Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Psychologia ogólna
symbol | jezyk |
1/4774 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Wykłady z psychologii mają na celu zaprezentowanie studentom
podstawowych teorii i koncepcji psychologicznych człowieka, pomocnych w poznaniu
siebie, a w przyszłej pracy zawodowej - w lepszym zrozumieniu ucznia i
jego problemów.
Istotnym elementem wykładów będą informacje praktyczne przydatne w
nawiązaniu prawidłowej relacji nauczyciel - uczeń, a także zyskiwanie
większej świadomości siebie w roli nauczyciela. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- Analiza własnych doświadczeń w zakresie relacji uczeń - nauczyciel; trening asertywności; trening interpersonalny.
|
bibliografia podstawowa |
- J. Strelau (red.) (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki. tom 1, 2 i 3 Gdańsk: GWP
- G. Mietzel (2003), Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP
- G. Mietzel (1998), Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP
- D. Fontana (1998), Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
|
bibliografia uzupełniająca |
- A. Faber, E. Mazlish (1998), Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały... Poznań: Media Rodzina of Poznań
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student definiuje, czym jest psychologia jako nauka (K_W05) - zna historię psychologii jako nauki (K_W05) - posiada wiedzę na temat podstawowych psychologicznych koncepcji człowieka (K_W05) - charakteryzuje podstawowe metody badawcze w psychologii (K_W05) - dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą procesów emocjonalnych i motywacyjnych (K_W06) - rozumie prawidłowości oraz zakłócenia w zakresie komunikowania interpersonalnego i społecznego (K_W16) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- zyskuje większą świadomość siebie i swoich potrzeb (K_U02) - porównuje poszczególne koncepcje psychologiczne człowieka pod kątem największej przydatności w przyszłej pracy zawodowej (K_U08) - posługuje się fachową terminologią z zakresu psychologii (K_U16) - wykazuje umiejętność lepszego radzenia sobie ze stresem i z własnymi ograniczeniami (K_U21) - interpretuje zachowania człowieka w kontekście uwarunkowań bio-psycho-społecznych (K_U22) - analizuje i wyciąga wnioski na temat motywów postępowania człowieka (K_U22) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- nawiązuje współpracę w grupie (K_K04) - posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmieniających się okoliczności w środowisku (K_K05) - jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych (K_K06) - w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07) - rozwija własne umiejętności interpersonalne, porozumiewając się z innymi w sposób jasny i bezpośredni, z szacunkiem wobec odmiennych poglądów innych (K_K10) - charakteryzuje się postawami prospołecznymi, szacunkiem dla innych i poczuciem odpowiedzialności (K_K11) |
Semestry
Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | mgr Eliza Ludkiewicz, | 1/4774/13039 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Wprowadzenie. Czym zajmuje się psychologia? Podstawowe metody badawcze w psychologii. Zarys historii psychologii.
- Introspekcjonizm, psychologia atomistyczna i Gestalt.
- Psychoanaliza Freuda. Wizja człowieka wg psychoanalizy.
- Behawioryzm. Jak zachodzi uczenie się podczas warunkowania klasycznego, a jak podczas warunkowania sprawczego?
- Psychologia humanistyczna. Piramida potrzeb. Zaspakajanie własnych potrzeb warunkiem samorealizacji.
- Psychologia poznawcza. Rola indywidualnych doświadczeń w rozumieniu świata.
- Systemowe ujęcie człowieka.
- Poznanie siebie warunkiem świadomego rozwoju, także w przyszłej pracy nauczyciela.
Efektem kształcenia będzie zwiększona świadomość siebie, lepsze
rozumienie innych i motywów ich postępowania, szczególnie w aspekcie
pracy w roli nauczyciela.
|
metody dydaktyczne |
Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, metoda problemowa. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz zdanie ustnego kolokwium. |