Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Emisja głosu do wyboru
symbol | jezyk |
1/4776 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Przedmiot realizowany jest na pierwszym roku studiów w wymiarze 2 godzin tygodniowo, w formie zajęć praktycznych.
Kurs emisji głosu winien dać studentowi podstawowe wiadomości o śpiewie i technice wokalnej, rozwinąć umiejętność pracy nad własnym głosem, a także wykształcić umiejętność metodycznego nauczania emisji głosu w pracy w szkołach i zespołami chóralnym i wokalnymi. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- umiejętność gry na instrumencie klawiszowym na poziomie podstawowym,
- operowanie głosem zdrowym (wykluczenie przewlekłych chorób strun głosowych i krtani),
- dysponowanie słuchem muzycznym i wrażliwością na barwę dźwięku.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- kształcenie słuchu muzycznego,
- znajomość zasad harmonizacji klasycznej,
- fonetyka języków obcych,
- znajomość literatury wokalnej,
- znajomość podstaw budowy i fizjologii aparatu głosowego,
- zainteresowanie pedagogiką wokalną.
|
bibliografia podstawowa |
- Bregy W, Elementy techniki wokalnej, PWM Kraków 1974.
- Łukaszewski I., Zbiorowa emisja głosu, COMUK Warszawa 1997.
- Tarasiewicz B., Mówię i spiewam świadomie, Universitas Kraków 2011.
- Zarys higieny głosu pod red. S. Klajmana, PWSM Gdańsk 1975.
- Zielińska H., Kształcenie głosu, Polihymnia 2002.
|
bibliografia uzupełniająca |
--- |
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy i czynności narządu głosu (K_W15) - zna zasady postępowania w pracy nad rozwojem głosu dziecka (K_W15) - zna czynniki powodujące choroby zawodowe u nauczycieli (K_W21) - zna zasady postępowania metodycznego w korekcie błędów emisyjnych (K_W21) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- student posiada umiejętność prawidłowego oddychania dynamicznego; prawidłowej fonacji i prawidłowej pracy rezonatorów (K_U09) - umie poprawnie wykonać ćwiczenia emisyjne (K_U12) - umie dokonać korekty błędu emisyjnego własnego, jak i u innej osoby (K_U09) - umie przeprowadzić rozśpiewanie zespołowe i indywidualne wraz z realizacją akompaniamentu przy fortepianie (K_U13) - umie wykonać w sposób artystyczny wybrane ćwiczenie N. Vaccai oraz wybraną arię lub pieśń z literatury polskiej (K_U12) - potrafi współpracować z solistą wokalistą (jako przyszły dyrygent) (K_U08) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- jest przygotowany do pracy zespołowej, kontroluje swoje emocje (K_K07) - angażuje się w polepszanie własnych postępów wokalnych (K_K08) - pomaga i współpracuje w grupie, akompaniuje kolegom (K_K04) - w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować własną działalność artystyczną; potrafi publicznie wykonać przygotowaną pieśń solową (K_K13) |
Semestry
Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie bez oceny | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, | 1/4776/13044 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Celem kursu jest przygotowanie studenta do prawidłowego posługiwania się głosem w śpiewie i mowie.
- zapoznanie studentów z problematyką głosu śpiewaczego i techniki wokalnej
- poznawanie techniki bel canto
- rozwijanie i kształtowanie artystycznej wrażliwości na różnorodność i jakość brzmienia głosu oraz możliwości techniki głosu ludzkiego
- realizacja ćwiczeń emisyjnych grupowo i indywidualnie - utrwalanie poprawnych wzorów oddychania, fonacji i artykulacji.
Repertuar:
- Vaccai N., Metodo practico di canto italiano, PWM Kraków 2002.
- Concone G., 50 ćwiczeń na głos średni (wysoki lub niski), PWM Kraków 1983.
- Lütgen B., Die Kunst der Kehlfertigkeit, Band 1 (Sztuka śpiewania na głos średni i fortepian, cz. 1),
- Pieśni Moniuszki i Chopina,
- Duety wokalne Mendelssohna,
- Opracowania pieśni Moniuszki na dwa, trzy i cztery głosy.
|
metody dydaktyczne |
Praktyka śpiewu zespołowa i indywidualna
- praca nad indywidualnym kształceniem głosu i techniki wokalnej,
- praca nad głosem z wykorzystaniem ćwiczeń wokalnych (Vaccai, Concone, Lütgen),
- praca nad brzmieniem głosu w zespole,
- praca nad utworami solowymi (Pieśni S. Moniuszki, F. Chopina, arie starowłoskie),
- praca nad duetami, tercetami i kwartetami wokalnymi.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia kursu jest minimalna frekwencja - 80%.
Zaliczenie wybranych przez pedagoga ćwiczeń wokalnych ze zbiorów Vaccai, Concone, Lütgena.
Prezentacja przygotowanych utworów solowych i zespołowych. |