dziennik Ustaw z 2011 r. Nr 15 — 1148 — Poz. 70 w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (w części dotyczącej przedmiotu "zasady muzyki"),

Podręczniki i materiały do nauczania zasad muzyki dostępne na krajowym rynku wydawniczym (wybór). Główne pozycje:

  1. Wesołowski F.: Zasady muzyki. PWM, Kraków 2004.
  2. Wesołowski F.: Materiały do nauki o skalach muzycznych. PWM Kraków 1997.
  3. Zganiacz-Mazur L.: ABC teorii muzyki. Wyd. CONTRA, Warszawa 2002.
  4. Lasocki J.K.: Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce. PWM Kraków 2004.
  5. Malko D.: Zasady muzyki i kształcenie słuchu. WSiP, Warszawa 1992.
  6. Ostrowski A.: Nauczanie zasad muzyki i kształcenia słuchu. Szkice metodyczne. PWM Kraków 1965.
  7. Wójcik D.: Nauka o muzyce. Musica Jagiellonica. Kraków 2006,.
bibliografia uzupełniająca
  1. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. „Żak”, Warszawa 2003.
  2. Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli. Wyd. A. Marszałek, Toruń 1997.
  3. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.
  4. Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących 2. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2002.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę z zakresu szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej w zakresie edukacji muzycznej, dającą kwalifikacje do nauczania przedmiotu "zasady muzyki" w szkolnictwie muzycznym II stopnia (K_W21)
- zna i krytycznie omawia podstawę programową, autorskie programy nauczania oraz podręczniki i materiały dydaktyczne do nauczania zasad muzyki, dostępne na krajowym rynku wydawniczym (K_W01)
- zna zasady opracowania podziału i kolejności realizacji treści programowych przedmiotu "zasady muzyki" z uwzględnieniem specyfiki organizacji roku szkolnego w szkołach muzycznych II stopnia (K_W08)
- charakteryzuje zasady przygotowywania narzędzi dydaktycznych, kontrolujących kompetencje ucznia w określonym obszarze treści kształcenia (K_W21)

efekty kształcenia - umiejętności

- umie tworzyć szczegółowe scenariusze lekcji, wykorzystujące różnorodne formy, metody kształcenia i środki dydaktyczne (K_U18)
- posiada umiejętności odpowiadające treściom programowym przedmiotu "zasady muzyki" (K_U19)
- umie przeprowadzić lekcję z przedmiotu "zasady muzyki" (K_U21, K_U24)
- umie korzystać z literatury metodycznej i materiałów pomocniczych (K_U17)
- ustala kryteria kontroli i oceny pracy ucznia, z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu (K_U15)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
- dąży do jak najpełniejszego zdobywania doświadczeń metodycznych i merytorycznych niezbędnych w pracy nauczyciela przedmiotu "zasady muzyki" w szkolnictwie muzycznym (K_K01)
- jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów (K_K06)
- w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07)
- jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy zawodowej (K_K09)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, 1/4779/13061
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Analiza krytyczna podstawy programowej, autorskich programów nauczania, podręczników i materiałów pomocniczych do nauczania zasad muzyki, dostępnych na krajowym rynku wydawniczym.
  • Sugestie metodyczne dla nauczyciela tego przedmiotu.
  • Kształcenie umiejętności układania i doboru ćwiczeń i zadań domowych odpowiednio dla realizacji założonego problemu.
  • Przygotowywanie zestawu własnych środków dydaktycznych.
  • Konstrukcja  sprawdzianów i testów problemowych i końcowych.
  • Kształcenie umiejętności planowania dydaktycznego oraz realizacji poszczególnych etapów lekcji szkolnej.
  • Praktyczna realizacja wybranych zagadnień.
  • Aktualne tendencje w kształceniu muzycznym.
metody dydaktyczne
  • wykład, praktyczne (ćwiczenia), eksponujące – pokaz połączony z analizą (różne aspekty).
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Przygotowanie jednego seminarium nt przydatności wybranych podręczników i materiałów do nauki zasad muzyki  w średnim szkolnictwie muzycznym,
  • Przygotowanie zestawu własnych pomocy i środków dydaktycznych,
  • Opracowanie szczegółowego scenariusza lekcji z wybranego zakresu tematów obowiązujących w programie nauczania zasad muzyki w średnich szkołach muzycznych,
  • Uczestnictwo w zajęciach i przeprowadzenie lekcji próbnej w grupie studentów,
  • odbycie hospitacji zajęć u pedagoga szkoły muzycznej II stopnia wskazanego przez prowadzącego zajęcia,
  • Przeprowadzenie lekcji pokazowej – dyplomowej z wybraną klasą; oceny lekcji dokonuje pedagog wybranej klasy wraz z pedagogiem uczelni.
wykonanie: www.ansta.pl