Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka nauczania muzyki i audycji muzycznych

symboljezyk
1/4771polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia przedmiotu "muzyka" (z uwzględnieniem grup wiekowych, zwłaszcza klas I-III) w szkolnictwie ogólnokształcącym. Przedstawione zostaną szczegółowe propozycje działań związanych z twórczą aktywnością muzyczną (ćwiczenia ruchowe, słuchowe, śpiew i gra na instrumentach, zabawy z piosenką, improwizacje związane z poszczególnymi działaniami muzycznymi). Zajęcia obejmują problemy teoretyczne w powiązaniu z działaniami praktycznymi. przygotowanie studenta do prowadzenia przedmiotu "Audycje muzyczne" w szkole muzycznej I stopnia oraz do organizowania i prowadzenia audycji muzycznych.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • wiedza i umiejętności z zakresu szkoły muzycznej II stopnia, elementy wiedzy o kulturze.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Praktyki pedagogiczne, hospitowanie zajęć z audycji muzycznych prowadzonych w szkołach muzycznych I stopnia
bibliografia podstawowa

Podręczniki szkolne dla ucznia i przewodniki metodyczne dla nauczycieli muzyki w szkolnictwie ogólnokształcącym

  1. Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym - metodyka, WSiP, Warszawa 1991.
  2. Burowska Z.: Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, WSiP, Warszawa 1980.
  3. Konaszkiewicz Z., Ławrowska R., Nowak B., Sacher W.A., Smoleńska-Zielińska B., Standardy edukacji muzycznej, (w:) A. Białkowski (red.), Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych. Wyd. Fundacja Polskiej Rady Muzycznej, Warszawa 2008, s.100-149.
  4. Przychodzińska M.: Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1987.
  5. Przychodzińska M.: Wychowanie muzyczne. - idee, treści, kierunki rozwoju. Warszawa 1989.
  6. Frołowicz E., Konsonanse i dysonanse wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2011.
  7. Dudek A., Audycje muzyczne. Program nauczania dla szkół muzycznych I stopnia. Wyd. Triangiel, Warszawa 2009.
  8. Frołowicz E., Aktywny uczeń w świecie muzyki. Propozycje dla nauczycieli. Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2008.
  9. Grochowska D., Audycje muzyczne. Projekt programu nauczania dla PSM I stopnia. Wyd. Polihymnia 2004.
  10. Grochowska D., Audycje muzyczne. Zeszyt ćwiczeń. Wyd. Polihymnia 2004.
  11. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dn 9.12.2010; Dziennik Ustaw z 2011 r. Nr 15 — 1148 — Poz. 70 w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w części dotyczącej przedmiotu Audycje muzyczne.
bibliografia uzupełniająca
  1. Czasopismo dla nauczycieli "Wychowanie Muzyczne w Szkole" oraz "Wychowanie Muzyczne".
  2. Grusiewicz M., Kompetencje muzyczne uczniów ogólnokształcących szkół podstawowych i gimnazjów, Wyd. Stowarzyszenie Nauczycieli Muzyki, Lublin 2011.
  3. Frołowicz E., Aktywny uczeń w świecie muzyki. Propozycje dla nauczycieli. Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2008.
  4. Przychodzińska M., Metodyka wychowania muzycznego. Status i zakres nauczania, (w:) A. Białkowski (red.), Edukacja muzyczna. Tożsamość i praktyka, Wyd. UMCS Lublin 2006, s.183-204.
  5. Harnoncourt N., Muzyka mową dźwięków. Dialog muzyczny. Wyd. ME-KOMP, Warszawa 2011.
  6. Komorowska M., Zaproszenie do muzyki. WSiP Warszawa 1989.
  7. Kreiner – Bogdańska A., W krainie muzyki. PWM Kraków 2006.
  8. Zganiacz-Mazur L., Audycje muzyczne tom 1-3. Wyd. Contra, Warszawa.
  9. słowniki, encyklopedie, programy multimedialne do nauczania muzyki, materiały z muzycznych stron internetowych, programy nauczania przedmiotu "audycje muzyczne" udostępnione na stronach internetowych.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę z zakresu szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej w zakresie edukacji muzycznej, dającą kwalifikacje do nauczania przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_W21)
- posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i psychologicznych związanych z nauczaniem muzyki (K_W16)
- zna cele nauczania przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym, w różnych grupach wiekowych oraz wyjaśnia kryteria doboru treści, form i metod nauczania (K_W21)
- opisuje przykładowe rozwiązania metodyczne związane ze sposobami nauczania muzyki (K_W14)
- wymienia i charakteryzuje dokumenty, będące podstawą prawną prowadzenia przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_W16)
- porównuje i porządkuje dostępne materiały z zakresu literatury przedmiotu (podręczniki, pomoce dydaktyczne, multimedia) (K_W09, K_W10)

efekty kształcenia - umiejętności

- wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej przedmiotu, rozwijającego zainteresowanie wartościową muzyką oraz wspomagającego enkulturację muzyczną ucznia (K_U24)
- sporządza scenariusze zajęć (ze szczególnym uwzględnieniem strategii aktywizujących) (K_U18)
- dokonuje krytycznej analizy wybranych autorskich programów nauczania przedmiotu (K_U17)
- przygotowuje materiały sprawdzające wiedzę i umiejętności uczniów (K_U18)
- przygotowuje materiały pomocnicze dla uczniów (K_U18)
- posiada umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania muzyki oraz kwestii dotyczących szeroko pojmowanych tematów ogólnohumanistycznych (K_U19)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
- dąży do jak najpełniejszego zdobywania doświadczeń metodycznych i merytorycznych niezbędnych w pracy nauczyciela przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_K01, K_K02)
- posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy nauczyciela przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_K05)
- jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów (K_K06)
- w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07)
- jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy zawodowej (K_K09)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, 1/4771/13036
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

PRZEDMIOT ZAWIESZONY W ROKU 2018/2019

  • zapoznanie, analiza i ocena podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół ogólnokształcących, proponowanych standardów edukacji muzycznej w Polsce, dostępnych podręczników i materiałów do nauczania przedmiotu "muzyka" oraz przykładowych autorskich programów nauczania,
  • zapoznanie z wynikami badań nad skutecznością kształcenia w Polsce w obszarze edukacyjnym związanym z muzyką w szkolnictwie ogólnokształcącym,
  • przegląd ważniejszych koncepcji wychowania muzycznego (m.in. E. Jaques-Dalcroze, C. Orff, Z. Kodaly, E.E. Gordon, S. Suzuki),
  • elementy dydaktyki ogólnej i psychologii rozwojowej związane z kształceniem muzycznym w szkolnictwie powszechnym,
  • metodyka prowadzenia zajęć muzycznych w klasach I-III,
  • formy aktywności muzycznej: śpiew; gra na instrumentach; muzyka i ruch; tworzenie muzyki; słuchanie muzyki,
  • tworzenie scenariuszy zajęć z uwzględnieniem różnych metod kształcenia i użytych środków dydaktycznych,
  • prowadzenie lekcji szkolnej,
  • kontrola i ocena osiągnięć ucznia.
  • znajomość podstawy programowej przedmiotu "audycje muzyczne"  oraz wybranych autorskich programów kształcenia,
  • operacjonalizacja celów nauczania przedmiotu „audycje muzyczne”,
  • kryteria doboru treści, form i metod nauczania,
  • planowanie wynikowe i ocenianie,
  • nauka słuchania muzyki i analizy utworu muzycznego - wybór, uporządkowanie i opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych, ze szczególnym uwzględnieniem strategii aktywizujących,
  • konstruowanie wiedzy z zakresu elementarnej historii muzyki i literatury muzycznej – wybór, uporządkowanie i opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych,
  • podręczniki, pomoce dydaktyczne, multimedia,
  • organizacja i prowadzenie audycji muzycznych.
metody dydaktyczne
  • Metody problemowe: wykład problemowy
  • Metody praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań

wykład

wykład z prezentacją multimedialną

dyskusja

metody praktyczne i eksponujące

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie ze stopniem na podstawie prac semestralnych oraz kolokwium (pisemne), 

wykonanie zaleconych ćwiczeń

przygotowanie 1 seminarium

przygotowanie scenariusza zajęć i przeprowadzenie lekcji pokazowej

wykonanie: www.ansta.pl