symbol | jezyk |
1/4767 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Założeniem kursu jest zapoznanie studentów z językiem szwedzkim w stopniu podstawowym, zainteresowanie kulturą i obyczajowością szwedzką, bądź szerzej skandynawską. Kurs ma rozbudzić ciekawość dla odmienności kulturowych regionu Skandynawii. Celem jest wykształcenie takich umiejętności językowych , które pozwolą na komunikację w podstawowych sytuacjach życiowych, a szczególnie w sytuacjach związanych ze sferą artystyczną, zawodową. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- Kurs przeznaczony jest dla osób początkujących, nie ma żadnych wymagań wstępnych.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- Szwedzka prasa,
- Szwedzkie strony internetowe , np. uczelni muzycznych w Szwecji,
- Internetowe blogi prowadzone w języku szwedzkim,
- Filmy kinowe, na DVD, w oryginale szwedzkim, z napisami.
|
bibliografia podstawowa |
- Roger Nyborg, Nils-Ove Petersson: ``Svenska utifrån`` , ( podręcznik i ćwiczenia ) Svenska Institutet Sztokholm, 1996.
- Goransson, Lindholm:``Nybörjarsvenska`` , Lund 1982.
- Hanna Dymel-Trzebiatowska, Ewa Mrozek- Sadowska ``Troll - język szwedzki : teoria i praktyka, poziom podstawowy`` ( część 1 i 2 ), slowo/oraz/terytoria: Gdańsk 2007.
- Słownik polsko-szwedzki i szwedzko - polski.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Gazeta codzienna `` Dagens Nyheter ``
- Czasopismo`` Femina``
- Harriet Riserius, M. Lindstrom:``Mål ``, ( część 1 i 2; podręcznik i ćwiczenia, Natur och Kultur, Sztokholm 1990.
- Gunnar Hestrom:`` Första övningsboken i svensk grammatik ``, Bonniers, Sztokholm, 2000.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do informacji dotyczących specjalności dyrygentury w języku obcym (książki, nagrania, internet) i ich analizowanie (K_W09) - student rozpoznaje wzajemne relacje zachodzące między teoretycznymi i praktycznymi aspektami nauki języka obcego (K_W17) - zna terminologię związaną z własną specjalizacją zawodową (K_W05) - posiada ogólną wiedzę z zakresu kulturoznawstwa i obyczajowości danego kręgu językowego (K_W19) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- student jest przygotowany do współpracy jako dyrygent z innymi muzykami w różnego typu zespołach i porozumiewania się przy tym językiem obcym (K_U07) - student posiada umiejętność współpracy z solistą i porozumiewania się z nim w języku obcym (K_U08) - student ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U20) - wykazuje umiejętność samodzielnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych (K_U16) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) - student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje (K_K02) - posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej (K_K04) - w świadomy sposób kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07) - jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy artystycznej (K_K09) - student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki (K_K14) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Krystyna Prokopska, as. mgr, | 1/4767/13032 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- W zakresie słownictwa: prezentacja, pozdrowienia , formy grzecznościowe (podziękowania, przeprosiny itp.), rytuały dnia codziennego, podawanie terminów (godziny dni, miesiące ), organizacja czasu wolnego, opis dnia na uczelni, opowiadanie o własnych upodobaniach: żywieniowych, sportowych, artystycznych (poznawanie nazw instrumentów);
- W zakresie gramatyki: czasowniki w czasie teraźniejszym, zaimki, tworzenie pytań, rodzajnik określony i nieokreślony, szyk zdania prostego, liczebniki, zaimki dzierżawcze , przeczenia, krótkie odpowiedzi.
- W zakresie poznawania kultury: organizacja własnego swięta św. Łucji (13 grudnia), poznanie kilku piosenek na Boże Narodzenie i z okazji Nowego Roku, zorganizowanie szwedzkiego śniadania z zastosowaniem (i konsumpcją) szwedzkich produktów żywieniowych.
Po pierwszym semestrze student powinien umieć zaprezentować siebie i swoich kolegów, w formie ustnej i pisemnej. Powinien umieć opowiedzieć o tym , czym się zajmuje i zrozumieć prosty tekst np. z podręcznika do muzyki dla ucznia szwedzkiego. Poprawność gramatyczna jest jest celem pośrednim. |
metody dydaktyczne |
zajęcia prowadzone są w formie aktywnych ćwiczeń metodą komunikatywną. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
1. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i jest brana pod uwagę przy zaliczaniu przedmiotu.
2. Zaliczone na ocenę min. dst. wszystkie sprawdziany i 2 większe testy.
3. Oceniana jest też aktywność na zajęciach, stopień zaangażowania .
Ocena końcowa na zaliczenie jest wypadkową ocen z poszczególnych elementów; obecność, oceny z testów i aktywność na zajęciach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Krystyna Prokopska, as. mgr, | 1/4767/13055 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- W zakresie słownictwa: opis własnych umiejętności, obowiązków,
życzeń (jag kan, maste, vill..) , mapa typowego miasta, miejskie
obiekty w liczbie mnogiej, opis ludzkiego ciała i dolegliwości
zdrowotnych, a także zalecenia, jak sobie z nimi radzić, ``wizyta`` u
lekarza, w aptece;
- W zakresie gramatyki: czasowniki modalne (jag kan, jag vill, jag
måste, jag får, jag skulle vilja , jag behöver inte), zaimek``man``
liczba mnoga rzeczowników w formie nieokreślonej, tryb rozkazujący, szyk
zdania złożonego podrzędnie o niewielkim stopniu skomplikowania (spójniki : att, när, därför att);
- Powitanie wiosny, święto Walpurgii, piosenki- ballady szwedzkiego
zespołu ``Bo Kacpersorkester``, szwedzkie zwyczaje wielkanocne,
degustacja narodowej potrawy ``Janssonsfrestelse``.
|
metody dydaktyczne |
Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń, metodą komunikatywną. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Obecność na zajęciach.
- zaliczone sprawdziany i 2 testy na ocenę pozytywną.
- Aktywność na zajęciach
Ocena na zaliczenie jest wypadkową ocen tych 3 elementów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Krystyna Prokopska, as. mgr, | 1/4767/13078 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- W zakresie słownictwa: opis osób (wygląd zewnętrzny, ubranie, cechy charakteru), opis domu, mieszkania, własnego miasta, dialogi: jak dojść do ...., kupowanie biletów komunikacyjnych i teatralnych, zasięganie informacji w biurze podróży, opis podróży, opowiadanie o podróżach wakacyjnych w czasie przeszłym;
- W zakresie gramatyki: odmiana przymiotników (forma nieokreślona), czas przeszły: preteritum i perfekt, czasowniki regularne i nieregularne, liczebniki porządkowe, czasowniki zwrotne;
- Tradycyjnie organizacja św. Łucji, piosenki na Boże Narodzenie i Nowy Rok, tradycyjne kolędy w wersji szwedzkiej;
|
metody dydaktyczne |
Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń, metodą komunikatywną. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Obecność na zajęciach.
- zaliczone sprawdziany i 2 testy na ocenę dst.
- aktywność na zajęciach.
Ocena na zaliczenie jest wypadkowa ocen z poszczególnych elementów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Krystyna Prokopska, as. mgr, | 1/4767/13102 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- W zakresie słownictwa: przepisy na tradycyjne potrawy polskie i szwedzkie, porównanie życia na wsi i w mieście, argumenty przemawiające za wolnym zawodem artysty i pracą stałą np. w biurze, próby dyskusji, sposoby na wyrażenie własnej opinii i na ustosunkowanie się do wypowiedzi kolegów, pierwsze podanie o pracę, podanie o zezwolenie na pracę w okresie wakacyjnym, słownictwo związane z własnymi studiami, krótka historia firmy IKEA, historia nagrody Nobla, własne spotkania z kulturą Skandynawii (własne lektury, ulubiony artysta itp.)
- W zakresie gramatyki: odmiana przymiotników w formie określonej, stopniowanie przymiotników, szyk zdania złożonego podrzędnie, zawierającego w zdaniu pobocznym okoliczniki, mowa zależna i niezależna, zjawisko gramatyczne zwane: emfatisk omskrivning;
|
metody dydaktyczne |
Ćwiczenia prowadzone metodą komunikacyjną. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Obecność na zajęciach.
- Zaliczone sprawdziany i 2 testy na ocenę min. dst.
- Aktywność na zajęciach.
Pozytywna ocena tych trzech elementów pozwala na zaliczenie przedmiotu.
Egzamin składa się z testu gramatyczno-leksykalnego i z rozmowy z lektorem na temat przygotowanego wcześniej przez studenta oryginalnego tekstu, dotyczącego problematyki muzycznej. Tekst musi zostać zaakceptowany przez lektora przed egzaminem. |