symbol | jezyk |
1/4769 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego (ostrość słyszenia) słuchu harmonicznego i wrażliwości na barwę
- uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej
- wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze 1-4 głosowej
- wprowadzenie do problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce
- podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej
- uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki
- wykształcenie korelacji słuchowo-wzrokowej w zakresie muzyki wielogłosowej
- kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej niezbędnej do improwizacji
- przygotowanie do czytania nut głosem partytur muzyki wokalnej a cappella, instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2-głosowej
- umiejętność rozpoznania i opisu zjawisk harmonicznych w fakturze 3- i 4-głosowej
- umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności w fakturze 1-głosowej
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- realizacja ćwiczeń harmonicznych
- praktyka improwizacji
- realizacja basso continuo
- kompozycja
|
bibliografia podstawowa |
- Anczykowska-Wysocka W., Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem, Prace Specjalne 62 Gdańsk 2004.
- Bertalotti A. Zweistimmige Chorsolfeggien, Leipzig 1981.
- Danyszowa H., Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K., Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1978.
- Dobrowolska-Marucha D., Dyktanda muzyczne, PWM Kraków 1988.
- Dobrowolska-Marucha D., Ćwiczenia do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1992.
- Dzielska J., Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1976 .
- Dzielska J., Kształcenie słuchu muzycznego, PWN Warszawa 1988.
- Kodaly Z.: 77 Zweistimmige Singubungen. Budapeszt. Musica 1989.
- Kowalska-Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności, Gdańsk 2000.
- Mozart W.A., 30 kanonów, Editio Musica, Budapeszt 1981.
- Targońska I., Kształcenie pamięci muzycznej, CEA Warszawa 1998.
- Targońska I., Podstawy korekty błędów, Akademia Muzyczne Warszawa 1998.
- Wacholc M.,Czytanie nut głosem I – III, PWM Kraków 1992 – 1994, wyd. II 1998.
|
bibliografia uzupełniająca |
- F. Schubert, Pieśni.
- J. S. Bach, Kantaty kościelne, Kunst der Fuge.
- J. Brahms: Pieśni wybrane, R. Schumann, Pieśni.
- K. Szymanowski, Stabat Mater.
- I. Strawiński, Symfonia psalmów.
- D. Szostakowicz, Preludia i fugi.
- R. Wagner, Wesendonk Lieder; Tristan i Izolda.
- M. Musorgski, Kącik dziecięcy i inne.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student posiada wiedzę w zakresie zasad muzyki, harmonii, instrumentacji (K_W07) - zna brzmienia instrumentów orkiestrowych (K_W15) - zna zasady kształtowania form homofonicznych i polifonicznych (K_W07) - posiada wiedzę o parametrach słuchu muzycznego i etapach jego rozwoju (K_W13) - zna metody kształcenia słuchu stosowane w szkolnictwie (K_W21) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- student opanował umiejętność zapamiętania i odtworzenia ze słuchu fragmentów melodii w fakturze jednogłosu, dwugłosu i układach harmonicznych (K_U13) - posiada umiejętność analizy słuchowej przebiegów melodycznych rytmicznych i harmonicznych, (K_U11) - potrafi zanotować w postaci dyktanda słyszane zjawiska muzyczne (K_U13, K_U14) - potrafi wykonać testy korekty błędów w partyturze (K_U 13, K_U14) - potrafi dokonać słuchowej transpozycji do innej tonacji (K_U14) - posiada umiejętność biegłego czytania nut głosem (K_U13) - potrafi dokonać korekty intonacji w produkcjach własnych i innych (K_U09) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- student przygotowany jest słuchowo do zawodu dyrygenta (K_K03) - zachowuje dyscyplinę logicznego myślenia i słuchowej analizy (K_K02) - w praktyce zespołowego muzykowania (czytanie nut głosem) dba o artystyczny wyraz utworów (K_K11) - jest uwrażliwiony na konieczność stałego doskonalenia słuchu w przyszłej pracy w charakterze dyrygenta (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/4769/13034 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- ćwiczenia utrwalające słyszenie tonalne w fakturze 1- i 2 -głosowej
- ćwiczenia słyszenia harmonicznego w zakresie trójdźwięków - umiejętność interpretacji rodzajów i przewrotów; notacja literowa
- przygotowanie do czytania nut głosem a vista a cappella i z akompaniamentem
- nauka notacji dyktand 1- i 2-głosowych tonalnych
|
metody dydaktyczne |
- realizacja ćwiczeń wskazanych przez pedagoga, realizacja testów, notacja dyktand melodycznych i harmonicznych, czytania nut głosem, improwizacja
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- frekwencja na zajęciach - minimalna 80 %
- zaliczenie ćwiczeń realizowanych w semestrze
- zaliczenie z pozytywną oceną testów i kolokwiów
- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium ustnego z czytania a vista (w fakturze 1- i 2-głosowej)
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/4769/13081 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- ćwiczenia atonalności w fakturze 1-głosowej
- wprowadzenie do meliki atonalnej poprzez kolejne ćwiczenia
autorskiej metody dźwięków prowadzących, ćwiczenia kształcące pamięć meliki
atonalnej, ćwiczenia biegłości nazewnictwa wysokości dźwięków melodii
atonalnych, notacja wybiórcza dyktanda atonalnego w wersji mono-rytmicznych
ciągów atonalnych,
- notacja całościowa mono-rytmicznych ciągów atonalnych,
notacja dyktand atonalnych melodyczno-rytmicznych, czytanie a vista
mono-rytmicznych ciągów melodii atonalnych, korekta błędów w fakturze trzygłosu
atonalnego
- ćwiczenia metrorytmiczne (realizacja zadań polirytmicznych
i polimerycznych na instrumencie wraz z tataizacją, wykonanie zespołowe
określonych zadań metro-rytmicznych w fakturze 3-głosowej, notacja 2-głosu
rytmicznego)
- problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne
[poznawanie nowych struktur dysonansowych, akordów alterowanych – interpretacja
wokalna wielodźwięków, ćwiczenia notacji wielodźwięków w wersji arpeggia,
analiza treści harmonicznej wybranej literatury romantycznej i neoromantycznej
– Brahms, Czajkowski, Debussy i inni, literowy zapis treści harmonicznej z
nagrań CD,
- wybór muzyki klasycznej (W.A. Mozart, Divertimenta)
|
metody dydaktyczne |
- poznanie metody dźwięków prowadzących - wprowadzenie do chromatyki
- metody transpozycji zanotowanych dyktand do innych tonacji
- notacja testów i uzupełnianie brakujących fragmentów partytury
- korekta błędów partytury w fakturze 2-głosowej
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- realizacja ćwiczeń na zajęciach i w domu
- testy i kolokwia
- notacja dźwiękowa zadań harmonicznych w zakresie czterodźwięków w
układzie skupionym pod kontrolą pedagoga – przy tablicy
- analiza harmoniczna utworów z literatury romantycznej pod kontrolą
pedagoga i praca samodzielna
- realizacja symboliki basu cyfrowanego – praca domowa i a Vista
- czytanie a vista zespołowe w fakturze 3- i 4-głosowej
- frekwencja na zajęciach – minimalna 80%
- zaliczenie wewnętrznych ćwiczeń (liczba poprawek = 3)
- zaliczenie testów i kolokwiów (możliwość poprawy dwukrotna)
- zaliczenie kolokwium ustnego z czytania a vista:
- 1. w zakresie 1-głosu atonalnego – rytmizowanego
- 2. w fakturze 2-głosu z zastosowaniem chromatyzacji (wersja w duecie
z pedagogiem)
- Ocenie podlega: biegłość, precyzja intonacyjna, szybkość dostrajania
do pedagoga.
|