Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Język szwedzki

symboljezyk
1/4767polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem kursu jest zapoznanie studentów z językiem szwedzkim w stopniu podstawowym, zainteresowanie kulturą i obyczajowością szwedzką, bądź szerzej skandynawską. Kurs ma rozbudzić ciekawość dla odmienności kulturowych regionu Skandynawii. Celem jest wykształcenie takich umiejętności językowych , które pozwolą na komunikację w podstawowych sytuacjach życiowych, a szczególnie w sytuacjach związanych ze sferą artystyczną, zawodową.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Kurs przeznaczony jest dla osób początkujących, nie ma żadnych wymagań wstępnych.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Szwedzka prasa,
  • Szwedzkie strony internetowe , np. uczelni muzycznych w Szwecji, 
  • Internetowe blogi prowadzone w języku szwedzkim,
  • Filmy kinowe, na DVD, w oryginale szwedzkim, z napisami.
bibliografia podstawowa
  1. Roger Nyborg, Nils-Ove Petersson: ``Svenska utifrån`` , ( podręcznik i ćwiczenia ) Svenska Institutet Sztokholm, 1996.
  2. Goransson, Lindholm:``Nybörjarsvenska`` , Lund 1982.
  3. Hanna Dymel-Trzebiatowska, Ewa Mrozek- Sadowska ``Troll - język szwedzki : teoria i praktyka, poziom podstawowy`` ( część  1 i 2 ), slowo/oraz/terytoria: Gdańsk 2007.
  4. Słownik polsko-szwedzki i szwedzko - polski.
bibliografia uzupełniająca
  1. Gazeta codzienna `` Dagens Nyheter ``
  2. Czasopismo`` Femina``
  3. Harriet Riserius, M. Lindstrom:``Mål ``, ( część 1 i 2; podręcznik i ćwiczenia, Natur och Kultur, Sztokholm 1990.
  4. Gunnar Hestrom:`` Första övningsboken i svensk grammatik ``, Bonniers, Sztokholm,  2000.
efekty kształcenia - wiedza

- student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do informacji dotyczących specjalności dyrygentury w języku obcym (książki, nagrania, internet) i ich analizowanie (K_W09)
- student rozpoznaje wzajemne relacje zachodzące między teoretycznymi i praktycznymi aspektami nauki języka obcego (K_W17)
- zna terminologię związaną z własną specjalizacją zawodową (K_W05)
- posiada ogólną wiedzę z zakresu kulturoznawstwa i obyczajowości danego kręgu językowego (K_W19)

efekty kształcenia - umiejętności

- student jest przygotowany do współpracy jako dyrygent z innymi muzykami w różnego typu zespołach i porozumiewania się przy tym językiem obcym (K_U07)
- student posiada umiejętność współpracy z solistą i porozumiewania się z nim w języku obcym (K_U08)
- student ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U20)
- wykazuje umiejętność samodzielnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych (K_U16)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
- student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje (K_K02)
- posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej (K_K04)
- w świadomy sposób kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07)
- jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy artystycznej (K_K09)
- student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki (K_K14)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczenie Krystyna Prokopska, as. mgr, 1/4767/13032
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. W zakresie słownictwa: prezentacja, pozdrowienia , formy grzecznościowe (podziękowania, przeprosiny itp.), rytuały dnia codziennego, podawanie terminów (godziny dni, miesiące ), organizacja czasu wolnego, opis dnia na uczelni, opowiadanie o własnych upodobaniach: żywieniowych, sportowych, artystycznych (poznawanie nazw instrumentów);
  2. W zakresie gramatyki: czasowniki w czasie teraźniejszym, zaimki, tworzenie pytań, rodzajnik określony i nieokreślony, szyk zdania prostego, liczebniki, zaimki dzierżawcze , przeczenia, krótkie odpowiedzi.
  3. W zakresie poznawania kultury: organizacja własnego swięta św. Łucji (13 grudnia), poznanie kilku piosenek na Boże Narodzenie  i z okazji Nowego Roku, zorganizowanie szwedzkiego śniadania z zastosowaniem (i konsumpcją) szwedzkich produktów żywieniowych.

Po pierwszym semestrze student powinien umieć zaprezentować siebie i swoich kolegów, w formie ustnej i pisemnej. Powinien umieć opowiedzieć o tym , czym się zajmuje i zrozumieć prosty tekst np. z podręcznika do muzyki  dla ucznia szwedzkiego. Poprawność gramatyczna jest  jest celem pośrednim.

metody dydaktyczne

zajęcia prowadzone są w formie aktywnych ćwiczeń metodą komunikatywną.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i jest brana pod uwagę przy zaliczaniu przedmiotu.

2. Zaliczone na ocenę min. dst. wszystkie sprawdziany i 2 większe testy.

3. Oceniana jest też aktywność na zajęciach, stopień zaangażowania .

Ocena końcowa na zaliczenie jest wypadkową ocen z poszczególnych elementów; obecność, oceny z testów i aktywność na zajęciach.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniazaliczenie Krystyna Prokopska, as. mgr, 1/4767/13055
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. W zakresie słownictwa: opis własnych umiejętności, obowiązków, życzeń (jag kan, maste, vill..) , mapa typowego miasta, miejskie obiekty w liczbie mnogiej, opis ludzkiego ciała i dolegliwości zdrowotnych, a także zalecenia, jak sobie z nimi radzić, ``wizyta`` u lekarza, w aptece;
  2. W zakresie gramatyki: czasowniki modalne (jag kan, jag vill, jag måste, jag får, jag skulle vilja , jag behöver inte), zaimek``man`` liczba mnoga rzeczowników w formie nieokreślonej, tryb rozkazujący, szyk zdania złożonego podrzędnie o niewielkim stopniu skomplikowania (spójniki : att, när, därför att); 
  3. Powitanie wiosny, święto Walpurgii, piosenki- ballady szwedzkiego zespołu ``Bo Kacpersorkester``, szwedzkie zwyczaje wielkanocne, degustacja narodowej potrawy ``Janssonsfrestelse``.
metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń, metodą komunikatywną.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  1. Obecność na zajęciach.
  2. zaliczone sprawdziany i 2 testy na ocenę pozytywną.
  3. Aktywność na zajęciach

Ocena na zaliczenie jest wypadkową ocen tych 3 elementów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0ćwiczeniazaliczenie Krystyna Prokopska, as. mgr, 1/4767/13078
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. W zakresie słownictwa: opis osób (wygląd zewnętrzny, ubranie, cechy charakteru), opis domu, mieszkania, własnego miasta, dialogi: jak dojść do ...., kupowanie biletów komunikacyjnych i teatralnych, zasięganie informacji w biurze podróży, opis podróży, opowiadanie o podróżach wakacyjnych w czasie przeszłym;
  2. W zakresie gramatyki: odmiana przymiotników (forma nieokreślona), czas przeszły: preteritum i perfekt, czasowniki regularne i nieregularne, liczebniki porządkowe, czasowniki zwrotne;
  3. Tradycyjnie organizacja św. Łucji, piosenki na Boże Narodzenie i Nowy Rok, tradycyjne kolędy w wersji szwedzkiej;
metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń, metodą komunikatywną.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  1. Obecność na zajęciach.
  2. zaliczone sprawdziany i 2 testy na ocenę  dst.
  3. aktywność na zajęciach.

Ocena na zaliczenie jest wypadkowa ocen z poszczególnych elementów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0ćwiczeniazaliczenie Krystyna Prokopska, as. mgr, 1/4767/13102
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. W zakresie słownictwa: przepisy na tradycyjne potrawy polskie i szwedzkie, porównanie życia na wsi i w mieście, argumenty przemawiające za wolnym zawodem artysty i pracą stałą np. w biurze, próby dyskusji, sposoby na wyrażenie własnej opinii i na ustosunkowanie się do wypowiedzi kolegów, pierwsze podanie o pracę, podanie o zezwolenie na pracę w okresie wakacyjnym, słownictwo związane z własnymi studiami, krótka historia firmy IKEA, historia nagrody Nobla, własne spotkania z kulturą Skandynawii (własne lektury, ulubiony artysta itp.)
  2. W zakresie gramatyki: odmiana przymiotników w formie określonej, stopniowanie przymiotników, szyk zdania złożonego podrzędnie, zawierającego w zdaniu pobocznym okoliczniki, mowa zależna i niezależna, zjawisko gramatyczne zwane: emfatisk omskrivning;
metody dydaktyczne

Ćwiczenia prowadzone metodą komunikacyjną.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  1. Obecność na zajęciach.
  2. Zaliczone sprawdziany i 2 testy na ocenę min. dst.
  3. Aktywność na zajęciach.

Pozytywna ocena tych trzech elementów pozwala na zaliczenie przedmiotu.

Egzamin składa się z testu gramatyczno-leksykalnego i z rozmowy z lektorem na temat przygotowanego wcześniej przez studenta oryginalnego tekstu, dotyczącego problematyki muzycznej. Tekst musi zostać  zaakceptowany przez lektora przed egzaminem.

wykonanie: www.ansta.pl