Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia ogólna

symboljezyk
1/4774polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Wykłady z psychologii mają na celu zaprezentowanie studentom podstawowych teorii i koncepcji psychologicznych człowieka, pomocnych w poznaniu siebie, a w przyszłej pracy zawodowej - w lepszym zrozumieniu ucznia i jego problemów.

Istotnym elementem wykładów będą informacje praktyczne przydatne w nawiązaniu prawidłowej relacji nauczyciel - uczeń, a także zyskiwanie większej świadomości siebie w roli nauczyciela.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • brak wymagań wstępnych
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Analiza własnych doświadczeń w zakresie relacji uczeń - nauczyciel; trening asertywności; trening interpersonalny.
bibliografia podstawowa
  1. J. Strelau (red.) (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki. tom 1, 2 i 3 Gdańsk: GWP
  2. G. Mietzel (2003), Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP
  3. G. Mietzel (1998), Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP
  4. D. Fontana (1998), Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
bibliografia uzupełniająca
  1. A. Faber, E. Mazlish (1998), Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały... Poznań: Media Rodzina of Poznań
efekty kształcenia - wiedza

- student definiuje, czym jest psychologia jako nauka (K_W05)
- zna historię psychologii jako nauki (K_W05)
- posiada wiedzę na temat podstawowych psychologicznych koncepcji człowieka (K_W05)
- charakteryzuje podstawowe metody badawcze w psychologii (K_W05)
- dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą procesów emocjonalnych i motywacyjnych (K_W06)
- rozumie prawidłowości oraz zakłócenia w zakresie komunikowania interpersonalnego i społecznego (K_W16)

efekty kształcenia - umiejętności

- zyskuje większą świadomość siebie i swoich potrzeb (K_U02)
- porównuje poszczególne koncepcje psychologiczne człowieka pod kątem największej przydatności w przyszłej pracy zawodowej (K_U08)
- posługuje się fachową terminologią z zakresu psychologii (K_U16)
- wykazuje umiejętność lepszego radzenia sobie ze stresem i z własnymi ograniczeniami (K_U21)
- interpretuje zachowania człowieka w kontekście uwarunkowań bio-psycho-społecznych (K_U22)
- analizuje i wyciąga wnioski na temat motywów postępowania człowieka (K_U22)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- nawiązuje współpracę w grupie (K_K04)
- posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmieniających się okoliczności w środowisku (K_K05)
- jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych (K_K06)
- w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07)
- rozwija własne umiejętności interpersonalne, porozumiewając się z innymi w sposób jasny i bezpośredni, z szacunkiem wobec odmiennych poglądów innych (K_K10)
- charakteryzuje się postawami prospołecznymi, szacunkiem dla innych i poczuciem odpowiedzialności (K_K11)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładzaliczeniemgr Eliza Ludkiewicz, 1/4774/13039
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Wprowadzenie. Czym zajmuje się psychologia? Podstawowe metody badawcze w psychologii. Zarys historii psychologii.
  2. Introspekcjonizm, psychologia atomistyczna i Gestalt.
  3. Psychoanaliza Freuda. Wizja człowieka wg psychoanalizy.
  4. Behawioryzm. Jak zachodzi uczenie się podczas warunkowania klasycznego, a jak podczas warunkowania sprawczego?
  5. Psychologia humanistyczna. Piramida potrzeb. Zaspakajanie własnych potrzeb warunkiem samorealizacji.
  6. Psychologia poznawcza. Rola indywidualnych doświadczeń w rozumieniu świata.
  7. Systemowe ujęcie człowieka.
  8. Poznanie siebie warunkiem świadomego rozwoju, także w przyszłej pracy nauczyciela.

Efektem kształcenia będzie zwiększona świadomość siebie, lepsze rozumienie innych i motywów ich postępowania, szczególnie w aspekcie pracy w roli nauczyciela.

metody dydaktyczne

Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, metoda problemowa.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz zdanie ustnego kolokwium.

wykonanie: www.ansta.pl