symbol | jezyk |
1/4771 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia przedmiotu "muzyka" (z uwzględnieniem grup wiekowych, zwłaszcza klas I-III) w szkolnictwie ogólnokształcącym. Przedstawione zostaną szczegółowe propozycje działań związanych z twórczą aktywnością muzyczną (ćwiczenia ruchowe, słuchowe, śpiew i gra na instrumentach, zabawy z piosenką, improwizacje związane z poszczególnymi działaniami muzycznymi). Zajęcia obejmują problemy teoretyczne w powiązaniu z działaniami praktycznymi. przygotowanie
studenta do prowadzenia przedmiotu "Audycje muzyczne" w szkole
muzycznej I stopnia oraz do organizowania i prowadzenia audycji muzycznych. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- wiedza i umiejętności z zakresu szkoły
muzycznej II stopnia, elementy wiedzy o
kulturze.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- Praktyki pedagogiczne, hospitowanie zajęć
z audycji muzycznych prowadzonych w szkołach muzycznych I
stopnia
|
bibliografia podstawowa |
Podręczniki
szkolne dla ucznia i przewodniki metodyczne dla nauczycieli muzyki w
szkolnictwie ogólnokształcącym
- Lipska E., Przychodzińska
M., Muzyka
w nauczaniu początkowym - metodyka, WSiP, Warszawa 1991.
- Burowska Z.: Słuchanie
i tworzenie muzyki w szkole, WSiP, Warszawa 1980.
- Konaszkiewicz Z., Ławrowska R., Nowak B., Sacher W.A., Smoleńska-Zielińska B., Standardy edukacji
muzycznej, (w:) A. Białkowski (red.), Standardy edukacji
kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych.
Wyd. Fundacja Polskiej Rady Muzycznej, Warszawa 2008, s.100-149.
- Przychodzińska
M.: Polskie
koncepcje powszechnego wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa
1987.
- Przychodzińska
M.: Wychowanie
muzyczne. - idee, treści, kierunki
rozwoju. Warszawa 1989.
- Frołowicz
E., Konsonanse
i dysonanse wczesnoszkolnej edukacji muzycznej,
Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku,
Gdańsk 2011.
- Dudek A., Audycje muzyczne. Program
nauczania dla szkół
muzycznych I stopnia. Wyd.
Triangiel, Warszawa 2009.
- Frołowicz
E., Aktywny
uczeń w świecie muzyki.
Propozycje dla nauczycieli. Wyd. HARMONIA, Gdańsk
2008.
- Grochowska D., Audycje muzyczne.
Projekt programu nauczania dla PSM I stopnia. Wyd. Polihymnia 2004.
- Grochowska D., Audycje muzyczne.
Zeszyt ćwiczeń. Wyd. Polihymnia 2004.
- Rozporządzenie
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dn 9.12.2010; Dziennik Ustaw z 2011
r. Nr 15 —
1148 —
Poz. 70 w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach
szkolnictwa artystycznego w części dotyczącej
przedmiotu Audycje
muzyczne.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Czasopismo dla
nauczycieli "Wychowanie Muzyczne w Szkole" oraz "Wychowanie
Muzyczne".
- Grusiewicz M., Kompetencje muzyczne uczniów
ogólnokształcących
szkół
podstawowych i gimnazjów,
Wyd. Stowarzyszenie Nauczycieli Muzyki, Lublin 2011.
- Frołowicz E., Aktywny uczeń
w świecie muzyki. Propozycje dla nauczycieli.
Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2008.
- Przychodzińska M., Metodyka wychowania
muzycznego. Status i zakres nauczania, (w:) A. Białkowski
(red.), Edukacja
muzyczna. Tożsamość i praktyka,
Wyd. UMCS Lublin 2006, s.183-204.
- Harnoncourt N., Muzyka mową
dźwięków. Dialog muzyczny. Wyd. ME-KOMP, Warszawa
2011.
- Komorowska M., Zaproszenie do muzyki.
WSiP Warszawa 1989.
- Kreiner – Bogdańska
A., W
krainie muzyki. PWM Kraków 2006.
- Zganiacz-Mazur L., Audycje muzyczne tom
1-3. Wyd. Contra, Warszawa.
- słowniki,
encyklopedie, programy multimedialne do nauczania muzyki, materiały
z muzycznych stron internetowych, programy nauczania przedmiotu "audycje
muzyczne" udostępnione na stronach internetowych.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada wiedzę z zakresu szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej w zakresie edukacji muzycznej, dającą kwalifikacje do nauczania przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_W21) - posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i psychologicznych związanych z nauczaniem muzyki (K_W16) - zna cele nauczania przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym, w różnych grupach wiekowych oraz wyjaśnia kryteria doboru treści, form i metod nauczania (K_W21) - opisuje przykładowe rozwiązania metodyczne związane ze sposobami nauczania muzyki (K_W14) - wymienia i charakteryzuje dokumenty, będące podstawą prawną prowadzenia przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_W16) - porównuje i porządkuje dostępne materiały z zakresu literatury przedmiotu (podręczniki, pomoce dydaktyczne, multimedia) (K_W09, K_W10) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej przedmiotu, rozwijającego zainteresowanie wartościową muzyką oraz wspomagającego enkulturację muzyczną ucznia (K_U24) - sporządza scenariusze zajęć (ze szczególnym uwzględnieniem strategii aktywizujących) (K_U18) - dokonuje krytycznej analizy wybranych autorskich programów nauczania przedmiotu (K_U17) - przygotowuje materiały sprawdzające wiedzę i umiejętności uczniów (K_U18) - przygotowuje materiały pomocnicze dla uczniów (K_U18) - posiada umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania muzyki oraz kwestii dotyczących szeroko pojmowanych tematów ogólnohumanistycznych (K_U19) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) - dąży do jak najpełniejszego zdobywania doświadczeń metodycznych i merytorycznych niezbędnych w pracy nauczyciela przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_K01, K_K02) - posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy nauczyciela przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_K05) - jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów (K_K06) - w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07) - jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy zawodowej (K_K09) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, | 1/4771/13036 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
PRZEDMIOT ZAWIESZONY W ROKU 2018/2019
- zapoznanie, analiza i ocena podstawy programowej kształcenia
ogólnego
dla szkół
ogólnokształcących,
proponowanych standardów
edukacji muzycznej w Polsce, dostępnych podręczników i materiałów do nauczania przedmiotu
"muzyka" oraz przykładowych autorskich
programów
nauczania,
- zapoznanie z wynikami badań
nad skutecznością kształcenia w Polsce w obszarze edukacyjnym związanym
z muzyką w szkolnictwie ogólnokształcącym,
- przegląd ważniejszych koncepcji wychowania muzycznego (m.in. E. Jaques-Dalcroze, C. Orff, Z. Kodaly, E.E. Gordon, S. Suzuki),
- elementy dydaktyki ogólnej i psychologii rozwojowej związane
z kształceniem muzycznym w szkolnictwie powszechnym,
- metodyka prowadzenia zajęć
muzycznych w klasach I-III,
- formy aktywności muzycznej: śpiew; gra na instrumentach; muzyka i ruch; tworzenie
muzyki; słuchanie muzyki,
- tworzenie scenariuszy zajęć
z uwzględnieniem różnych
metod kształcenia i użytych środków
dydaktycznych,
- prowadzenie lekcji szkolnej,
- kontrola i ocena osiągnięć
ucznia.
- znajomość
podstawy programowej przedmiotu "audycje muzyczne" oraz wybranych autorskich programów
kształcenia,
- operacjonalizacja celów nauczania
przedmiotu „audycje muzyczne”,
- kryteria doboru treści, form i metod nauczania,
- planowanie wynikowe i ocenianie,
- nauka słuchania
muzyki i analizy utworu muzycznego - wybór, uporządkowanie
i opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych, ze szczególnym uwzględnieniem
strategii aktywizujących,
- konstruowanie wiedzy z zakresu
elementarnej historii muzyki i literatury muzycznej – wybór, uporządkowanie i opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych,
- podręczniki,
pomoce dydaktyczne, multimedia,
- organizacja i prowadzenie audycji
muzycznych.
|
metody dydaktyczne |
- Metody problemowe: wykład problemowy
- Metody praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań
wykład
wykład
z prezentacją multimedialną
dyskusja
metody praktyczne i
eksponujące |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Zaliczenie ze stopniem na
podstawie prac semestralnych oraz kolokwium (pisemne),
wykonanie zaleconych ćwiczeń
przygotowanie 1 seminarium
przygotowanie scenariusza
zajęć i przeprowadzenie lekcji pokazowej |