Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kształcenie słuchu

symboljezyk
1/4769polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego (ostrość słyszenia) słuchu harmonicznego i wrażliwości na barwę
  • uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej
  • wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze 1-4 głosowej
  • wprowadzenie do  problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce
  • podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej
  • uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki
  • wykształcenie korelacji słuchowo-wzrokowej w zakresie muzyki wielogłosowej 
  • kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej niezbędnej do improwizacji
  • przygotowanie do czytania nut głosem partytur muzyki wokalnej a cappella, instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2-głosowej
  • umiejętność rozpoznania i opisu zjawisk harmonicznych w fakturze 3- i 4-głosowej
  • umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności w fakturze 1-głosowej
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • realizacja ćwiczeń harmonicznych
  • praktyka improwizacji
  • realizacja basso continuo
  • kompozycja
bibliografia podstawowa
  1. Anczykowska-Wysocka W., Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem, Prace Specjalne 62 Gdańsk 2004.
  2. Bertalotti A. Zweistimmige Chorsolfeggien, Leipzig 1981.
  3. Danyszowa H., Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K., Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1978.
  4. Dobrowolska-Marucha D., Dyktanda muzyczne, PWM Kraków 1988.
  5. Dobrowolska-Marucha D., Ćwiczenia do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1992.
  6. Dzielska J., Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1976 .
  7. Dzielska J., Kształcenie słuchu muzycznego, PWN  Warszawa 1988.
  8. Kodaly Z.: 77 Zweistimmige Singubungen. Budapeszt. Musica 1989.
  9. Kowalska-Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności, Gdańsk 2000.
  10. Mozart W.A., 30 kanonów, Editio Musica, Budapeszt 1981.
  11. Targońska I., Kształcenie pamięci muzycznej, CEA Warszawa 1998.
  12. Targońska I., Podstawy korekty błędów, Akademia Muzyczne Warszawa 1998.
  13. Wacholc M.,Czytanie nut głosem I – III, PWM Kraków 1992 – 1994, wyd. II 1998.
bibliografia uzupełniająca
  1. F. Schubert, Pieśni.
  2. J. S. Bach, Kantaty kościelne, Kunst der Fuge.
  3. J. Brahms: Pieśni wybrane, R. Schumann, Pieśni.
  4. K. Szymanowski, Stabat Mater.
  5. I. Strawiński, Symfonia psalmów.
  6. D. Szostakowicz, Preludia i fugi.
  7. R. Wagner, Wesendonk Lieder; Tristan i Izolda.
  8. M. Musorgski, Kącik dziecięcy i inne.
efekty kształcenia - wiedza

- student posiada wiedzę w zakresie zasad muzyki, harmonii, instrumentacji (K_W07)
- zna brzmienia instrumentów orkiestrowych (K_W15)
- zna zasady kształtowania form homofonicznych i polifonicznych (K_W07)
- posiada wiedzę o parametrach słuchu muzycznego i etapach jego rozwoju (K_W13)
- zna metody kształcenia słuchu stosowane w szkolnictwie (K_W21)

efekty kształcenia - umiejętności

- student opanował umiejętność zapamiętania i odtworzenia ze słuchu fragmentów melodii w fakturze jednogłosu, dwugłosu i układach harmonicznych (K_U13)
- posiada umiejętność analizy słuchowej przebiegów melodycznych rytmicznych i harmonicznych, (K_U11)
- potrafi zanotować w postaci dyktanda słyszane zjawiska muzyczne (K_U13, K_U14)
- potrafi wykonać testy korekty błędów w partyturze (K_U 13, K_U14)
- potrafi dokonać słuchowej transpozycji do innej tonacji (K_U14)
- posiada umiejętność biegłego czytania nut głosem (K_U13)
- potrafi dokonać korekty intonacji w produkcjach własnych i innych (K_U09)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student przygotowany jest słuchowo do zawodu dyrygenta (K_K03)
- zachowuje dyscyplinę logicznego myślenia i słuchowej analizy (K_K02)
- w praktyce zespołowego muzykowania (czytanie nut głosem) dba o artystyczny wyraz utworów (K_K11)
- jest uwrażliwiony na konieczność stałego doskonalenia słuchu w przyszłej pracy w charakterze dyrygenta (K_K01)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0ćwiczeniaegzamindr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/4769/13034
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • ćwiczenia utrwalające słyszenie tonalne w fakturze 1- i 2 -głosowej
  • ćwiczenia słyszenia harmonicznego w zakresie trójdźwięków - umiejętność interpretacji rodzajów i przewrotów; notacja literowa
  • przygotowanie do czytania nut głosem  a vista  a cappella i z akompaniamentem
  • nauka notacji dyktand 1- i 2-głosowych tonalnych
metody dydaktyczne
  • realizacja ćwiczeń wskazanych przez pedagoga, realizacja testów, notacja dyktand  melodycznych i harmonicznych, czytania nut głosem, improwizacja
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • frekwencja na zajęciach - minimalna 80 %
  • zaliczenie ćwiczeń realizowanych w semestrze
  • zaliczenie z pozytywną oceną  testów i kolokwiów
  • uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium ustnego z czytania a vista (w fakturze 1- i 2-głosowej)
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0ćwiczeniaegzamindr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/4769/13057
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • problematyka ćwiczeń w poszerzonej tonalności w fakturze 1- i 2-głosowej
  • interpretacja zjawisk harmonicznych w zakresie czterodźwięków (D7 i inne czterodźwięki)
  • realizacja wokalna wielodźwięków (śpiew zespołowy)
  • interpretacja zjawisk metro-rytmicznych w fakturze 2-głosowej
metody dydaktyczne
  • poznanie metody dźwięków prowadzących - wprowadzenie do chromatyki
  • metody transpozycji zanotowanych dyktand do innych tonacji
  • notacja testów i uzupełnianie brakujących fragmentów partytury
  • korekta błędów partytury w fakturze 2-głosowej
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • frekwencja na zajęciach nie mniejsza niż 80%
  • zaliczenie wszystkich ćwiczeń realizowanych w semestrze
  • zaliczenie z oceną pozytywną wewnętrznych testów i kolokwiów
  • zaliczenie kolokwium ustnego z czytania a vista w fakturze dwugłosowej z zastosowaniem chromatyki
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniaegzamindr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/4769/13081
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • ćwiczenia atonalności w fakturze 1-głosowej
  • wprowadzenie do meliki atonalnej poprzez kolejne ćwiczenia autorskiej metody dźwięków prowadzących, ćwiczenia kształcące pamięć meliki atonalnej, ćwiczenia biegłości nazewnictwa wysokości dźwięków melodii atonalnych, notacja wybiórcza dyktanda atonalnego w wersji mono-rytmicznych ciągów atonalnych,
  • notacja całościowa mono-rytmicznych ciągów atonalnych, notacja dyktand atonalnych melodyczno-rytmicznych, czytanie a vista mono-rytmicznych ciągów melodii atonalnych, korekta błędów w fakturze trzygłosu atonalnego
  • ćwiczenia metrorytmiczne (realizacja zadań polirytmicznych i polimerycznych na instrumencie wraz z tataizacją, wykonanie zespołowe określonych zadań metro-rytmicznych w fakturze 3-głosowej, notacja 2-głosu rytmicznego)
  • problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne [poznawanie nowych struktur dysonansowych, akordów alterowanych – interpretacja wokalna wielodźwięków, ćwiczenia notacji wielodźwięków w wersji arpeggia, analiza treści harmonicznej wybranej literatury romantycznej i neoromantycznej – Brahms, Czajkowski, Debussy i inni, literowy zapis treści harmonicznej z nagrań CD,
  • wybór muzyki klasycznej (W.A. Mozart, Divertimenta)
metody dydaktyczne
  • poznanie metody dźwięków prowadzących - wprowadzenie do chromatyki
  • metody transpozycji zanotowanych dyktand do innych tonacji
  • notacja testów i uzupełnianie brakujących fragmentów partytury
  • korekta błędów partytury w fakturze 2-głosowej
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • realizacja ćwiczeń na zajęciach i w domu
  • testy i kolokwia
  • notacja dźwiękowa zadań harmonicznych w zakresie czterodźwięków w układzie skupionym pod kontrolą pedagoga – przy tablicy
  • analiza harmoniczna utworów z literatury romantycznej pod kontrolą pedagoga i praca samodzielna
  • realizacja symboliki basu cyfrowanego – praca domowa i a Vista
  • czytanie a vista zespołowe w fakturze 3- i 4-głosowej 
  • frekwencja na zajęciach – minimalna 80%
  • zaliczenie wewnętrznych ćwiczeń (liczba poprawek = 3)
  • zaliczenie testów i kolokwiów (możliwość poprawy dwukrotna)
  • zaliczenie kolokwium ustnego z czytania a vista:
    • 1. w zakresie 1-głosu atonalnego – rytmizowanego
    • 2. w fakturze 2-głosu z zastosowaniem chromatyzacji (wersja w duecie z pedagogiem)
  • Ocenie podlega: biegłość, precyzja intonacyjna, szybkość dostrajania do pedagoga.
wykonanie: www.ansta.pl