Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Język włoski

symboljezyk
1/4768polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Dwuletni kurs języka włoskiego obejmuje 120 godzin lekcyjnych, z czego 60 godzin przypada na I rok studiów, 60 godzin na II rok. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, obejmują każdorazowo 2 jednostki lekcyjne i prowadzone są w formie ćwiczeń. Każdy semestr kończy się zaliczeniem na stopień, a po zaliczeniu czwartego semestru następuje egzamin.

Celem nauczania języka włoskiego na dwuletnim kursie od podstaw jest opanowanie przez studentów umiejętności:

  • posługiwania się językiem włoskim w mowie w podstawowych sytuacjach życiowych
  • czytania ze zrozumieniem prostych tekstów fachowych w języku włoskim (przy użyciu słownika)
  • redagowania w języku włoskim krótkich tekstów pisanych (notatka, list)
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

---

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Czytanie artykułów z włoskiej prasy zarówno codziennej jak i fachowej (Amadeus, Lirica, Corriere della sera)
  • Zapoznanie z włoskimi stronami internetowymi zarówno codziennego użytku (np trenitalia)  jaki i fachowymi (np Forum Musica-Classica.it)
bibliografia podstawowa
  1. T. Martin, S.Magnelli, Progetto italiano nuovo 1, Edilingua, Rzym, lipiec 2006
bibliografia uzupełniająca
  1. S. Nocchi, Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Florencja, październik 2007;
  2. M. Mezzadri, P. E. Balboni, Rete 1, Guerra Edizioni, Perugia 2000;
  3. D. Alessandroni, Cara Italia eserciziario, Guerra Edizioni, listopad 2000;
  4. P.N. Piczugina, M.B. Dworkina, Musica, teatro, arte, Moskwa 1987;
  5. Artykuły z czasopism „Amadeus” i „Lirica”;
efekty kształcenia - wiedza

- student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do informacji dotyczących specjalności dyrygentury w języku obcym (książki, nagrania, internet) i ich analizowanie (K_W09)
- student rozpoznaje wzajemne relacje zachodzące między teoretycznymi i praktycznymi aspektami nauki języka obcego (K_W17)
- zna terminologię związaną z własną specjalizacją zawodową (K_W05)
- posiada ogólną wiedzę z zakresu kulturoznawstwa i obyczajowości danego kręgu językowego (K_W19)

efekty kształcenia - umiejętności

- student jest przygotowany do współpracy jako dyrygent z innymi muzykami w różnego typu zespołach i porozumiewania się przy tym językiem obcym (K_U07)
- student posiada umiejętność współpracy z solistą i porozumiewania się z nim w języku obcym (K_U08)
- student ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U20)
- wykazuje umiejętność samodzielnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych (K_U16)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
- student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje (K_K02)
- posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej (K_K04)
- w świadomy sposób kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07)
- jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy artystycznej (K_K09)
- student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki (K_K14)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczenie Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, 1/4768/13033
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zagadnienia gramatyczne:

  • alfabet, literowanie, zasady wymowy;
  • odmiana czasowników posiłkowych „avere” i „essere” w czasie teraźniejszym, forma twierdząca, przecząca, pytająca;
  • rodzajniki określone i nieokreślone;
  • rzeczowniki – rodzaje, tworzenie liczby mnogie;
  • przymiotniki – odmiana przez rodzaje i liczb;
  • podział czasowników na koniugacje regularne,. wzorce odmiany w czasie teraźniejszym;
  • odmiana czasownika nieregularnego "andare".

Zagadnienia leksykalne:

  • formuły powitania, pożegnania, kurtuazyjne pytanie o samopoczucie, różne zwroty grzecznościowe;
  • bar, kawiarnia, restauracja;
  • frazeologia czasownika „andare”;
  • sposoby spędzania wolnego czasu;
  • Boże Narodzenie.
metody dydaktyczne

Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki  i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia semestru jest:

  • obecność na zajęciach
  • zaliczenie obowiązujących testów (2 w semestrze)
  • otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych (2 w semestrze)
  • pozytywny wynik kolokwium semestralnego
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniazaliczenie Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, 1/4768/13056
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zagadnienia gramatyczne:

  • czasowniki modalne – odmiana w czasie teraźniejszym, sposób użyci;
  • zaimki i przymiotniki dzierżawcze;
  • przyimki proste i ściągnięte;
  • czasowniki nieregularne;
  • czas przeszły dokonany „passato prossimo” czasowników regularnych, nieregularnych i zwrotnych – formy i zasady użycia.

Zagadnienia leksykalne:

  • opis domu, mieszkania;
  • rodzina;
  • zegar, opis dnia;
  • daty;
  • wrażenia z podróży (nazwy państw i stolic).
metody dydaktyczne

Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki  i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia semestru jest:

  • obecność na zajęciach
  • zaliczenie obowiązujących testów (2 w semestrze)
  • otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych (2 w semestrze)
  • pozytywny wynik kolokwium semestralnego
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0ćwiczeniazaliczenie Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, 1/4768/13079
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zagadnienia gramatyczne:

  • tworzenie przysłówków;
  • czas „imperfetto – tworzenie, zasady użycia, "passato prossimo" a  "imperfetto"
  • czas futuro semplice i futuro anteriore;
  • zaimki osobowe dopełnienia bliższeg;
  • użycie zaimków dopełnienia bliższego w czasie przeszłym;
  • zaimek cząstkowy „ne”.

Zagadnienia leksykalne:

  • wspomnienia z przeszłości;
  • pory roku, zjawiska atmosferyczne;
  • plany na przyszłość;
  • pociąg;
  • hobby;
  • zakupy.
metody dydaktyczne

Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki  i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia semestru jest:

  • obecność na zajęciach
  • zaliczenie obowiązujących testów (2 w semestrze)
  • otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych (2 w semestrze)
  • pozytywny wynik kolokwium semestralnego
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0ćwiczeniazaliczenie Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, 1/4768/13103
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zagadnienia gramatyczne:

  • zaimki dopełnienia dalszego;
  • tryb rozkazujący;
  • tryb  warunkowy;
  • czas "passato remoto".

Zagadnienia leksykalne:

  • ubrania, kolory;
  • kino (gatunki filmów);
  • telewizja;
  • teatr, opera, koncert;
  • przykładowe biografie znanych muzyków.
metody dydaktyczne

Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki  i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia semestru jest:

  • obecność na zajęciach
  • zaliczenie obowiązujących testów (2 w semestrze)
  • otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych (2 w semestrze)
  • pozytywny wynik kolokwium semestralnego

Egzamin końcowy jest egzaminem ustnym, polega na prezentacji krótkiego tekstu fachowego oraz wykazaniem się umiejętnością rozmowy na podstawowe tematy życiowe.

wykonanie: www.ansta.pl